background img
banner
banner

“Όταν ένα παιδί εκπαιδεύεται σωστά φωνητικά, αναπτύσσει το ταλέντο του”

Η ΣΟΠΡΑΝΟ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΤΕΜΕΡΙΔΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΙΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Υψίφωνος ή σοπράνο (soprano) ονομάζεται η ερμηνεύτρια του λυρικού θεάτρου, η οποία τραγουδά στις υψηλότερες νότες που μπορεί να αποδώσει με φυσιολογικό τρόπο ένας ενήλικας άνθρωπος. Στη μεγάλη πλειονότητα των οπερατικών έργων, ο γυναικείος πρωταγωνιστικός ρόλος έχει γραφτεί πάνω στις ικανότητες των υψιφώνων. Ως εκ τούτου, δεν είναι παράξενο πως αυτό το είδος φωνής έχει αναδείξει τις μεγαλύτερες ντίβες του κλασικού τραγουδιού: Μαρία Κάλλας, Τζόαν Σάδερλαντ, Γκαλίνα Βισνέφσκαγια, Μονσερά Καμπαγιέ είναι μονάχα μερικά χαρακτηριστικά ονόματα.

Η Ελλάδα έχει αναδείξει ίσως την κορυφαία σοπράνο παγκοσμίως, την ανεπανάληπτη Μαρία Κάλλας. Το 1940 ιδρύθηκε και η Εθνική Λυρική Σκηνή, που με τα σύνολά της, τη χορωδία, την ορχήστρα, τους μονωδούς, τους χορευτές της, όλο το καλλιτεχνικό και διοικητικό προσωπικό αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους θεσμούς πολιτισμού της Ελλάδας και η ιστορία του ταυτίζεται με την ιστορία της Όπερας στη χώρα μας.

Σήμερα φιλοξενούμε στα “Πρόσωπα” τη Μαρία Πεττεμερίδου, μία “δική μας” ξεχωριστή παρουσία στον συγκεκριμένο καλλιτεχνικό χώρο, που ουκ ολίγες φορές μας έχει “μαγέψει” με την υπέροχη φωνή της και έχει συνεργαστεί με αρκετούς καλλιτέχνες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής τόσο σε οπερέτες όσο και σε διάφορες συναυλίες.

Η Μαρία Πεττεμερίδου γεννήθηκε στην Κύπρο από πατέρα Κύπριο και μητέρα Ελλαδίτισσα. Ήρθε στο Αίγιο για μόνιμη εγκατάσταση με τους γονείς της το 1983.

Σπούδασε Μονωδία στο Ωδείο “Atheneum” στην Αθήνα στην τάξη τής κ. Καίτης Κοπανίτσα απ’ όπου πήρε πτυχίο και δίπλωμα με “Άριστα Παμψηφεί”. Από το Πρότυπο Ωδείο Αιγίου απέκτησε πτυχία Ωδικής, Αρμονίας και Αντίστιξης και από το Ωδείο Φίλιππου Νάκα πτυχίο Φούγκας στην τάξη τού κ. Λουκά Αδαμόπουλου.

Διδάσκει μονωδία στο Πατραϊκό Ωδείο Αιγίου. Επίσης, διευθύνει την Παιδική και Νεανική Χορωδία του Ωδείου, η οποία υπό τη διεύθυνσή της το 2010 απέσπασε το 1ο βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό της ΧΟΝ στην Αθήνα. Είναι παντρεμένη με τον Χρήστο Μαυρόγιαννη και έχουν αποκτήσει 3 παιδιά.

Και λίγο μετά τη μόνιμη εγκατάσταση στο Αίγιο ακολούθησε η “Χορωδία Αιγίου 1933” της οποίας αποτελείς μέλος από το 1986;

Ακριβώς. Από το 1986 είμαι μέλος και solist της Χορωδίας Αιγίου 1933 και από το 1989 μέλος της Φιλαρμονικής Αιγίου, παίζοντας τρομπέτα. Έχω συμμετάσχει σε πανελλήνια και διεθνή φεστιβάλ και σε συναυλίες στην Ελλάδα και το Εξωτερικό με την Χορωδία Αιγίου 1933 και με συμφωνικές ορχήστρες ως solist. Έχω επίσης πρωταγωνιστήσει στις οπερέτες «Ο Βαφτιστικός», «Οι Απάχηδες των Αθηνών», «Το κορίτσι της γειτονιάς» και «Το φιόρο του Λεβάντε» τις οποίες ανέβασε η Μουσική Σκηνή Αιγίου με μαέστρο τον κ. Λεωνίδα Χαραλαμπόπουλο. Είχα τη χαρά να συνεργαστώ με καλλιτέχνες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής τόσο στις παραπάνω οπερέτες όσο και σε διάφορες συναυλίες.

Υπήρξαν επιρροές από το οικογενειακό σου περιβάλλον που σε ώθησαν να ασχοληθείς με τη μουσική;

Σίγουρα υπήρξαν από τους γονείς μου και ήταν ο βασικός λόγος που αγάπησα τη μουσική από πολύ μικρή ηλικία. Η μητέρα μου έκανε μαθήματα τραγουδιού, παρά το γεγονός ότι δεν τραγούδησε ποτέ, ενώ και ο πατέρας μου αγαπούσε τη μουσική. Όταν αποφάσισα να ακολουθήσω τον “δρόμο” της μουσικής και οι δύο υποστήριξαν αυτή μου την επιλογή.

