banner
banner

Η πληροφορία στο διαδίκτυο: Ευλογία η κατάρα ;

-Γεωργίου Ρούσσου, δικηγόρου Αιγίου-

Πού είναι  όλη η σοφία που χάσαμε μέσα στη γνώση; Πού είναι όλη η γνώση που χάσαμε μέσα στην πληροφόρηση; ( Τ.Σ. Έλιοτ, 1888-1965 , Βρετανός ποιητής, Νόμπελ 1948).

…………………………..

Εκπληκτική ανακάλυψη το internet. Μεταξύ άλλων και πολύτιμο εργαλείο μάθησης και γνώσης. Δεν είναι μόνο ο τεράστιος όγκος των πληροφοριών , είναι και η ταχύτητα αναζήτησης αλλά και  άντλησης της πληροφορίας. Τα κείμενα  , οι πηγές και η βιβλιογραφία  έρχονται πιάτο μπροστά σου και μάλιστα όχι  μόνο στα έδρανα της δανειστικής βιβλιοθήκης του σχολείου ή του πανεπιστημίου σου, αλλά στο σημείο που βρίσκεσαι την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, είτε αυτό είναι το σπίτι σου ή ο χώρος στη δουλειά σου, είτε η καφετέρια , ακόμα και η ξαπλώστρα στην παραλία. Ταχύτητα αναζήτησης, ταχύτητα γνώσης , ταχύτητα δράσης. Κέρδος χρόνου,  πληρότητα, υπερπληροφόρηση, αναλυτικότητα, επικαιροποίηση , αναβάθμιση, ποιότητα.

Εγκυρότητα;

Εδώ είναι το θέμα .Είναι τόσο μεγάλος ο όγκος δεδομένων, που εύκολα μπορεί να παρεισφρήσει ανάμεσα τους η εσφαλμένη πληροφορία μικρή ή μεγάλη, ηθελημένη ή αθέλητη. Και όχι μόνο να παραμείνει και να κατοικήσει εκεί αλλά να δημιουργήσει ολόκληρη αποικία. Με αποτέλεσμα να ελλοχεύει τόσο ο κίνδυνος της εσφαλμένης πληροφόρησης και της παραπληροφόρησης , αλλά κυρίως αυτός της χειραγώγησης των μαζών με ότι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική μας ζωή  και την πολιτική μας σκέψη.

Αντίστοιχα η  ευκολία και η ταχύτητα  με την οποία μπορεί κάποιος να διαρρήξει τον συνεκτικό κοινωνικό ιστό  περνώντας μηνύματα σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού χωρίς καμία τεκμηρίωση επί της ουσίας , όχι απλώς προβληματίζει αλλά και τρομάζει. Ασφαλώς μεγάλο ρόλο προς τούτο διαδραματίζει και το κατά πόσον οι αποδέκτες της  χαλκευμένης πληροφορίας είναι έτοιμοι να την δεχτούν αβασάνιστα, όμως στην  εποχή μας  η κοινωνία προσφέρεται περισσότερο από ποτέ προς τέτοιες παραδοχές. Είναι έτοιμη να δεχτεί ως αξίωμα π.χ. ότι υπάρχει Έλληνας πολίτης που διαθέτει αυτή τη στιγμή  είτε με τη μορφή άυλων τίτλων είτε  σε μετρητά εξακόσια δις δολάρια , όταν αποδεδειγμένα η περιουσία του πιο πλούσιου Έλληνα δεν ξεπερνά τα 2,5 δις δολάρια  και του πιο πλούσιου στον πλανήτη τα 86 δις δολάρια .

Και φυσικά δεν είναι μόνο η ευπιστία του πολίτη. Είναι και το ορμέμφυτο του ανθρώπου να δείξει ότι γνωρίζει το θέμα  και ότι έχει μεγαλύτερη γνώση από τον συνομιλητή του και  φυσικά να θέλει να εντυπωσιάσει. Το είπε και  δεν επιδέχεται καμία αμφισβήτηση  ούτε χρειάζεται καμία περαιτέρω τεκμηρίωση. Δεν απαιτείται να επιχειρηματολογήσει επιπλέον για να αποδείξει τον ισχυρισμό. Ούτε χωρεί ανταπόδειξη σε αυτόν. Και μάλιστα θεωρεί ότι αυτός με δύο λέξεις έχει  τοποθετηθεί με  έγκυρη  πολιτική θέση, ότι έχει αναπτύξει   βαθυστόχαστη οικονομική ανάλυση και αισθάνεται  ότι ως κοινωνικό άτομο έχει πετύχει την αυτοπραγμάτωση και την καταξίωση. Η αυταρέσκεια  του όταν κλείνει άμεσα το θέμα,   ενώ εσύ  σωπαίνεις ανέτοιμος να εμπλακείς σε συζήτηση του τύπου ότι ο ήλιος δεν βγαίνει απαραίτητα από την Ανατολή, είναι δηλωτική της «επιτυχίας» του.

