background img
banner
banner

Λήψη μέτρων για να μην… βουλιάξει το πλοίο του δήμου

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΑΜΙΔΑΣ: «ΑΝ ΔΕΝ ΔΡΑΣΟΥΜΕ ΑΜΕΣΑ ΤΟΤΕ ΠΤΩΧΕΥΟΥΜΕ»

Τα πρωτογενή ελλείμματα και πλεονάσματα, η χαμηλή εισπραξιμότητα, η έλλειψη ρευστότητας, το δυσβάσταχτο οικονομικό βάρος των απορριμμάτων και οι λοιπές άμεσες υποχρεώσεις, αργά ή γρήγορα θα αναγκάσουν τον δήμο Αιγιαλείας να προβεί στην λήψη μέτρων ώστε να αποφύγει την πτώχευση. Τα μέτρα αυτά μπορεί να είναι αύξηση των δημοτικών τελών και φόρων ή προσφυγή σε χρεωστικό δάνειο.

Τα παραπάνω προκύπτουν ως συμπέρασμα από την παρουσίαση της οικονομικής κατάστασης του δήμου Αιγιαλείας όπως έγινε το μεσημέρι της περασμένης Παρασκευής από τον αντιδήμαρχο Οικονομικών Δημήτρη Καλαμίδα, προς τα μέσα ενημέρωσης.

Ο άνθρωπος που έχει αναλάβει το πολύ δύσκολο έργο της οργάνωσης ενός δήμου που μοιάζει με πλοίο έτοιμο να βουλιάξει, έδωσε σημαντικά στοιχεία για το τι παρέλαβε η νέα δημοτική αρχή από την απερχόμενη, επιρρίπτοντας σαφείς ευθύνες για επιφανειακή διαχείριση από την προηγούμενη και αδιαφορία ως προς τις δαπάνες, έχοντας σκοπό μόνο τις πληρωμές, χωρίς ωστόσο να μεριμνεί για την εισπραξιμότητα.

΄΄Όπως όλη η χώρα έτσι και ο δήμος μας ταλαιπωρείται από επαχθή μνημονιακά κυβερνητικά μέτρα απόρροια των οποίων είναι η μη ρευστότητα των δημοτών και η μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων στους δήμους πάνω από 50%. Σε αυτή την εθνική οικονομική συγκυρία έρχεται να προστεθεί και η τρέχουσα οικονομική κατάσταση του δήμου, που θα μπορούσα να την χαρακτηρίσω τραγική, με τεράστιες ευθύνες στον τομέα της οικονομικής διαχείρισης. Συγκεκριμένα, διαπιστώσαμε προχειρότητα, αδιαφορία του διοικητικού προσωπικού, έλλειψη οργάνωσης, ελεγκτικών μηχανισμών, αξιολόγησης και αξιοποίησης του προσωπικού, παραγωγικότητας, πρωτογενών πλεονασμάτων στο κόκκινο΄΄, επισήμανε στην εισαγωγή του ο αντιδήμαρχος.

Μείωση εισπραχθέντων και αύξηση δαπανών…

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέστησε γνωστά ο κ. Καλαμίδας, από το 92,34% που ήταν η εισπραξιμότητα, το 2017 πήγε στο 77,67%, το 2018 στο 76,23%, ενώ από την 1 Ιανουαρίου ως 31 Αυγούστου 2019 μειώθηκε στο 58,01%.

΄΄Από το 2017 παρατηρείται σημαντική μείωση των εισπραχθέντων και σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη αύξηση των δαπανών (σε υφεσιακή οικονομική περίοδο) φαίνεται ότι είχε χαθεί ο διαχειριστικός έλεγχος και οφείλουμε να πάρουμε τα σωστά εκείνα μέτρα για να αποφύγουμε την πτώχευση΄΄, ανέφερε ο αντιδήμαρχος.

