background img
banner
banner

Μικρό το «ζωικό» κεφάλαιο της Αιγιάλειας

«ΑΓΚΑΘΙ» Η ΚΛΕΙΣΤΗ ΕΣΤΙΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΖΙΡΟΥΣ ΤΩΝ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

Μπορεί η Αιγιάλεια στον συγκεκριμένο τομέα να ζει στη… σκιά των Καλαβρύτων και η κτηνοτροφία να είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο επάγγελμα, ωστόσο δεν είναι λίγοι οι Αιγιαλείς που εκμεταλλεύονται τα ορεινά της περιοχής και αναπτύσσουν τα δικά τους κοπάδια, κυρίως, αιγοπροβάτων. Οι τιμές του γάλακτος και του κρέατος σχετικά χαμηλές, ωστόσο το γεγονός ότι η πόλη δεν προσφέρει πια επαγγελματικές λύσεις, κρατά ακόμη και νέους στα χειμαδιά.

Η Αιγιάλεια, ως γνωστόν, είναι ένας τόπος που κατά 80% παράγει ελιές, σταφίδες και εσπεριδοειδή, όμως και οι μικρές κτηνοτροφικές μονάδες δεν έχουν διόλου ευκαταφρόνητο μερίδιο στην παραγωγή του τόπου. Η εστίαση και τα ξενοδοχεία σε παύση… οι δυσκολίες των μεταφορών των προϊόντων καθημερινές… κι όμως (!) ο κλάδος μένει και επιμένει, περιμένει και προσμένει.

80 κτηνοτρόφοι στην Αιγιάλεια με ανενεργό Σύλλογο

Οι επαγγελματίες που ασχολούνται είτε με της ζωικής προέλευσης αγαθά, είτε με λοιπά προϊόντα περιορίζονται σε έναν μικρό αριθμό τα τελευταία 10 με 15 χρόνια και όσοι υπάρχουν, διοχετεύουν τα αγαθά τους κυρίως στις μεγάλες παραγωγικές μονάδες και τα εργοστάσια. Το 85% των κτηνοτρόφων στην ευρύτερη περιοχή συνεργάζονται με τις μεγάλες μονάδες, στην περιοχή των Καλαβρύτων. Οι ντόπιοι κτηνοτρόφοι διαθέτουν τα προϊόντα τους και την πρώτη ύλη τους, σε οργανωμένες μονάδες της ευρύτερης περιοχής των Καλαβρύτων και των λοιπών χωριών, εδώ και πολλά χρόνια. Εκεί, οι μεγαλοπαραγωγοί επεξεργάζονται και φτιάχνουν τη… γνωστή φέτα Καλαβρύτων, γάλα και ανθόγαλα, κίτρινα ή αλμυρά τυριά και γιαούρτι.

Οι παραγωγοί των αγαθών δεν είναι πολλοί στην περιοχή της Αιγιάλειας και συγκεκριμένα υπολογίζονται σε 80 με τον κύριο όγκο τους να δραστηριοποιείται στα ορεινά της Ανατολικής Αιγιάλειας αλλά και στα Δυτικά. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ανενεργός παραμένει τα τελευταία χρόνια ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αιγιάλειας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραχώρησε στo protionline.gr ο πρόεδρος του Αγροτικού Γαλακτοκομικού Συνεταιρισμού Καλαβρύτων Παύλος Σατολιάς, οι παραγόμενες ποσότητες για τα διαθέσιμα αγαθά είναι ανάλογα με το ¨ζωικό¨ κεφάλαιο που καταγράφει η κάθε περιοχή. Πόσοι είναι οι παραγωγοί και οι κτηνοτρόφοι και πόσο κρέας ή γάλα παραδίδουν. Τα στατιστικά στοιχεία ανακοινώνονται στα επίσημα σάιτ της στατιστικής υπηρεσίας και στο υπουργείο και στην Eurostat στην επίσημη ιστοσελίδα της, ωστόσο μπορεί η Αιγιάλεια να μην είναι… Καλάβρυτα, αλλά διαθέτει κάποιες «εστίες» παραγωγής.

Τρίτη η Αχαΐα σε κατσικίσιο και πρόβειο γάλα στην Ελλάδα

Ο νομός Αχαΐας είναι ο τρίτος νομός πανελλαδικά σε εισκόμιση αιγοπρόβειου γάλακτος, έπειτα από τους νομούς Αιτωλοακαρνανίας και Λαρίσης. Η μεγάλη ¨δύναμη¨ των κτηνοτροφικών αγαθών και των παραγωγών δεν είναι η Αιγιάλεια, η Κάτω Αχαγιά ή η Πάτρα… αλλά τα Καλάβρυτα. Η περιοχή των Καλαβρύτων, καταμετρά πάνω από 1.050 κτηνοτρόφους σε όλο τον δήμο Καλαβρύτων και όχι μόνο, οι οποίοι ¨δίδουν¨ το γάλα τους στον Συνεταιρισμό, όπως όλοι οι υπόλοιποι παραγωγοί. Ενώ στα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα συναφή είδη, υπάρχει και μπορεί να καταγραφεί μια εικόνα διαθεσιμότητας και συγκεντρωτικής κατανάλωσης, δεν μπορεί να συμβεί το ίδιο στο κρέας. Αυτό συμβαίνει κυρίως, γιατί υπάρχει καθυστέρηση τιμολόγησης ή ¨μεταπηδούν¨ από σφαγείο σε σφαγείο και η ¨δυναμική¨ τους είναι δύσκολο να καταγραφεί. Η κτηνοτροφία δεν είναι το ¨ατού¨ της Αιγιάλειας και ποτέ δεν ήταν. Όμως ο κορωνοϊός στάθηκε και ακόμα στέκεται… ¨φρένο¨, στις ήδη δύσκολες εποχές που ζουν και οι καταναλωτές και οι παραγωγοί.

«Μικρή η πτώση των τζίρων στα γαλακτοκομικά μας προϊόντα»

Ένας άνθρωπος που έχει στενή συνεργασία με τους κτηνοτρόφους είναι ο υπεύθυνος της γνωστής αιγιώτικης εταιρείας ¨Κόμης Α.Ε¨ Σωτήρης Κόμης, ο οποίος αναφέρει στo protionline.gr: «Η πτώση σε σχέση με πέρυσι είναι της τάξεως του 5% με 10% στα προϊόντα που προέρχονται από το γάλα. Η άνοδος όμως, στο ¨ζωικό¨ κομμάτι στον αντίποδα, στην δική μας περίπτωση φθάνει στο 20 % περίπου. Αυτή είναι μια ξεκάθαρη εικόνα και κάπως έτσι θεωρώ και εκτιμώ ότι είναι σε όλες τις άλλες περιπτώσεις. Στα τυροκομικά προϊόντα έχουν κρατηθεί όλα τα ίδια στάνταρ. Η πανδημία δεν έχει στοιχίσει μονάχα σε οικονομικό επίπεδο, αλλά και σε υγειονομικό. Κάθε επιχείρηση που υπάρχει στον κλάδο στην περιοχή, είτε είναι μια πολύ μικρή επιχείρηση, είτε για μεγάλες μονάδες, όλοι έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού το ιικό φορτίο και τα ενδεχόμενα κρούσματα, μέσα στον χώρο εργασίας, στις μονάδες. Αυτό είναι κάτι που ¨καθυστερεί¨ την παραγωγή και την διαδικασία της όπως και να’ χει».

«Οι εξαγωγές μας είναι σε πτώση στα τυροκομικά προϊόντα»

Τους τελευταίους μήνες παρατηρήθηκε μείωση παραγγελιών από χώρες της Ε.Ε. Η δε διαδικασία των υποχρεωτικών lock down κατά τόπους σε διάφορα σημεία των Βαλκανίων και όχι μόνο, οι ακινητοποιημένες σε λιμάνια ή διόδια νταλίκες με γαλακτοκομικό φορτίο, έγιναν ¨πρόβλημα¨ αξεπέραστο για την περιοχή και την διαθεσιμότητα των τοπικών προϊόντων. «Οι εξαγωγές είναι σε πτώση το τελευταίο διάστημα στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Έχει επηρεάσει πολύ την κατάσταση η λειτουργία της παράδοσης των αγαθών, δηλαδή. Εμείς κάνουμε εξαγωγές στο Βέλγιο, στην Αγγλία, στις Κάτω Χώρες, στην Γερμανία και ενώ πέρσι τον Γενάρη είχαμε θετικό πρόσημο και ανοδική τάση, φτάσαμε δυστυχώς να έχουμε μηδενικές πωλήσεις μέσα στον Ιούλιο» προσθέτει ο εκπρόσωπος της γνωστής εταιρείας.