Μια υψίφωνος ερμηνεύει άλλα είδη τραγουδιού; Εννοώ μπορεί να τραγουδήσει τα πάντα; Εσύ για παράδειγμα θα μπορούσες να το κάνεις;

Ο καθένας μπορεί να τραγουδήσει, ανάλογα με τη φωνή του, πολλά πράγματα. Αρκεί να το κάνει με σωστό τρόπο. Δεν μπορούν όλες οι υψίφωνοι να τραγουδήσουν όλα τα είδη τραγουδιών, όχι γιατί δεν έχουν την τεχνική, αλλά επειδή η φωνή τους ή το στυλ στο οποίο έχουν εξασκηθεί επί χρόνια δεν ταιριάζει με όλα τα μουσικά ιδιώματα. Όσον αφορά εμένα, έχω τραγουδήσει και άλλα είδη μουσικής. Eκτός από δημοτικό και “βαρύ” λαϊκό. Είναι βέβαια και θέμα τού ακροατή. Αν ο τελευταίος έχει “εκπαιδευτεί” να ακούει φωνές οι οποίες τραγουδούν με λανθασμένο τρόπο ή μια συγκεκριμένη απόχρωση, προφανώς δύσκολα μπορεί να συνηθίσει το αυτί του σε κάτι άλλο.

Υπάρχουν άντρες υψίφωνοι και αντίστοιχα γυναίκες βαρύτονοι; Και σε ποια κατηγορία υψιφώνων κατατάσσεις τον εαυτό σου;

Η κατηγορία στην οποία εντάσσομαι ονομάζεται “λυρική κολορατούρα”. Οι γυναίκες χωρίζονται σε υψίφωνες (soprano), μεσόφωνες (mezzo soprano) και χαμηλόφωνες (contralto). Οι άντρες χωρίζονται αντίστοιχα σε οξύφωνους (tenoro), μεσόφωνους (τους βαρύτονους δηλαδή) και βαθύφωνους (basso).

Πως βλέπεις τον εαυτό σου επαγγελματικά στο άμεσο μέλλον;

Όπως είναι τα δεδομένα στην Ελλάδα δεν υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια επαγγελματικής εξέλιξης. Συνεχίζω τη διδασκαλία στη Μονωδία και τα Θεωρητικά στο Ωδείο όπου εργάζομαι, παράλληλα με τις εμφανίσεις μου σε συναυλίες της Χορωδίας και της Φιλαρμονικής αφιλοκερδώς.

Με τον Γιάννη Καραμάνο

Τι είδη μουσικής ακούς τις ελεύθερες ώρες σου;

Στο λίγο ελεύθερο χρόνο που διαθέτω ακούω διάφορα είδη μουσικής. Ανάλογα με τη διάθεση, όχι κάτι πολύ συγκεκριμένο.

Υπάρχουν ταλέντα στο συγκεκριμένο είδος μουσικής; Στο Αίγιο και την Αιγιάλεια γενικότερα.

Ταλέντα υπάρχουν. Είναι όμως η τοπική κοινωνία έτοιμη να τα αναδείξει και να τα στηρίξει; Από την εμπειρία μου δεν είναι έτοιμη. Οι γονείς συχνά έχουν πρώτη επιλογή να διακόψουν τα μουσικά μαθήματα, μόλις στενέψουν τα οικονομικά τους. Από την άλλη, άνθρωποι που δεν έχουν ειδική μουσική παιδεία καταστρέφουν πολύ καλές φωνές, επειδή πιστεύουν ότι η μουσική φωνητική εκπαίδευση είναι κάτι “απλό” στο οποίο μπορούν να έχουν άποψη.
Μετά λύπης μου αυτό το κάνουν και μερικοί δάσκαλοι ή καθηγητές μουσικής, άριστοι μεν στα θεωρητικά, δίχως όμως την ειδική φωνητική μουσική εκπαίδευση. Αυτοί από τη μία αποτρέπουν τους μαθητές από να κάνουν φωνητική μουσική με τη δικαιολογία ότι “θα καταστρέψουν τη φωνή τους, επειδή είναι μικροί”, ενώ την ίδια στιγμή τα τοποθετούν σε χορωδίες όπου τα βάζουν να τραγουδήσουν σε μη ενδεδειγμένο τόνο για την ηλικία τους.
Τα παιδιά έτσι κουράζονται, βραχνιάζουν με κίνδυνο να καταστρέψουν τις φωνητικές τους χορδές. Όμως όταν ένα παιδί εκπαιδεύεται σωστά φωνητικά, δεν έχει κανένα κίνδυνο και αναπτύσσει το ταλέντο του. Αυτό δεν είναι άποψη δική μου. Είναι άποψη των ειδικών γιατρών με τους οποίους είμαι συνέχεια σε επαφή. Έχω τέτοιες περιπτώσεις όπου φοβερά ταλέντα τελικά τα παράτησαν, επειδή κάποιος μουσικός μεν, αλλά όχι ειδικός στο τραγούδι τα φόβισε ή τα έβαλε να τραγουδήσουν με λάθος τρόπο. Ταλέντα υπήρξαν και υπάρχουν στο Αίγιο και είμαι υπερήφανη επειδή πολλά από αυτά ξεκίνησαν και πήραν δίπλωμα Μονωδίας υπό την καθοδήγησή μου και ήδη διαπρέπουν στα είδη τραγουδιού (κλασικό, μοντέρνο, λαϊκό κ.ά) που επέλεξαν.

Ο μαέστρος της Χορωδίας Αιγίου, Λεωνίδας Χαραλαμπόπουλος

* Μέρος των φωτογραφιών που χρησιμοποιήθηκαν είναι από το αρχείο των Δημήτρη Περδίκη και Βασίλη Μανουηλίδη.


Διαβάστε περισσότερα:
Κατηγορίες Άρθρου
ΠΡΟΣΩΠΑ

Τα σχόλια είναι κλειστά.

protionline.gr