Τόνισε ακόμη πως ΄΄στόχος του δήμου μέχρι 31/8/2019 ήταν μόνο οι πληρωμές και όχι η εισπραξιμότητα. Όταν ο συγκεκριμένος λόγος διαταραχθεί τότε η καταστρατήγηση της ρευστότητας οδηγεί κάθε είδους δήμο ή οργανισμό, ή επιχείρηση στην πτώχευση. Με άλλα λόγια κλονίζεται η πιστοληπτική ικανότητα του δήμου και γίνεται αφερέγγυος. Είναι σαφές ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει αυτή η ευθυνοανεύθυνη διαχείρισης ως προς την εισπραξιμότητα από πλευράς της απερχόμενης δημοτικής αρχής, μπρος στο τεράστιο πρόβλημα της μεταφοράς και εναπόθεσης των απορριμμάτων. Σε μία υπεύθυνη αρχή τόπου, αυτό το γεγονός από μόνο του θα δημιουργούσε αφύπνιση ως προς την εισπραξιμότητα του δήμου, για την υγεία και την οικονομία των πολιτών΄΄, είπε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, σχολιάζοντας: ΄΄Αν δεν μπορώ να πληρώσω τις μεταφορές ούτε το πρόβλημα των σκουπιδιών είναι της απερχόμενης δημοτικής αρχής. Είναι ένα πρόβλημα τριάντα χρόνων. Όμως ο δήμος δεν ανήκει στον εκάστοτε δήμαρχο.

Οφείλει να είναι μία ευθεία γραμμή με αρχή και όχι τέλος.
Και όχι συμπεριφορές «γαία πυρί μειχθήτω» γιατί το εκλογικό αποτέλεσμα δεν ήταν το αναμενόμενο΄΄.

 

Τι παρέλαβε από την απερχόμενη διοίκηση του δήμου

Σε ό,τι αφορά την ταμειακή επάρκεια ο κ. Καλαμίδας έκανε γνωστό ότι τα τακτικά ήταν 700.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένης όμως και της μισθοδοσίας που δόθηκε που είναι 560.000 ευρώ.
Σήμερα, 19/9 είναι 299.000 ευρώ. Την ίδια στιγμή, οι εκτιμήσεις απαιτήσεων τετραμήνου είναι τακτικά – έκτακτα 5.700.000 ευρώ. Κατ’ εκτίμηση δηλαδή ο δήμος θα λάβει ως το τέλος του έτους 6.600.000 ευρώ.

Οι υποχρεώσεις που βρήκε η νέα δημοτική αρχή για το τετράμηνο ως το τέλος του έτους είναι: τακτικά – ανειδίκευτα 5.900.000 ευρώ, τιμολογούμενα 1.750.000 ευρώ, ενταλματοποιημένα 140.000 ευρώ, απορρίμματα 900.000 ευρώ και τοκοχρεωλύσιο 460.000 ευρώ.

Συνολικά δηλαδή οι υποχρεώσεις της δημοτικής αρχής ως το τέλος του έτους είναι 9.150.000 ευρώ. ΄΄Άρα η προκύπτουσα διαφορά είναι 2,55 εκατ. ευρώ, χρήματα που πρέπει να βρούμε ως το τέλος του έτους΄΄, ανέφερε ο αντιδήμαρχος, τονίζοντας: ΄΄Η ταμειακή αδυναμία σε συνδυασμό με την ανταποδοτικότητα στην υπηρεσία Καθαριότητας εάν δεν ευθυγραμμιστεί οικονομικά (επαρκέστατη αύξηση εσόδων και μείωση δαπανών), θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα. Προτεινόμενα έτσι είναι η αύξηση δημοτικών τελών και φόρων και η προσφυγή σε χρεωστικό δάνειο΄΄.
Ο αντιδήμαρχος μίλησε και για… παλιές υποχρεώσεις που… κυνηγούν τον δήμο όπως οι 260.000 ευρώ που θα κληθεί να πληρώσει άμεσα για την χρήση οικοπέδων για το θάψιμο απορριμμάτων… ΄΄Τέσσερα χωράφια, αντί να τα έχουμε πάρει τόσα χρόνια, τα αφήναμε για να συντηρούνται κάποιοι΄΄, είπε με νόημα ο κ. Καλαμίδας.

Σε τραγική κατάσταση η ρευστότητα

Τραγική είναι η κατάσταση με την ρευστότητα που ως τώρα το 2019 έχει πέσει στο 0,98%, όπως ήταν και το 2018, εν αντιθέσει με το 2017 που ήταν στο 1,01% και 1,04% το 2016. ΄΄Η προκύπτουσα ρευστότητα δείχνει τον οικονομική δυσχέρεια του δήμου τα έτη 2018-2019, αλλά προσδιορίζει μέσω του λόγου εισπραχθέντων – πληρωθέντων το πρωτογενές πλεόνασμα στο δήμο. Δηλαδή άμεση αύξηση εσόδων με παράλληλη μείωση δαπανών για την αποφυγή πτώχευσης ή χρεωστικού δανεισμού ή αύξηση των δημοτικών τελών΄΄, σημείωσε ο κ. Καλαμίδας.

