background img
banner
banner

Γάλα και κατεψυγμένα κερδίζουν στο ράφι αλλά….

Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΔΕΝ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΖΕΙ ΤΙΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ – ΚΡΑΤΟΥΝ… ΑΜΥΝΑ ΟΙ ΤΟΠΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η πρωτοφανής κατάσταση της πανδημίας που έκλεισε τους ανθρώπους στα σπίτια τους, επέφερε αλλαγές και στις καταναλωτικές συνήθειες. Τα τρόφιμα ήρθαν στην… πρώτη γραμμή, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ εκτινάχθηκαν, όμως μειώθηκαν κατά πολύ οι εξαγωγές, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα επιχειρήσεις που στηρίζονται στον εξαγωγικό τομέα, να υποστούν πλήγμα. Είναι δε σαφές πως όλη αυτή η ανατροπή επηρεάζει και τις τοπικές επιχειρήσεις.

Ήδη έχουν καταγραφεί άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις της πανδημίας στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας, ωστόσο ο αγροδιατροφικός κλάδος έχει επιδείξει μέχρι στιγμής, αξιοσημείωτες αντοχές στους κραδασμούς και τα πρωτοφανή δεδομένα που «γέννησε» ο covid-19. Σε αυτό έχουν συμβάλει, η σταθερή ζήτηση για τρόφιμα, καθώς και το γεγονός ότι, σε αντίθεση με ό,τι συνέβη στην αρχή της οικονομικής κρίσης, η τωρινή… βρήκε τις περισσότερες αγορές προϊόντων με αρκετά αποθέματα.

Μετακίνηση της ζήτησης στο γάλα

Ωστόσο, οι «ρωγμές» που προκαλούν στην εφοδιαστική αλυσίδα οι καθυστερήσεις στη διακίνηση των αγαθών συνιστούν μία σημαντική πρόκληση, ενώ το ίδιο ισχύει σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό με τη μετακίνηση της ζήτησης από τα κανάλια της μαζικής εστίασης και του τουρισμού στην οικιακή κατανάλωση. Πρόκειται για μία μετατόπιση με αλυσιδωτές και ενδεχομένως βαθύτερες επιπτώσεις καθώς η κατανάλωση στο σπίτι έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά που σχετίζονται τόσο με την ποιότητα όσο και με τις ποσότητες και τις συσκευασίες των προϊόντων ή τον χρόνο λήξης τους.

Μιλώντας στo protionline.gr, ο υπεύθυνος της επιχείρησης γαλακτομικών προϊόντων «Κόμης Α.Ε.» Σωτήρης Κόμης, έκανε γνωστό πως σε ό,τι αφορά την επιχείρησή του, παρατηρείται σταθερότητα στις πωλήσεις, ωστόσο υπήρξε διαφοροποίηση ως προς τη ζήτηση αυτών. Για παράδειγμα, όπως είπε, υπήρξε πτώση της ζήτησης στο φρέσκο γάλα διάρκειας έξι ημερών γιατί υπήρξε στροφή του κόσμου στο υψηλής παστερίωσης.

΄΄Η ανασφάλεια του κόσμου τον οδήγησε σε αγορές μακράς διάρκειας αφού ειδικά τον πρώτο καιρό υπήρξε τάση ανεφοδιασμού. Έτσι μειώθηκε η ζήτηση γύρω από το φρέσκο γάλα. Ωστόσο, αυτό που παρατηρήθηκε είναι ότι υπήρξε αύξηση των πωλήσεων του γιαουρτιού και γενικά γύρω από τα προϊόντα μακράς διάρκειας΄΄, επισήμανε.

Από άποψη τζίρου, ο κ. Κόμης παρατήρησε πως σε γενικές γραμμές βρίσκεται στα ίδια επίπεδα από τη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία, παρά το γεγονός ότι δέχθηκε πλήγμα ως προς τις εξαγωγές που ωστόσο αναλογούν σε μικρό ποσοστό στη διάθεση των προϊόντων της επιχείρησής του. Όπως τόνισε, τον Μάρτιο προχώρησε σε περιορισμένες εξαγωγές ενώ τον Απρίλιο ήταν μηδενικές.

