ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΜΕΤΡΟΥΝ ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΜΠΟΡΕΥΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΟΤΑ
Στην πιο κρίσιμη καμπή τους βρίσκονται τα παραδοσιακά ελληνικά ποτά. Από τη μία η πολύ περιορισμένη ζήτηση από το εξωτερικό και από την άλλη το κλείσιμο των καταστημάτων εστίασης και αναψυχής στην Ελλάδα, μείωσαν κατά ένα μεγάλο ποσοστό την κατανάλωση ούζου και τσίπουρου, προκαλώντας μεγάλη ζημιά στις επιχειρήσεις που τα εμπορεύονται.
Αν αναλογιστεί κανείς τους περιορισμούς που θα συνεχίσουν να ισχύουν, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι κάποια καταστήματα δεν πρόκειται καν να λειτουργήσουν, τότε θεωρείται βέβαιο ότι η χρονιά θα κλείσει με μεγάλες απώλειες, με αλυσιδωτές επιδράσεις στην τοπική οικονομία.
Οι επιπτώσεις των περιοριστικών μέτρων λόγω κορωνοϊού στην επιχειρηματική δραστηριότητα, στην εσωτερική και την παγκόσμια αγορά, έχουν ήδη αφήσει βαθιά σημάδια στις επιχειρήσεις της Αιγιάλειας. Η αιγιώτικη «Cavino», μία από τις μεγαλύτερες ποτοποιίες της χώρας, κατατάσσεται πρώτη στις εξαγωγές ούζου σε πανελλήνιο επίπεδο μαζί με ακόμη μία ποτοποιία από τη Θράκη. Είναι χαρακτηριστικό ότι εξάγει 9 εκατομμύρια μπουκάλια ούζο ετησίως με αποδέκτη, κατά 90% την Γερμανία. Μάλιστα, σε συνολικό επίπεδο, η Γερμανία τείνει να καταναλώσει περισσότερο ούζο και από τη χώρα παραγωγής του!
Η χρονιά θα κλείσει με απώλειες καθώς χάθηκαν δυόμιση μήνες…
Όπως εξηγεί στo protionline.gr ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιάννης Αναστασίου, ΄΄η πτώση της ζήτησης ούζου από το εξωτερικό υπολογίζεται σε περίπου 20% από τις αρχές του χρόνου και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι παρέμεινε κλειστή η εστίαση αλλά και στην κακή ψυχολογία του κόσμου εξαιτίας της πανδημίας. Στον βαθμό που υπάρχουν μέτρα που περιορίζουν την κατανάλωση σε χώρους εστίασης, είναι σαφές ότι επηρεαζόμαστε αρνητικά. Η κατανάλωση στο σπίτι «άντεξε» περισσότερο αλλά η ζήτηση στα ποτά επηρεάστηκε συνολικά. Θα μπορούσα να πω ότι στο κρασί η πτώση είναι ακόμη μεγαλύτερη΄΄.
Ο κ. Αναστασίου σημείωσε ακόμη ότι ΄΄αναμένουμε από Δευτέρα που θα ανοίξει η εστίαση να δοθεί κάποια ώθηση στις πωλήσεις στην εγχώρια αγορά και είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει μία σχετική ανάκαμψη το καλοκαίρι με τον τουρισμό. Όμως και να ανακάμψει η κατάσταση έχει χαθεί ένα μεγάλο μέρος των πωλήσεων, χάσαμε δυόμιση μήνες και αυτό θα φανεί στο τέλος της χρονιάς. Είναι βέβαιο ότι το κλείσιμο θα είναι αρνητικό΄΄.
Είναι γεγονός ότι περίπου τα 2/3 της κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών καταναλίσκονται στην εστίαση, δηλαδή τσιπουράδικα, χώρους φιλοξενίας, παραθαλάσσια ταβερνάκια, κέντρα διασκέδασης κ.ο.κ., που είναι κλειστά. Μόλις το 1/3 της αγοράς είναι η κατανάλωση στο σπίτι, η οποία αυξήθηκε μεν κατά την περίοδο της καραντίνας αλλά όχι στον βαθμό που θα μπορούσε να καλύψει την πτώση που καταγράφηκε σε άλλα κανάλια διανομής των αλκοολούχων ποτών, όπως είναι η εστίαση και οι εξαγωγές.
Μέγα ζητούμενο να υπάρχει περιθώριο για δαπάνες στη διασκέδαση
΄΄Εν μέσω καραντίνας και στο σπίτι, τι διάθεση θα μπορούσε να έχει κάποιος για να πιει;΄΄, είναι το εύλογο ερώτημα που θέτει ο ιδιοκτήτης του οινοποιείου «Καρανικόλα» Σταύρος Καρανικόλας που ασχολείται με τη συσκευασία κρασιού, τσίπουρου και σταφίδας. Παρατηρεί δε πτώση των πωλήσεών του σε όλα τα επίπεδα, φέροντας ως παράδειγμα τη σταφίδα που διοχετεύει στην εγχώρια αγορά, λέγοντας ότι η σταφίδα χρησιμοποιείται π.χ. για μνημόσυνα και κηδείες τα οποία όμως τελούνταν χωρίς κόσμο όλο αυτό το διάστημα.
Ερωτώμενος σχετικά με το τσίπουρο είπε πως παρατηρείται 75% πτώση των πωλήσεων το τελευταίο διάστημα και σίγουρα είναι μεγαλύτερη από το κρασί.
΄΄Το τσίπουρο το δίνουμε στην ευρύτερη περιοχή της Αιγιάλειας αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας και κυρίως στα νησιά σε ταβέρνες, εστιατόρια και καφενεία και βέβαια και σε σημεία πώλησης όπως μίνι μάρκετ. Η μεγαλύτερη ποσότητα ωστόσο διοχετεύεται σε χώρους εστίασης – αναψυχής. Από εδώ και στο εξής, τα πάντα θα εξαρτηθούν από το πόσο θα κινηθεί ο κόσμος. Τα καταστήματα αυτά ανοίγουν από τη Δευτέρα (σήμερα) όμως μέγα ζητούμενο είναι να υπάρχει κάποιο περιθώριο για δαπάνες διασκέδασης. Τα εισοδήματα του κόσμου έχουν μειωθεί και αυτό ελπίζουμε να μην έχει περαιτέρω επιπτώσεις στην κατανάλωση΄΄, τόνισε ο κ. Καρανικόλας.
Αποτυπώνοντας τον πυρήνα των δυσκολιών για την πλειοψηφία των οικογενειακών επιχειρήσεων της αγοράς, ο ιδιοκτήτης του οινοποιείου Καρανικόλας εκφράζει την ελπίδα ότι οι «πληγές» που άφησαν πίσω τους τα μέτρα για τον κορωνοϊό θα επουλωθούν, αρκεί βέβαια να μην υπάρξει νέο κύμα της πανδημίας από το φθινόπωρο. ΄
΄Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αποτελέσει το τελειωτικό χτύπημα΄΄, απεύχεται ο ίδιος.