background img
banner
banner

“Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΙΚΗ ΜΕΤΑ ΤΟ 373 π.Χ.”: Tελικά… είχε ζωή και εξέλιξη

ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΚΛΕΙΝΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΙΓΙΟΥ

Με μία διεπιστημονική προσέγγιση από τους πλέον κατάλληλους αρχαιολόγους, για τις πληροφορίες της αρχαίας πόλης, μια εκδήλωση αναφερόμενη στις συνθήκες ζωής της Αρχαίας Ελίκης κατά την περίοδο 373 π.Χ. και μέχρι και 7 αιώνες αργότερα περίπου, έκλεισε σήμερα η επιτυχημένη τριήμερη επιστημονική προσέγγιση με τίτλο “Η Ελίκη μετά το 373 π.Χ” που διοργάνωσε η Εταιρεία Φίλων Αρχαίας Ελίκης.

Το εμπεριστατωμένο επιστημονικό συνέδριο είχε σαν σκοπό να αναλύσει, να τεκμηριώσει και φυσικά να… αποδείξει, ότι τα αποτελέσματα των μελετών και τα ευρήματα των ανασκαφών στον αρχαιολογικό χώρο, έχουν φέρει νέα στοιχεία και ήδη έχουν γράψει άλλη… “ιστορία” από την μέχρι στιγμής γνωστή και ισχύουσα: Η Αρχαία Ελίκη έζησε, άκμασε, διευρύνθηκε μετά τον καταστροφικό σεισμό.

Οι κάτοικοι της Αρχαίας Ελίκης δεν “χάθηκαν” όλοι στον καταστροφικό σεισμό

Αυτή η εντελώς νέα και διαφορετική “πτυχή” της αρχαίας πόλης έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα και όλα όσα πίστευαν μέχρι τώρα, λίγο – πολύ όλοι. Οι μελετητές και η ειδική ομάδα με “αρχηγό” την Ντόρα Κατσωνοπούλου, έχουν αποφανθεί για το τι ακριβώς συμβαίνει από τον μεγάλο σεισμό και έπειτα στην πόλη, η οποία άφηνε κληρονομιά γενεών στα χρόνια της ακμάζουσας περιόδου. Οι τοποθετήσεις των ανθρώπων της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, οι σύγχρονοι λόγιοι και αρχαιολόγοι που προσεγγίζουν το ζήτημα, έχουν πλέον στα χέρια τους αδιάσειστα στοιχεία για εκείνη την περίοδο και το τι ακριβώς έγινε έπειτα από το μένος του φυσικού φαινομένου. Το ξεχωριστό και ιδιαίτερο συνέδριο επικεντρώθηκε στην παρουσίαση της πόλης και στο πως αυτή “ξαναγεννιέται” μετά το σεισμό, κυριολεκτικά μέσα από τις “στάχτες” της.

Οι κάτοικοι της Αρχαίας Ελίκης δεν “χάθηκαν” όλοι τελικά, στον σεισμό. Κάποιο μικρό κομμάτι ανθρώπων όχι μόνο επέζησαν, αλλά λέγεται ότι μέσα σε λιγότερο από μία δεκαετία – καθώς αυτό είναι το διάστημα της “αναστήλωσης” όπως εκτιμάται από τα ευρήματα που έρχονται συνεχώς στο φως – η Αρχαία Ελίκη άρχισε ξανά να μπαίνει στους κανονικούς ρυθμούς της ζωής και βρίσκει πάλι τα πατήματα της καθημερινότητας, να στήνονται πάλι η παλιά αγορά και τα κατεστραμμένα κτίρια. Οι εξειδικευμένες μελέτες των γεωλόγων της ομάδας που ηγείται η κ. Κατσωνοπούλου, οι οποίες μάλιστα αναλύθηκαν και παρουσιάστηκαν εκτενώς, αναφέρουν ότι δεν ήταν τόσο ο εγκέλαδος που ευθύνεται για την ισοπέδωση της πόλης, όσο τα υπόλοιπα φυσικά φαινόμενα που… ακολούθησαν σχεδόν αμέσως μετά τον καταστροφικό σεισμό, όπως για παράδειγμα το “τσουνάμι” που έφερε η ανατάραξη του εδάφους, αλλά και άλλου είδους γεωλογικά φαινόμενα που έπληξαν την περιοχή.

