background img
banner

Η μεταφορά από θαλάσσης έσωσε κόσμο…

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΟΥ Γ΄ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΙΓΙΟΥ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΩΣΤΑΚΗΣ ΜΙΛΑ ΣΤO PROTIONLINE.GR – ΠΩΣ ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΑΜΕ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΘΥΜΑΤΑ ΣΤΗ ΦΩΤΙΑ ΤΗΣ 31ης ΙΟΥΛΙΟΥ

Το φετινό καλοκαίρι έχει πολλούς άσχημους λόγους να το θυμούνται οι Έλληνες όμως έχει και κάποιους καλούς. Η συνεργασία, ο συντονισμός, η διάθεση προσφοράς, ο εθελοντισμός, η ανιδιοτέλεια είναι τα οφέλη που προκύπτουν από δοκιμασίες όπως οι πυρκαγιές. Σε όλη τη χώρα, το Λιμενικό Σώμα έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη διάσωση ανθρώπων που έφταναν σε ακτές για να σωθούν από τον πύρινο εφιάλτη. Η Αιγιάλεια θα μπορούσε να πει ότι διεκδικεί τα… πρωτεία αφού στη φωτιά του Σαββάτου 31 Ιουλίου, το Λιμενικό λειτούργησε σαν… από μηχανής θεός απομακρύνοντας ανθρώπους από τις φλεγόμενες παραλιακές τοποθεσίες.

21 άτομα με τέσσερα σκάφη κατάφεραν να απεγκλωβίσουν και να μεταφέρουν διά θαλάσσης σε ασφαλές μέρος 107 ανθρώπους από παραλία Ακονιάς και Λαμπίρι. Ο πρώτος φόβος ήταν όταν η φωτιά σε διάστημα λίγων λεπτών πέρασε την παλαιά εθνική οδό κι άρχισε με ριπές ανέμου, να κατευθύνεται στην παραλία. Ο καπνός έντονος και η ατμόσφαιρα αποπνικτική. Ο πανικός, απόλυτα δικαιολογημένος. Άλλωστε, ήταν νωπές ακόμη οι μνήμες όταν πριν από τρία χρόνια οι άνθρωποι στο «Μάτι» Αττικής εκλιπαρούσαν για βοήθεια οδηγούμενοι στην παραλία, βρίσκοντας τραγικό θάνατο…

Η εντολή και οι πρώτες μεταφορές

Ο διοικητής του Γ΄ Λιμενικού Τμήματος Αιγίου Μιχάλης Κωστάκης μιλά στo protionline.gr για το πώς το Λιμενικό αντιμετώπισε την κατάσταση: ΄΄Λάβαμε την πρώτη ειδοποίηση για τη φωτιά περίπου στις 2.00 το μεσημέρι του Σαββάτου.
Επειδή από λεπτό σε λεπτό αναμένονταν τα πυροσβεστικά ελικόπτερα για να συνδράμουν το έργο των επίγειων δυνάμεων, οφείλαμε να βγάλουμε περιπολικό σκάφος ώστε να απομακρύνουμε τα μικρά σκάφη που πολύ συχνά σε τέτοιες περιπτώσεις ενοχλούν τα εναέρια μέσα στη διαδικασία της άντλησης νερού από θαλάσσης. Περίπου στις 2.30 το μεσημέρι δεχτήκαμε τηλεφώνημα από το Κέντρο Επιχειρήσεων, να αποπλεύσει το σκάφος για Λαμπίρι και γενικότερα τη θαλάσσια περιοχή της Δυτικής Αιγιάλειας. Η εντολή ήταν να βρισκόμαστε σε ετοιμότητα μήπως χρειαστεί κάποιος κάτοικος βοήθεια. Στις 2.55 μας έδωσαν εντολή να μεταβεί στο σημείο και υπηρεσιακό όχημα. Μαζί με δύο συναδέλφους γυναίκες φτάσαμε στο σημείο. Ο πρώτος προορισμός ήταν η Μπούκα εκεί όπου επικρατούσε ησυχία καθώς υπήρχαν λίγοι λουόμενοι που έδειχναν ήρεμοι. Ακολούθως, μεταβήκαμε στο «Tsolis» στο Λαμπίρι, όπου μία κοπέλα παρουσίασε αναπνευστικά προβλήματα κυρίως φοβούμενη μήπως δεν μπορεί να αναπνεύσει εάν πλησιάσει η φωτιά. Εκείνη τη στιγμή είχε καταφθάσει εκεί και το 606 σκάφος από την Πάτρα όπου πήρε την εν λόγω κοπέλα και φίλη της ώστε να είναι ασφαλείς΄΄.

Μεταφορά αυτοκινήτων κομβόι στην Π.Ε.Ο.