Άρα υποχρέωση μας είναι , αν θέλουμε να διατηρήσουμε την εγκυρότητα και την ασφάλεια της πληροφόρησης να δαπανήσουμε ένα μέρος του χρόνου που εξοικονομήσαμε για την απόκτηση της, προκειμένου  ελέγξουμε την πληροφορία. Να διασταυρώσουμε τις πηγές. Να καταφύγουμε σε έγκυρα sites. Δεν είναι τυχαίο που τελευταία μπήκε στην ηλεκτρονική μας ζωή η λέξη hoax (απάτες μέσω διαδικτύου).  Ούτε είναι τυχαίο ότι όλες οι μηχανές αναζήτησης αλλά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσπαθούν  πλέον να δημιουργήσουν και να εξελίξουν μηχανισμούς αποτροπής διασποράς τέτοιων ειδήσεων και πληροφοριών.

Στις προηγούμενες δεκαετίες που δεν υπήρχε internet η μοναδική πηγή άντλησης πληροφοριών ήταν τα βιβλία. Με ότι αυτό συνεπαγόταν σε κόπο και χρόνο. Όμως ότι έγραφαν τα βιβλία σε συντριπτικό ποσοστό ήταν απολύτως έγκυρο. Το σημείωνες , ανέγραφες την πηγή και το μετέδιδες με απόλυτη ασφάλεια. Δεν ερευνούσες περαιτέρω.  Ίσως ήταν  το επώνυμο της γραφής  , ίσως η αίσθηση της καταξίωσης του  γράφοντα μέσω και της εγκυρότητας , ίσως ήταν ο δυσανάλογος σε σύγκριση  με τα σημερινά δεδομένα αγώνας να ταξιδέψει μακριά ένα κείμενο ή ένα βιβλίο και να προσελκύσει το αναγνωστικό κοινό, πάντως κατά κανόνα τα κείμενα απέδιδαν με ακρίβεια τα γεγονότα.

Ζητούμενο λοιπόν εν προκειμένω , δεν είναι να αναιρέσουμε και να ακυρώσουμε  την τεχνολογία αιχμής, αλλά να ισορροπήσουμε ανάμεσα στον απρόσμενα τεράστιο όγκο της πληροφορίας  και το έγκυρο αυτής προσεγγίζοντάς την με κριτική σκέψη και με στοιχειώδη έλεγχο των δεδομένων.  Μόνο έτσι θα διαχειριστούμε σωστά την ξαφνική μετάβαση από την έλλειψη γνώσης στην υπερπληροφόρηση . Αν αυτό δεν γίνει με σωστές διεργασίες και κατάλληλους κώδικες που καθιστούν αποτελεσματική την έρευνα για την πληροφορία, κινδυνεύουμε νομοτελειακά να πέσουμε θύματα της ημιμάθειας η οποία ως γνωστόν είναι χειρότερη από την αμάθεια.

Απλά προέχει να αναγνωρίσουμε ότι  χρειάζεται και λίγο θάρρος για να δηλώσουμε έστω μέσα μας  ότι δεν γνωρίζουμε. Και  αίσθημα αυτοκριτικής.  Και κυρίως παραδοχή ότι το διαδίκτυο δεν σε κάνει παντογνώστη αλλά συνιστά  απλώς  ένα εργαλείο μάθησης .  Άρα όχι βιασύνη και προχειρότητα για τη γνώση αλλά προεχόντως πληρότητα και εγκυρότητα , άλλωστε    η γνώση προϋποθέτει υπόβαθρο γενικής παιδείας ενίοτε δε  έρχεται με τους δικούς της ρυθμούς ιδίως όταν εμπλουτίζεται παράλληλα με τα βιώματα μας.-


Διαβάστε περισσότερα:
· ·
Κατηγορίες Άρθρου
ΑΠΟΨΗ

Τα σχόλια είναι κλειστά.

protionline.gr