«Ο οικισμός ¨ξαναγεννήθηκε από τις στάχτες του¨…»

Μιλώντας στο protionline.gr η Αρχαιολόγος Ντόρα Κατσωνοπούλου και σχολιάζοντας την αξία των ευρημάτων που έχουν έρθει στο “φως”, τονίζει: «Τα πρώτα ευρήματα που προέρχονται από τις ανασκαφές και που έχουμε στα χέρια μας, χρονολογούνται πολύ κοντά στην ημερομηνία που χτύπησε ο σεισμός την πόλη. Συγκεκριμένα, οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η απόκλιση των συγκεκριμένων στοιχείων δεν έχουν παραπάνω από μια δεκαετία από την χρονιά του 373 π.Χ. Καθώς προχωρούσαν οι δεκαετίες μάλιστα, ο πληθυσμός της πόλης είχε επανέλθει στα πρώτα πληθυσμιακά δεδομένα και δείχνει να μεγαλώνει κιόλας, να γίνεται πάλι σημαντικός και “ξαναφτάνει” την αρχική του αίγλη πολύ γρήγορα. Δηλαδή,¨ξαναγεννήθηκε από τις στάχτες του». Αν κάποιος προσπαθήσει να “χαρτογραφήσει” την περιοχή, έτσι ώστε να καταλάβει πού ακριβώς υπάρχει η πόλη, θα πρέπει να υπολογίζει πώς γεωγραφικά απλώνεται κυρίως στο σημείο της σημερινής Ελίκης και στα σύνορα με την ακτογραμμή στα Βαλιμίτικα, καθώς στην περιοχή που έχουν βρεθεί τα αρχαία ευρήματα “πιάνει” ένα όριο της σημερινής κοινότητας Βαλιμιτίκων.

Αυτούσιες αίθουσες που εργάζονταν επάνω στην κλωστοϋφαντουργία και την υφαντική

Ο αρχαίος οικισμός αναπτύσσεται και τελικά “φτάνει” γύρω στο 290 π.Χ. όπου πλέον, συμπεριλαμβάνει ένα σπουδαίο συγκρότημα εργαστηρίων του αρχαίου υφάσματος. Δηλαδή, αίθουσες που εργάζονταν επάνω στην κλωστοϋφαντουργία και την υφαντική τέχνη και τα οποία, είναι άριστα σωζόμενα έργα και λογίζονται ήδη, πως είναι μοναδικά εργαστήρια υφάσματος όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρη την Μεσόγειο. Πρόκειται για στοιχεία που δεν έχουν αλλοιωθεί από τον χρόνο και σώζονται ολόκληρα και αυτούσια. Τα ευρήματα αυτά παραμένουν στον χώρο της ανασκαφής, βόρεια του χωριού της Ελίκης και συγκεκριμένα κοντά στις σημερινές σιδηροδρομικές γραμμές του Προαστιακού Σιδηρόδρομου, περίπου 500 – 600 μέτρα από το κέντρο του σημερινού χωριού και με μέτωπο προς τη θάλασσα.

Τέλος, να επισημανθεί ότι η επιστημονική προσέγγιση που έγινε στο τριήμερο ΣΤ΄ Συνέδριο και κλείνει σήμερα, δεν έκανε ¨αίσθηση¨ μόνο στους κύκλους των αρχαιολόγων ή των μελετητών της περιοχής υπό αυτό το ενδιαφέρον, αλλά έκανε ιδιαίτερη αίσθηση και στον απλό κόσμο, ο οποίος δίνει να διψά να μάθει για την ιστορία του τόπου, για το πώς διαδραματίστηκαν οι εξελίξεις στην αρχαία και επική πόλη της Ελίκης και βέβαια, για το ποια είναι η κληρονομιά που μέχρι τώρα ήταν άγνωστη. To protionline.gr με την σειρά τoυ να ευχηθεί στην διευθύντρια του Ερευνητικού Προγράμματος Αρχαίας Ελίκης τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και πάντα μα πάντα, να ¨προσφέρει στο φως¨ όσα η φύση και η γη μέχρι τώρα έκρυβε καλά στο σκοτάδι.

Εγκαίνια εικαστικής έκθεσης

Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή κόσμου εγκαινιάστηκε η ατομική εικαστική έκθεση της Ειρήνης Παγώνη με τίτλο “Μέσα στον χρόνο ο Μίτος” στα πλαίσια της παρουσίασης του συνεδρίου “Η Ελίκη μετά το 373 π.Χ.” από την Εταιρεία Φίλων της Αρχαίας Ελίκης. Χρησιμοποιώντας την προσωπική της “τεχνική ύφανσης” η εικαστική καλλιτέχνης, στηριζόμενη στις αρχαίες εμπνεύσεις των ανθρώπων της Αρχαίας Ελίκης, αποτίει… φόρο τιμής στους παλαιούς αυτούς κατοίκους της αρχαίας πόλης που υπήρξαν εξάλλου… πρωτεργάτες στην τέχνη της κλωστοϋφαντουργίας και της ύφανσης.

Η κ. Παγώνη σε συνεργασία με την αντιπρόεδρο του Ινστιτούτου Μεσογειακής Κουλτούρας Julia Sysalova, παρουσιάζει στο ευρύ κοινό το έργο της, το οποίο θα παραμείνει μέχρι και αύριο στον χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου Αιγίου. Την έκθεση εγκαινίασε ο ίδιος ο δήμαρχος Αιγιαλείας Δημήτρης Καλογερόπουλος και οι πόρτες της έκθεσης είναι “ανοιχτές” για το ευρύ κοινό, ώστε να… απολαύσει και να γνωρίσει την τοπική καλλιτέχνη της art κουλτούρας.


Κατηγορίες Άρθρου
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Σχετικα αρθρα


ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr