background img
banner
banner

Πετρέλαιο με το… σταγονόμετρο

ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΖΗΤΗΣΗ – ΜΕΙΩΘΗΚΕ ΚΙ ΑΛΛΟ Η ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΤΗΣ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ

Με το κριτήριο πόσα χρήματα μπορούν να διαθέσουν και όχι πόση ποσότητα έχουν ανάγκη, προσέρχονται οι καταναλωτές στα πρατήρια υγρών καυσίμων της περιοχής, για να προμηθευτούν πετρέλαιο θέρμανσης.

Η… ακατέβατη τιμή, σε συνδυασμό με το ότι το επίδομα γίνεται πλέον… προνόμιο ολίγων, δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση και τα πρώτα κρύα έρχονται να αναδείξουν τον «άλυτο γρίφο» της θέρμανσης για πολλά νοικοκυριά τής Αιγιάλειας.

Να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια σε ό,τι αφορά στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης, η ζήτηση έχει μειωθεί στο μισό λόγω της οικονομικής δυσχέρειας, σε συνδυασμό και με το ράλι ανόδου στην τιμή διάθεσής του.

Το πετρέλαιο, χρόνο με τον χρόνο, γίνεται όλο και πιο «τσουχτερό» όχι μόνο εξαιτίας της τιμής του που διατηρείται σε υψηλά επίπεδα λόγω φορολογίας, αλλά και γιατί οι καταναλωτές αδυνατούν να το πληρώσουν. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του γραμματέα τής Ένωσης Βενζινοπωλών Αιγιάλειας Βασίλη Σίδερη, ΄΄τις τελευταίες ημέρες υπάρχει ενδιαφέρον, ο κόσμος όμως κινείται διερευνητικά. Κυρίως πηγαίνουν στα πρατήρια όσοι δεν έχουν καθόλου απόθεμα από πέρυσι. Οι περισσότεροι ρωτούν να μάθουν για το επίδομα θέρμανσης και αν και επίσημα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης έχει ξεκινήσει από τις 13 Οκτωβρίου, εντούτοις ακόμη δεν γνωρίζουμε τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι καταναλωτές για να το λάβουν. Όπως πληροφορούμαστε, τα κριτήρια θα γίνουν πιο αυστηρά, άρα θα μειωθεί και ο αριθμός των δικαιούχων΄΄.

Στα 0,98 ευρώ το λίτρο για… αρχή

Ερωτηθείς αναφορικά με την τιμή διάθεσης από τα πρατήρια της περιοχής, ο κ. Σίδερης επισημαίνει ότι στην Αιγιάλεια έχει ξεκινήσει να πωλείται κατά μέσο όρο στα 0,98 ευρώ το λίτρο, περίπου όσο και πέρυσι στην αρχή. Ωστόσο, όπως τόνισε, παρότι οι διεθνείς τιμές παραμένουν στα ίδια επίπεδα, έχει περικοπεί η παραγωγή, μειώνονται οι ποσότητες και αυξάνεται η ζήτηση, πράγμα που θα επιφέρει και αύξηση των τιμών… Δεν αποκλείεται έτσι πολύ γρήγορα και μέχρι το τέλος του χρόνου, η τιμή να… εκτοξευθεί πάνω από το 1,00 ευρώ το λίτρο, κάτι που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι καταναλωτές που προτίθενται να εφοδιάσουν τις δεξαμενές τους.

