banner
banner

Μελέτη της Σύμπραξης Έργου IRIS

iris-logo-01

Το Περιφερειακό ΚΕΚ Δια Βίου Μάθησης, Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας, Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, είναι επικεφαλής εταίρος/ συντονιστής του Ευρωπαϊκού Έργου με τίτλο IRIS ‘‘Καινοτόμο εκπαιδευτικό υλικό για την προώθηση της ισότιμης συμμετοχής στον αθλητισμό βάσης και την αντιμετώπιση των διακρίσεων, του ρατσισμού και των περιστατικών βίας’’. Στο έργο συμμετέχουν επίσης ως εταίροι, το Πανεπιστήμιο του Σαντιάγο ντε Κομποστέλλα στην Ισπανία, το Πανεπιστήμιο του Σούμεν στην Βουλγαρία, το Πανεπιστήμιο της Γυβάσκυλα στην Φινλανδία, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και η Μη Κερδοσκοπική Αθλητική Ένωση Oltalom της Ουγγαρίας.

Στόχος του έργου είναι να εκπαιδεύσει καθηγητές Φυσικής Αγωγής, προπονητές και άλλους τελικούς χρήστες στον έγκαιρο εντοπισμό προβλημάτων διακρίσεων, ρατσισμού και βίας, να τους προσεγγίσει με νέες διδακτικές μεθοδολογίες (διαδικτυακά σεμινάρια, εκπαιδευτικά εργαλεία).

Η έρευνα που διεξήχθη αρχικά, είχε στόχο να διερευνήσει την υφιστάμενη κατάσταση που σχετίζεται με τις εκδηλώσεις βίας, του ρατσισμού και των διακρίσεων στον αθλητισμό της βάσης σε σχολεία και αθλητικούς συλλόγους, σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

Καθώς επίσης να αναδειχθούν οι πολιτικές, οι στρατηγικές και οι καλές πρακτικές, προκειμένου να δομηθεί ένα πρόγραμμα για την επιμόρφωση των καθηγητών Φ.Α. και των προπονητών, αλλά και ένας μηχανισμός για την ανταλλαγή ορθών πρακτικών. Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 187 άτομα σε 5 χώρες, (Ελλάδα, Ισπανία, Φινλανδία Βουλγαρία και Ουγγαρία). Από τους συμμετέχοντες, 110 σε ποσοστό 59,2% ήταν καθηγητές φυσικής αγωγής Π.Ε. και οι 77 δηλ το 41,8% ήταν προπονητές σε διάφορα αθλήματα.

Η επεξεργασία των στοιχείων που προέκυψαν από τα ερωτηματολόγια δείχνει

  • Τα ποσοστά εμφάνισης περιστατικών ψυχολογικής βίας είναι υψηλότερα συγκριτικά με εκείνα της σωματικής βίας ή των διακρίσεων διαφόρων τύπων.
  • Οι εκδηλώσεις των διακρίσεων που συναντώνται συχνότερα είναι αυτές που αφορούν τις κινητικές δυσκολίες (BG, EL, FL), Εθνοτικές διακρίσεις (EL, ES, HU, BG), τις διακρίσεις λόγω φυσικής εμφάνισης (EL, FL, BG) και των φυλετικών διακρίσεων (ЕS, EL, HU, BG). Οι διακρίσεις που αφορούν το φύλο και τον σεξουαλικό προσανατολισμό είναι πιο σπάνιες, και ακόμη σπανιότερες είναι οι διακρίσεις σε βάρος των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η συνολική εμπειρία των συμμετεχόντων υποδηλώνει ότι η θρησκεία και η ηλικία αποτελούν τη βάση των διακρίσεων στον τομέα του αθλητισμού βάσης.
  • Σε παιδιά ηλικίας 15- 18 ετών τα επίπεδα της βίας και των διακρίσεων είναι υψηλότερα. Και σε αυτή την ηλικιακή ομάδα τα ποσοστά ψυχολογικής βίας είναι υψηλότερα συγκριτικά με τη σωματική βία.
  • Οι μαθητές, οι αθλητές και οι φίλαθλοι δείχνουν υψηλότερα επίπεδα ψυχολογικής βίας και διακρίσεων.
  • Τα ατομικά χαρακτηριστικά των μαθητών και των αθλητών, και το οικογενειακό περιβάλλον είναι οι
  • παράγοντες που επηρεάζουν πιο πολύ την εκδήλωση διακρίσεων και βίας στον αθλητισμό βάσης. Το
  • κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον αξιολογείται πως επηρεάζουν λιγότερο.
  • Ένα συγκριτικά χαμηλό ποσοστό – το ένα πέμπτο των συμμετεχόντων, Καθηγητών Φ.Α. και προπονητών είναι εξοικειωμένοι με τις νομοθεσίες, πολιτικές και στρατηγικές για την πρόληψη των διακρίσεων και της βίας στον αθλητισμό βάσης.
  • Τα περισσότερα σχολεία και αθλητικά σωματεία στερούνται συστηματικών προγραμμάτων ή εργαλείων για την πρόληψη τέτοιων φαινομένων. Ως εκ τούτου, τα περιστατικά σωματικής ή ψυχολογικής βίας και των διακρίσεων αντιμετωπίζονται μεμονωμένα.
  • Τόσο οι Καθηγητές Φυσικής Αγωγής όσο και οι προπονητές εξέφρασαν την ανάγκη για επιπλέον κατάρτιση σε θέματα που σχετίζονται με τη βία και τις διακρίσεις στο σχολείο και στα αθλητικά σωματεία. Θεωρούν ανάγκη την ενίσχυση των δεξιοτήτων και των γνώσεων τους για την πρόληψη και τη αντιμετώπισης των φαινομένων υπό μελέτη.
  • Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες δήλωσαν πρόθυμοι να παρακολουθήσουν είτε διαδικτυακά ή αυτοπρόσωπης παρουσίας βραχυπρόθεσμα μαθήματα κατάρτισης.

Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε η ομάδα εργασίας του έργου IRIS να καλύψει, με την παραγωγή ενός εκσυγχρονισμένου εκπαιδευτικού υλικού, τις ανάγκες και τις ελλείψεις προκειμένου να αναπτυχθούν εργαλεία  που θα βοηθήσουν σημαντικά στην πρόληψη της βίας και των διακρίσεων στον αθλητισμό βάσης.

Η ανάγκη να αντιμετωπιστεί το ζήτημα και θεσμικά είναι πρωταρχικής σημασίας, έτσι από την ομάδα εργασίας του έργου IRIS, αναδείχθηκαν καλές πρακτικές και προτάσεις χάραξης πολιτικής οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν σε Περιφερειακό και Εθνικό επίπεδο και να συμβάλουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση των περιστατικών βίας και των διακρίσεων.

Στη φωτογραφία: Ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Αχαϊας, Γρηγόρης Αλεξόπουλος, στην επίσημη παρουσίαση του έργου IRIS, στην Πάτρα

iris-logo-02

 


Διαβάστε περισσότερα:
· · ·
Κατηγορίες Άρθρου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τα σχόλια είναι κλειστά.

protionline.gr