Προβληματισμός για τη μείωση της μαζικής διάθεσης στα κατεψυγμένα

Από εκεί και πέρα, ο μεγαλύτερος προβληματισμός έχει να κάνει με τη μείωση της μαζικής διάθεσης σε εστιατόρια και ταβέρνες. ΄΄Κάθε καλοκαίρι αυξάνουμε την παραγωγή καθώς διαθέτουμε μεγάλες ποσότητες στα νησιά όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση στην εστίαση, λόγω του τουρισμού. Φέτος, είναι βέβαιο ότι δεν θα υπάρξουν οι πωλήσεις προηγούμενων χρόνων, αφού οι τουρίστες που θα έρθουν για διακοπές στη χώρα μας θα είναι πολύ λιγότεροι΄΄, τόνισε ο κ. Κόμης.

Ανάλογο προβληματισμό εκφράζει, μιλώντας στo protionline.gr και η υπεύθυνη της εταιρείας κατεψυγμένων τροφίμων «Γ. Καλλιμάνης Α.Ε.» Ντίνα Καλλιμάνη, τονίζοντας πως ΄΄από τη στιγμή που ο τομέας της εστίασης δεν λειτουργεί, είναι λογικό να υπάρχει πτώση των πωλήσεων΄΄. Αναφορικά με το εάν η αύξηση της οικιακής κατανάλωσης ωφέλησε το κλάδο της, η κ. Καλλιμάνη παρατήρησε σημαντική αύξηση των πωλήσεων του λιανεμπορίου για τα προϊόντα «Καλλιμάνης» η οποία ωστόσο δεν κατάφερε να υπερκαλύψει την απώλεια από τη μη λειτουργία των εστιατορίων. Άλλωστε, τα μέτρα ενάντια στη διασπορά του κορωνοϊού συνέπεσαν με την Σαρακοστή, περίοδο που καταναλώνονται τα περισσότερα αλιεύματα τέτοιου είδους.

΄΄Δυστυχώς, η αύξηση της οικιακής κατανάλωσης δεν αντισταθμίζει τις απώλειες από τη μη λειτουργία των χώρων εστίασης. Μετράμε ήδη απώλειες. Ως επιχείρηση αξιοποιήσαμε το μέτρο της αναστολής εργασιακής σχέσης. Με το άνοιγμα των χώρων εστίασης και αφού θα επιστρέψουν και οι εργαζόμενοι, θα ξεκινήσει η παραγωγή στα προηγούμενα επίπεδα. Είναι σαφές ότι το επόμενο διάστημα θα είναι δύσκολο για τις επιχειρήσεις και ότι οι τζίροι αυτό το καλοκαίρι λόγω της έλλειψης τουρισμού, θα είναι πτωτικοί. Για την ώρα, όλο αυτό το διάστημα προσπαθήσαμε να κρατήσουμε άμυνα. Από εκεί και πέρα ευελπιστούμε ότι θα ξεπεράσουμε την κρίση όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα και με τις λιγότερες αρνητικές συνέπειες΄΄.

Βεβαίως, ανησυχητικό χαρακτηρίζεται επίσης το γεγονός ότι υπάρχει εκτίμηση πως τα «λουκέτα» στην εστίαση αλλά και οι περιορισμοί στις υπαίθριες αγορές, θα επηρεάσουν αρνητικά τις πωλήσεις προϊόντων ευρύτερα.

Η σταδιακή μετάβαση στην «κανονικότητα» ξεκινά σήμερα και ο επόμενος μήνας θα είναι ενδεικτικός του τι θα ακολουθήσει…


Κατηγορίες Άρθρου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχετικα αρθρα


Τα σχόλια είναι κλειστά.

protionline.gr