Σε ό,τι αφορά τις ποσότητες που ζητούν ως τώρα οι καταναλωτές, πάνω από το 50% των καταναλωτών αγοράζει πετρέλαιο σύμφωνα με τα χρήματα που περισσεύουν από τον οικογενειακό προϋπολογισμό και όχι ανάλογα με τις ανάγκες τους για θέρμανση. Η μεγάλη πλειοψηφία αγοράζει πετρέλαιο με 200, 300 ή 400 ευρώ. Αυτοί οι καταναλωτές είναι το 50%, ένα άλλο 10% έως 20% είναι αυτοί που προμηθεύονται περίπου 500 λίτρα. Περίπου στο 30% είναι οι καταναλωτές που έχουν διαθέσιμο εισόδημα για να βάλουν 1.000 λίτρα στη δεξαμενή τους. Στις πολυκατοικίες η κεντρική θέρμανση έχει μειωθεί δραματικά, αφού συνήθως υπάρχουν ενοικιαστές που δεν μπορούν να ακολουθήσουν τους υπόλοιπους (στην αγορά πετρελαίου).

Την ίδια ώρα, οι Ενώσεις Προστασίας Καταναλωτών ζητούν την θεσμοθέτηση νέας πολιτικής για την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, χαρακτηρίζοντας αποτυχία τα μέτρα τής κυβέρνησης για την εξίσωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης με της κίνησης, τονίζοντας ότι το πετρέλαιο θέρμανσης, θεωρείται κοινωνικό αγαθό και δεν λύνεται με επιδοτήσεις.

«Επίθεση» του κράτους στους πρατηριούχους

«Επίθεση» όμως, δέχονται και οι πρατηριούχοι, υφιστάμενοι υψηλή φορολογία, ακριβά διόδια (που μεταφέρονται και στον καταναλωτή), αλλά και το μονομερές… πρέσινγκ των ελέγχων. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τα νέα μέτρα, οι έλεγχοι στα πρατήρια γίνονται πιο εντατικοί, κάτι που είναι θεμιτό για τους πρατηριούχους, αλλά και… μυστικοί, αφού δεν θα υπάρχει ειδοποίηση για όσα διαπιστώνονται τα οποία, όπως αναφέρουν, μπορεί να οφείλονται σε κάποια βλάβη ή διαρροή ή πρόβλημα στους μετρητές. Έτσι οι πρατηριούχοι θα γίνονται γνώστες μόνο μόλις λάβουν το πρόστιμο…

Όπως επισημαίνει ο κ. Σίδερης, ο οποίος είναι και εκλεγόμενο μέλος του Δ.Σ. στην Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, ΄΄είμαστε επιφυλακτικοί ως προς την διαφάνεια σε αυτή τη διαδικασία από την στιγμή που δεν θα ενημερωνόμαστε την ίδια στιγμή. Επιπλέον, διαμαρτυρόμαστε γιατί στους υπόλοιπους πυλώνες στην αγορά του καυσίμου δεν διενεργούνται έλεγχοι, δεν ελέγχεται δηλαδή το πώς φτάνει το καύσιμο στο πρατήριο, παρά μόνο το ίδιο το πρατήριο. Είναι σαν να θέλουν να εξοντώσουν τους πρατηριούχους΄΄. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει το σύστημα εισροών –εκροών που υποχρεώθηκαν να εγκαταστήσουν οι πρατηριούχοι, χωρίς όμως να λάβουν την επιδότηση που τους είχαν υποσχεθεί… Παράλληλα τα συστήματα εισροών εκροών δεν έχουν ακόμη τοποθετηθεί σε καμία άλλη εγκατάσταση στην αλυσίδα διακίνησης του καυσίμου, όπως σε αποθήκες καυσίμων, διυλιστήρια, μεγάλους καταναλωτές καυσίμων και στα πρατήρια των μεταφορικών εταιρειών. Κι όλα αυτά ενώ το καύσιμο που διατίθεται μέσω των πρατηρίων υγρών καυσίμων, στα οποία έχουν τοποθετηθεί τα συστήματα εισροών εκροών, αντιστοιχεί μόνον στο 40% της συνολικής διακίνησης. Το 60% λοιπόν του διακινούμενου καυσίμου πρακτικά δεν ελέγχεται…


Κατηγορίες Άρθρου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχετικα αρθρα


Τα σχόλια είναι κλειστά.

protionline.gr