Εκτιμήσεις και στόχοι

Αναφορικά με εκτιμήσεις και στόχους, είπε: ΄΄Ξεκινήσαμε την 1η Σεπτεμβρίου βάζοντας τους εξής στόχους στην οικονομική μας πολιτική:

1) Περικοπές όπου χρειάζεται στις δαπάνες με γνώμονα όμως την σύνεση,

2) Οργάνωση εσόδων (στελέχη, υπηρεσίες, ελεγκτικοί μηχανισμοί, αξιολόγηση προσωπικού, ευέλικτα σχήματα υπηρεσιών, αύξηση παραγωγικότητας,

3) Εξορθολογισμός των δημοτικών τελών,

4) Ρεαλιστικοί ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί (πρωτογενές πλεόνασμα, αποπληρωμή τοκοχρεωλυσίων, αποτροπή νέων δανείων και αποπληρωμή δανείων),

5) Αποκατάσταση πιστοληπτικής ικανότητας.

Δεν έχουμε την πολυτέλεια ούτε να απολογηθούμε ούτε να αποτύχουμε, είμαστε η δημοτική αρχή που έχουμε εντολή από τον δήμαρχο να αναλάβουμε τις ευθύνες μας. Ό,τι λέμε σαν δημοτική αρχή δεν είναι για να ακουστούμε αλλά για να δεσμευτούμε΄΄.

Καταλήγοντας, είπε: ΄΄Με σωστή οικονομική πολιτική, αύξηση των εσόδων με παράλληλη μείωση αλόγιστων δαπανών θα έχουμε ρευστότητα στον δήμο μας. Δηλαδή θα μπορούμε να ανταποκριθούμε και στην σωστή άμεση αποπληρωμή των υποχρεώσεών μας που για την τοπική μας κοινωνία είναι ένα εχέγγυο τοπικής ανάπτυξης. Οι υποχρεώσεις του δήμου μας είναι πάνω από 2 εκατ. το μήνα. Όταν ο δήμος θα είναι σε θέση να πληρώνει, αυτό θα λειτουργήσει και ανταποδοτικά και ο δημότης θα μπορέσει να αποδώσει τα δημοτικά τέλη΄΄.

Αναγκαίο να μειωθεί το κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων

Ερωτηθείς για τις υποχρεώσεις του δήμου για το ζήτημα των απορριμμάτων, σημείωσε: ΄΄Οι 900.000 ευρώ που έχουμε προϋπολογίσει για τα απορρίμματα είναι άμεσης εκταμίευσης κι αν δεν τα δώσουμε ενδεχομένως πάει άλλος στην Κοζάνη κι εμείς δεν γινόμαστε δεκτοί. Ο δημότης από τα δημοτικά τέλη που ισχύουν σήμερα επιβαρύνεται σε ετήσια βάση περίπου 1.800.000 ευρώ’’.

Στο ερώτημα αν κρίνει επιβεβλημένη την αύξηση των δημοτικών τελών είπε: ΄΄Όσο και να αυξηθεί η εισπραξιμότητα, το μόνο που θα βοηθήσει στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι να βρεθεί ΧΥΤΑ πιο κοντά που να εξυπηρετεί τις ανάγκες της Αιγιάλειας ώστε να μειωθεί το κόστος μεταφοράς και από αυτό θα κριθούν πολλά. Αυτό θα βοηθήσει την ανταποδοτικότητα. Αν δεν κατεβάσουμε την Κοζάνη στο Μεσολόγγι, στο Αγρίνιο και στην Πάτρα, η απόκλιση της ανταποδοτικότητας μεταξύ εσόδων – εξόδων θα είναι μεγάλη. Και δεν μιλάμε για την εναπόθεση που είναι 42 ευρώ αλλά για την μεταφορά που είναι 81+ΦΠΑ. Εάν δεν μειωθούν τα έξοδα μεταφοράς των απορριμμάτων, η αύξηση των δημοτικών τελών θα είναι αναπόφευκτη, διότι δεν θα μπορούμε να κάνουμε προϋπολογισμό΄΄.


Διαβάστε περισσότερα:
Κατηγορίες Άρθρου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα σχόλια είναι κλειστά.

protionline.gr