Πού όμως οι άνθρωποι του Λιμενικού συνάντησαν τη φωτιά; ΄΄Όταν επιστρέψαμε στη Μπούκα η φωτιά, με απίστευτη ταχύτητα και ορμή, είχε φτάσει στον δρόμο πριν τα σπίτια της παραλίας. Εκεί υπήρχαν περίπου 30 άτομα που κατά κάποιο τρόπο δεν είχαν έξοδο διαφυγής. Από το κάτω μέρος των σπιτιών κατεβήκαμε στην παραλία. Εκείνη την ώρα πιο δίπλα στο ποτάμι το μαύρο φουσκωτό από την Πάτρα επιβίβαζε κόσμο. Συνολικά, με αυτούς που μεταφέραμε εμείς, πήρε περίπου 25-30 άτομα. Στη συνέχεια συναντήσαμε στην παραλία συμβατικό όχημα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στο οποίο επέβαινε ο Αρχιπύραρχος Ανδρέας Στεμπίλης, Περιφερειακός Διοικητής της Π.Υ. Αποφασίσαμε να συνοδεύσουμε κομβόι τα αυτοκίνητα της παραλίας ως τον κυκλικό κόμβο των Καμαρών αφού πρώτα εκτίμησε την κατάσταση, δεδομένου ότι δεξιά κι αριστερά υπήρχαν μικρές εστίες. Μόλις ολοκληρώσαμε αυτή την επιχείρηση, μεταβαίνουμε και πάλι στο «Tsolis» όπου διαπιστώσαμε ότι πέντε εργαζόμενες δεν είχαν τρόπο να επιστρέψουν στο Αίγιο. Εκεί ενεργοποιήθηκαν δύο σκάφη εθελοντών μεταφέροντας το ένα τις τρεις γυναίκες και το άλλο τις δύο. Τους έδωσα εντολή να συναντήσουν το σκάφος 106 του δικού μας Λιμενικού Τμήματος, στο ύψος του Λόγγου. Ήταν η στιγμή που ετοιμαζόταν η εκκένωση του ξενοδοχείου «Long Beach» εκεί όπου χρειάστηκε να επέμβουμε. Ήδη το σκάφος 606 είχε κατεβάσει 23 άτομα στο Αίγιο από το ποτάμι και το Λαμπίρι. Στη συνέχεια πρώτα το 106 σκάφος, μετά το φουσκωτό και μετά το 606 μετέφεραν διαδοχικά στο Αίγιο μεγάλο αριθμό ανθρώπων. Συνολικά μεταφέρθηκαν 107 άτομα. Η τελευταία μεταφορά έγινε στις 7.00 το απόγευμα΄΄, αναφέρει ο κ. Κωστάκης ενθυμούμενος τις στιγμές.

Διαφορετικές οι αντιδράσεις του κόσμου που κινδύνευε

Αναφορικά με το ποια ήταν η αντίδραση του κόσμου, τονίζει: ΄΄Εισπράξαμε διάφορες συμπεριφορές που όλες σχετίζονταν με έναν πανικό που ήταν δικαιολογημένος. Τη δεύτερη φορά που επιστρέψαμε από το «Tsolis», η φωτιά είχε φουντώσει. Τότε όλοι αντιληφθήκαμε τον κίνδυνο. Εισπράξαμε την αγωνία των ανθρώπων να εγκαταλείψουν το μέρος το συντομότερο δυνατό. Βέβαια, υπήρχαν και κάποιοι δεν ήθελαν να φύγουν καθόλου κι άλλοι που ανησυχούσαν να περάσουν μέσα από τις μικροεστίες΄΄.

Παράλληλα, σημειώνει: ΄΄Αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους τους συναδέλφους και τους ιδιώτες με τα σκάφη που βοήθησαν τον κόσμο. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποιοι, μεγαλύτερης ηλικίας, ανέβηκαν με δυσκολία στα σκάφη, όμως βοηθήθηκαν από τους συναδέλφους΄΄.

Ποιοι πήραν μέρος στην όλη επιχείρηση

Σύμφωνα με τα όσα έκανε γνωστά ο Διοικητής του Λιμενικού Τμήματος Αιγίου, ΄΄από την πρώτη στιγμή ενεργοποιήσαμε το τοπικό σχέδιο έρευνας και διάσωσης και συμμετείχαν κ αι εθελοντές με ισάριθμα σκάφη. Προληπτικά γύρω στις 6.30 έφτασε και το επιβατηγό από το Ρίο «Δημήτριος Σ.» αμφίδρομο το δε χρειάστηκε τελικώς να βοηθήσει. Στην όλη επιχείρηση συμμετείχαν 9 άτομα από το Λ.Τ. Αιγίου, 3 άτομα το πλήρωμα του σκάφους 106, 4 που ήταν το πλήρωμα του 606, 3 άτομα από το 1045 φουσκωτό, ένας εκ των οποίων ήταν ο Περιφερειάρχης Αρχιπλοίαρχος Λ.Σ. Κυριακουλόπουλος Δημήτριος ο οποίος συντόνιζε την επιχείρηση από θαλάσσης. Επίσης, συνέδραμαν κι άλλα 2 άτομα από το 1011 φουσκωτό του Μεσολογγίου΄΄.

Ερωτηθείς για το εάν είχε ξαναχρειαστεί το Λιμενικό Σώμα να συνδράμει σε φωτιά και να μεταφέρει κόσμο, ο κ. Κωστάκης θυμήθηκε πως κάτι ανάλογο είχε συμβεί σε μεγάλη φωτιά το 2008 όταν είχε χρειαστεί να γίνει εκκένωση κατασκήνωσης στην Παναγοπούλα.