background img
banner
banner

Ο Σάκης Παπαδημητρίου και η ξεχωριστή μουσική του διαδρομή | ΦΩΤΟ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ – ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΑΙΓΙΩΤΗ ΜΟΥΣΙΚΟΣΥΝΘΕΤΗ

Ο γνωστός Αιγιώτης συνθέτης Σάκης Παπαδημητρίου δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, αλλά μέσα από το σημερινό αφιέρωμα και τη συνέντευξη που ακολουθεί, μας δίνεται η ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για το σημαντικό του έργο και τη διαδρομή του στο χώρο της μουσικής.

Ο Σάκης Παπαδημητρίου γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στο Αίγιο όπου ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στο πιάνο και αργότερα στην κλασική κιθάρα και τα θεωρητικά. Έχει διδάξει κλασική κιθάρα και παραδοσιακά όργανα( λαούτο, σαντούρι, ούτι, κλαρίνο, καβάλ, πολίτικη λύρα κ.λ.π) σε αρκετά Ωδεία στα Ιωάννινα στην Πάτρα και το Αίγιο ενώ είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Παν/μίου Ιωαννίνων, της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Ιωαννίνων και του Παιδαγωγικού Τμήματος του Παν/μίου Πατρών όπου είναι και υποψήφιος διδάκτωρ. Η ανάληψη της μουσικής επένδυσης της θεατρικής παράστασης «Η Πρόβα» του Γ. Αρμένη που ανέβασε το Δ.Η.Π.Ε.Θ.Ε Ιωαννίνων ήταν η πρώτη δημιουργική και καθοριστική επαφή του με το λαούτο τα παραδοσιακά όργανα και την παραδοσιακή μουσική με τη μελέτη της οποίας ασχολήθηκε από τότε συστηματικά ολοκληρώνοντας μετά από χρόνια και τις σπουδές του στη βυζαντινή μουσική.

Το 1991 ίδρυσε το “Μουσικό Εργαστήρι Αιγίου”, ένα πρωτοπόρο μουσικό σχήμα με σκοπό την έρευνα και τη συμβολή στη σωστή παρουσίαση της παραδοσιακής και γενικότερα της ελληνικής μουσικής.

Στο ενεργητικό του είναι καταγεγραμμένη η μουσική και ενορχηστρωτική επιμέλεια σε συναυλίες, παραστάσεις, επενδύσεις θεατρικών έργων, μουσικοφιλολογικές βραδιές, τηλεοπτικές εμφανίσεις, καθώς και συμμετοχές σε μεγάλα φεστιβάλ και διοργανώσεις στην Ελλάδα (Φεστιβάλ Πάτρας, Φεστιβάλ Σύμης, Αρχαία Ολυμπία, Φεστιβάλ «Λόγου &Τέχνης», Λευκάδα ) στην Ευρώπη (Γαλλία, Ιταλία, Βουλγαρία) στην Κωνσταντινούπολη αλλά και στις Ηνωμένες Πολιτείες (Όπερα Μπρούκλιν Νέας Υόρκης). Πολύ σημαντική η παρουσίαση έργου του στο διεθνές φεστιβάλ ποίησης και μουσικής “Crossing Border” στη Χάγη της Ολλανδίας στις 18 Νοεμβρίου 2005 και στη μουσική σκηνή Paradiso του Άμστερνταμ στις 24 Απριλίου 2006.
Τραγούδια του έχουν ερμηνεύσει η Μαρία Φαραντούρη, ο Βασίλης Λέκκας, η Έλλη Πασπαλά, η Γιώτα Νέγκα, η Αναστασία Μουτσάτσου, η Λιζέτα Καλημέρη, η Σοφία Παπάζογλου, ο Μπάμπης Τσέρτος, ο Γεράσιμος Ανδρεάτος, η Δώρα Πετρίδη, η Αννη Ονουφρίου, ο Θοδωρής Νικολάου, η Πόλυ Νικολοπούλου και η κόρη του, Έλενα Παπαδημητρίου. Το 2015 ψηφίστηκε από το κοινό και βραβεύτηκε ως πρόσωπο της χρονιάς στον Πολιτισμό στα βραβεία που διοργανώνει η εφημερίδα Πελοπόννησος.

Είναι παντρεμένος με την Αιγιώτισσα φιλόλογο και συγγραφέα Μαρία Παναγιωτακοπούλου και έχουν αποκτήσει δύο κόρες, την Άσπα και την Έλενα.

Κύριε Παπαδημητρίου τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε με τη μουσική και πότε είχατε τα πρώτα μουσικά σας ακούσματα;
Οι γονείς μου ήταν δάσκαλοι . Ήταν και οι δύο καλλίφωνοι, έπαιζαν μαντολίνο ενώ ο πατέρας μου ήταν και ιεροψάλτης. Στο οικογενειακό μου περιβάλλον κυριαρχούσε η καλή μουσική και τα ερεθίσματα ήταν πολλά για μένα από πολύ μικρή ηλικία. Ήταν φυσικό επακόλουθο λοιπόν να ασχοληθώ και εγώ με τη μουσική κάτι που ξεκίνησε πιο συστηματικά σε ηλικία περίπου 12 ετών.

Πότε ιδρύσατε το “Μουσικό Εργαστήρι Αιγίου”;
Το «Μουσικό Εργαστήρι Αιγίου ιδρύθηκε το 1991, σε μια εποχή που τα παραδοσιακά όργανα και η παραδοσιακή μουσική δεν είχαν τη θέση που έχουν σήμερα ως ένα πρωτοπόρο μουσικό σχήμα που συνέβαλε στην σωστή παρουσίαση της παραδοσιακής και γενικότερα της ελληνικής μουσικής. Με τη δική μου επιμέλεια και καλλιτεχνική διεύθυνση αλλά και πρώτο δάσκαλο τον Χρόνη Αηδονίδη ο οποίος κατέβαινε συστηματικά από την Αθήνα στο Αίγιο για να μας διδάξει συμπράττοντας στη συνέχεια μαζί μας σε πολλές συναυλίες η ορχήστρα του ΜΕΑ συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο της παραδοσιακής μουσικής (Δόμνα Σαμίου, Μαρίζα Κωχ, Σάββα Σιάτρα, Δικαία Χατζηδάκη, Χρήστο Σίκκη, Κώστα Λεοντίδη, Μπάμπη Τσέρτο, Νάντια Καραγιάννη ,Παναγιώτη Λάλεζα και πολλούς άλλους. Σήμερα έχει περισσότερο εκπαιδευτικό χαρακτήρα λειτουργώντας τμήμα εκμάθησης παραδοσιακών οργάνων και γυναικεία χορωδία παραδοσιακών τραγουδιών στο Πολιτιστικό κέντρο Νέοι Ορίζοντες σε συνεργασία με τη σχολή Βυζαντινής μουσικής .

Οι κόρες σας ακολουθούν τα βήματά σας στο χώρο της μουσικής;
Μεγαλώνοντας μέσα σε ένα μουσικό και γενικότερα καλλιτεχνικό περιβάλλον ήταν, μάλλον, κάτι αναμενόμενο. Η Άσπα, η μεγαλύτερη κόρη μας είναι μουσικολόγος. Γύρισε πρόσφατα από το Λονδίνο ολοκληρώνοντας δύο μεταπτυχιακά και τα δυο με υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση. Σήμερα συνεχίζει την επιστημονική ερευνητική της δραστηριότητα δραστηριοποιούμενη παράλληλα και στη διδακτική πράξη.
Η Έλενα, είναι εικαστικός, τελειόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών, αλλά και ηθοποιός και τραγουδίστρια. Έχει τραγουδήσει πολλές φορές σε συναυλίες μου και κάνει τη δική της αξιόλογη διαδρομή στην Τέχνη συνεργαζόμενη με σπουδαίους Έλληνες καλλιτέχνες. Αυτόν τον καιρό είναι στο μουσικό σχήμα «Φωνές» με τη Μαρίνα Σάττι με πολλές εμφανίσεις στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο Μουσικής, στην Επίδαυρο, στο Καλλιμάρμαρο, στη σύνοδο κορυφής στον ΟΗΕ πέρυσι στη Νέα Υόρκη και σε μεγάλες μουσικές σκηνές του εξωτερικού.

Ετοιμάζετε κάτι το αμέσως επόμενο διάστημα;
Αυτήν την περίοδο ηχογραφούμε με τη Μαρία Φαραντούρη, στο στούντιο του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών το ποιητικό ορατόριο “Το Τελευταίο Σώμα Μου”. Το έργο βασίζεται σε μελοποιημένα ποιήματα από την ομώνυμη ποιητική συλλογή της Κικής Δημουλά και παρουσιάστηκε πρώτη φορά στις 21 Μαρτίου του 2010 στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών με την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων Πάτρας με ερμηνεύτρια πάντα τη Μαρία Φαραντούρη. Από τότε έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές σε αρκετά μέρη της Ελλάδας και φυσικά και στο Αίγιο. Τώρα ηχογραφείται για πρώτη φορά σε στούντιο. Επίσης μετά την καλοκαιρινή περιοδεία είναι προγραμματισμένη η παρουσίαση της τελευταίας μου συνθετικής δουλειάς «οι μούσες που αγάπησα» πάνω σε ερωτική ποίηση του Κ. Παλαμά στα Γιάννενα και άλλες πόλεις στην Ελλάδα και πιθανόν στο εξωτερικό.

Συνθετικό Έργο

  • Έχει μεταφράσει και μελοποιήσει αρχαία λυρική ποίηση για το Κρασί και τον Έρωτα ( Σαπφώ, Ανακρέων, Αλκαίος, Ίων ο Χίος, Πρατίνας , Κριτίας). Το μουσικό αυτό έργο έχει κυκλοφορήσει το 2005 σε CD με τίτλο Του Κρασιού Και Του Έρωτα και ερμηνεύει ο Βασίλης Λέκκας
  • Έχει συνθέσει το ορατόριο “Το Τελευταίο Σώμα Μου” σε ποίηση Κικής Δημουλά, το οποίο παρουσιάστηκε στις 21 Μαρτίου του 2010 στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών με την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων Πάτρας και με ερμηνεύτρια τη Μαρία Φαραντούρη.
  • Έχει γράψει τη μουσική για το ντοκιμαντέρ «κάτω στου χωριού τα αλώνια» παραγωγή της ΕΡΤ με αφηγητή το Γιώργο Μιχαλακόπουλο
  • Έχει τη μουσική επιμέλεια καθώς και την ενορχήστρωση στην ελληνική μουσικοποιητική ανθολογία Έρωτος Ποίησις – Αγάπης Μέλος που κυκλοφόρησε το 2002 από τις εκδόσεις του Πανεπιστημίου Πατρών. στην οποία περιλαμβάνεται και μια δική του σύνθεση που είναι η μελοποίηση του ποιήματος του Γ. Σεφέρη «Ερωτικός Λόγος» με ερμηνεύτρια την Αννη Ονουφρίου
  • Έχει μελοποιήσει και παρουσιάσει σε παραστάσεις ποιήματα Αχαιών ποιητών όπως Γιάννη Κουτσοχέρα, Λέτας Κουτσοχέρα, Σωτήρη Σαμπάνη και Γιώργου Παπασταθόπουλου
  • Έχει γράψει πρωτότυπη μουσική στίχους και τραγούδια για τη μουσικοθεατρική παράσταση Ύδωρ Σωτήριον που έχουν ερμηνεύσει οι Χρόνης Αηδονίδης, Βασίλης Λέκκας και Μπάμπης Τσέρτος . Η παράσταση έγινε στο Αρχαίο Ωδείο Πάτρας στις 11/9/2005
  • Έχει γράψει τη μουσική της θεατρικής παράστασης Στη Βοστίτσα του 30, της Μαρίας Παναγιωτακοπούλου μελοποιώντας ποιήματα των Ιωάννη Γρυπάρη και Γιάννη Βαλσαμίδη η οποία κυκλοφόρησε σε CD.
  • Έχει γράψει μουσική και τραγούδια για την παιδική θεατρική παράσταση Το Παραμύθι Της Γης Σε 1001 Ημέρες της Μαρίας Παναγιωτακοπούλου.
  • Έχει μελοποιήσει και παρουσιάσει Ιερατική ποίηση και σε μορφή μουσικού αναλογίου το ποιητικό θρησκευτικό έργο Γολγοθάς του Γιάννη Κουτσοχέρα.
  • Είχε τη μουσική επιμέλεια και σύνθεση επενδύοντας ως μόνος μουσικός επί σκηνής την μουσική παράσταση « Μάνα μου Ελλάς» της Θεατρικής Ομάδας του Παν/μίου Πατρών σε σειρά παραστάσεων τον χειμώνα αλλά και το καλοκαίρι την περίοδο 2018-2019
  • Το καλοκαίρι του 2019 παρουσίασε στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας την τελευταία του συνθετική δουλειά πάνω στην ερωτική ποίηση του Κωστή Παλαμά με τίτλο « Κωστής Παλαμάς: οι μούσες που αγάπησα». Το έργο παρουσιάστηκε το καλοκαίρι σε μορφή θεατρικού αναλογίου σε συνεργασία με το πατρινό γυναικείο μουσικό σύνολο a companhia artistica εκτός από την Πάτρα στην Σύρο στη Σύμη και στο Θέατρο Ρεματιάς στην Αθήνα.


Κατηγορίες Άρθρου
ΠΡΟΣΩΠΑ

Σχετικα αρθρα


Τα σχόλια είναι κλειστά.

Το protionline.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει τη διαδικτυακή εμπειρία σου. Εφόσον συνεχίσεις, συμφωνείς με την χρήση των cookies από εμάς. Μάθε περισσότερα

Το protionline.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει τη διαδικτυακή εμπειρία σου. Εφόσον συνεχίσεις, συμφωνείς με την χρήση των cookies από εμάς.

Close