Η ¨λουκεταρισμένη¨ αναψυχή και η ¨άπραγη¨ εστίαση ¨αγκάθια¨ για την κτηνοτροφία

Οι ξενοδοχειακές μονάδες και τα καφέ, τα μπαρ και τα ¨άνεργα¨ εστιατόρια των τελευταίων μηνών, έχουν κάνει την δική του ζημιά στον κλάδο. Πολλά προϊόντα που στηρίζονται σε αυτές τις αγορές, όπως για παράδειγμα το εμφιαλωμένο κρασί ή τα γαλακτοκομικά τυποποιημένα αγαθά των εστιατορίων των μοτέλ της Αιγιάλειας και των ξενοδοχείων. Όμως στον αντίποδα, άλλα προϊόντα πήγαν καλύτερα επί lock down και είχαν ανοδική τάση και στις προτιμήσεις του κόσμου σε σούπερ μάρκετ ή πολυκαταστήματα, σε μικρά μαγαζιά και μίνι μάρκετ, όπως για παράδειγμα η γραβιέρα και η μυζήθρα, αλλά κυρίως τα αγαθά ζωικής προέλευσης, γιατί ο καταναλωτής σύμφωνα με τις επίσημες στατικές της Eurostat, αύξησε κατακόρυφα την κατανάλωση του στο σπίτι του, σε κρέας και πρωτεΐνες.

Ο κόσμος κατά τον εγκλεισμό του, κατανάλωσε σχεδόν το… διπλάσιο!

Κάποιες τοπικές μεταποιητικές μονάδες περνούν αρκετές δυσκολίες, λόγω της πανδημίας και του ιού. Υπάρχουν αρκετές εξαγωγές που ¨έκλεισαν¨ για αρκετό διάστημα και πάγωσαν όλες σχεδόν οι παραγγελίες από χώρες της Ε.Ε. και όχι μόνο, έγιναν αναπροσαρμογές ή ακόμα και ολικές ακυρώσεις παραγγελιών. Όμως η γενική εικόνα είναι και παραμένει να είναι, πως όλα έρχονται σε ευθεία γραμμή, έρχονται στα ¨ίσια¨ τους δηλαδή, λόγω της κοινής διαπίστωσης ότι ο κόσμος αφού κλείστηκε για πολύ καιρό στο σπίτι του λόγω του covid, αφού στερήθηκε αρκετά πράγματα λόγω των lock down και των κυβερνητικών εντολών, έκανε περισσότερη κατανάλωση μέσα στο σπίτι του! Ίσως και σε διπλάσια κλίμακα σε ορισμένες προπτώσεις. Κάποια τοπικά προϊόντα ¨έπαθαν¨ μικρότερη ζημιά και άλλα, μεγαλύτερη, όμως μαζί με αυτά άλλαξαν και οι… διατροφικές συνήθειες του κόσμου. Και η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος της Αιγιάλειας, όντως έχει αλλάξει αρκετά τις διατροφικές του απολαύσεις και προτιμήσεις!

Ίσως στο μέλλον να υπάρξουν προσαρμογές και ανακατατάξεις στον κλάδο της κτηνοτροφίας. Ίσως τύχει να ¨χαθούν¨ στην πορεία κάποια κονδύλια. Ίσως υπάρξουν κάποιες μεταποιητικές μονάδες που θα πέσουν ¨έξω¨, όμως κάποιοι… θα ¨κερδίσουν¨ κιόλας. Ο διατροφικός τομέας της περιοχής και η πρωτογενής παραγωγή της διατροφικής αλυσίδας, μέχρι στιγμής έθρεψαν και στήριξαν τους ντόπιους παραγωγούς και τα προϊόντα της γης τους. Εν καιρώ πανδημίας… η οικονομία άντεξε και η διαθεσιμότητα αυξήθηκε. Και αυτό έχει μόνο μια αιτία και μόνο: Το προϊόν που θα παράγει η γη και ο κόσμος της με… αγάπη, δεν θα έχει ποτέ limit down όσα κι αν έρθουν lock down.


Διαβάστε περισσότερα:
· · · · · · ·
Κατηγορίες Άρθρου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr