background img
banner
banner

Προβληματισμός για τις αυξήσεις… φωτιά στα καύσιμα

ΕΠΙΚΕΙΤΑΙ «ΒΑΡΥΣ» ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑ – ΤΟ «ΚΛΕΙΔΙ» ΓΙΑ ΦΘΗΝΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ ΛΕΝΕ ΟΙ ΒΕΝΖΙΝΟΠΩΛΕΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

Δύσκολος θα είναι ο χειμώνας για τα νοικοκυριά της Αιγιάλειας, καθώς η αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης τραβάει την ανηφόρα χωρίς ασφαλή πρόβλεψη για το πού θα σταματήσει. Το «ράλι» στις τιμές των καυσίμων έχει ορατές συνέπειες και στην περιοχή, με τους καταναλωτές να υφίστανται ήδη στις τσέπες τους τις επιπτώσεις και τις ανατιμήσεις να είναι ορατές σε βασικά είδη κατανάλωσης.

Οι διεθνείς ανατιμήσεις έχουν οδηγήσει την τιμή του αργού πετρελαίου τον τελευταίο χρόνο να έχει ανέβει κατά 65% και το βαρέλι brent την προηγούμενη εβδομάδα να φτάνει τα 80 δολάρια. ΄΄Μιλάμε για διπλασιασμό των διεθνών τιμών σε σχέση με ένα έτος πριν΄΄, αναφέρει στο protionline.grο γραμματέας της Ένωσης Βενζινοπωλών Αιγιαλείας Βασίλης Σίδερης, με την εγχώρια αύξηση να υπολογίζεται σε περίπου 20%, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα, πληθωριστικές πιέσεις σε όλα τα καταναλωτικά αγαθά, συμπεριλαμβανομένων και των καυσίμων.

Όπως αναφέρει ο κ. Σίδερης, ΄΄σε επίπεδα λιανικής στην Ελλάδα, παρά το διεθνές ράλι τιμών πρώτων υλών και τις εν γένει ανατιμήσεις, οι εγχώριες επιχειρήσεις (συμπεριλαμβανομένων και των πρατηρίων καυσίμων), έχουν απορροφήσει μεγάλο μέρος του κύματος ανόδου εις βάρος πάντα του κέρδους τους και προς όφελος του καταναλωτή΄΄.

Κρίνει δε επιτακτική τη λύση της μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα και της αλλαγής των συντελεστών στα βασικά καταναλωτικά προϊόντα.

Οι λόγοι που «γέννησαν» τις ανατιμήσεις

Όπως εξηγεί, ΄΄η άντληση του καυσίμου στην αρχική του μορφή έχει αυξηθεί απίστευτα πολύ ως κόστος, με αποτέλεσμα να έχει άμεσο αντίκτυπο και στην λιανική τιμή στην πώληση του, δηλαδή το συνολικό κόστος του έχει ήδη ανέβει προτού καν να “φύγει” από την βάση του μορφή σαν πρωτογενές υλικό.
Τα κόστη διύλισης είναι σε υψηλά επίπεδα και αυτό, αυτόματα είναι η κύρια αιτία που αυξάνεται ραγδαία η τιμή του καυσίμου. Τους τελευταίους μήνες, η αύξηση κατά μέσο όρο, είναι περίπου στο 20% αυτή την στιγμή και συγκριτικά με το προηγούμενο τετράμηνο.
Στο αργό πετρέλαιο και σε διεθνή κλίμακα, το μεγαλύτερο κόστος και οι αυξήσεις που παρατηρούνται είναι στις μεταφορές. Τις τελευταίες βδομάδες μάλιστα, δεν θα ήταν υπερβολή αν κάποιος έλεγε ότι τα κόστη μεταφοράς του προϊόντος έχουν αυξηθεί ως και 1000% στις χειρότερες περιπτώσεις. Αυτό σημαίνει ότι, αν ένα κοντέινερ στοίχιζε 1.200 ευρώ για να έρθει από μία χώρα της Βαλτικής στην Ελλάδα πριν από έναν χρόνο, αυτή την στιγμή το κόστος στην ίδια ακριβώς διαδρομή του, κοστίζει σήμερα 9000 χιλιάδες ευρώ΄΄.

Ζήτηση μειωμένη, κέρδη καθηλωμένα

Ερωτηθείς αναφορικά με τη ζήτηση γύρω από τα καύσιμα στην Αιγιάλεια, ο γραμματέας της Ένωσης Βενζινοπωλών, σημειώνει: ΄΄Η ζήτηση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Οι τοπικοί βενζινοπώλες έχουν καταφέρει να κρατήσουν (όσο αυτό είναι εφικτό…) τις τιμές των καυσίμων τους σε χαμηλά επίπεδα και αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των πρατηρίων στην Αιγιάλεια. Η λιανική τιμή πώλησης, δεν έχει πολύ μεγάλη διαφορά σε σχέση με τα αστικά κέντρα της χώρας και όλοι οι πρατηριούχοι, προσπαθώντας να κρατήσουμε τους πελάτες μας, κρατάμε σε χαμηλά επίπεδα την τιμή του καυσίμου. Αυτό βέβαια, επιτυγχάνεται ουσιαστικά με την… χασούρα από το δικό μας κέρδος και όχι από τις υπόλοιπες “χρεώσεις” που επιβαρύνεται ο πελάτης και αυτό, αφορά τους φόρους και τα κρατικά “χαράτσια”.

Με άλλα λόγια, αν κάποιος βάλει 20 ευρώ καύσιμα στο αυτοκίνητο του, τα 13 απ’ αυτά είναι κρατικοί φόροι και τα έσοδα του υπουργείου.
Στα υπόλοιπα 7 ευρώ που μένουν πρέπει να πληρωθούν, η μεταφορά του καυσίμου από κάποια χώρα του εξωτερικού, η εκάστοτε εταιρεία που το εμπορεύεται, η δαπάνη των βυτιοφόρων που θα το διανέμουν και οι οδηγοί τους και έπειτα… ό,τι μείνει από αυτά, είναι ουσιαστικά η πληρωμή των πρατηριούχων. Και πιστέψτε με, είναι πολύ λίγα χρήματα αυτά που “μένουν” ώστε να συντηρηθεί τοπική επιχείρηση. Βρισκόμαστε σε έναν άνισο αγώνα δρόμου σε καθημερινή βάση” και από μη θέση ισχύος”΄΄.

Φόβοι ότι το πετρέλαιο θέρμανσης θα είναι… απλησίαστο

Όσον αφορά στο πετρέλαιο θέρμανσης, η προμήθεια του οποίου ξεκινά στις 15 Οκτωβρίου, κι αυτό έχει ακριβύνει πολύ. Ενώ πέρυσι η τιμή του έκλεισε στα 90 λεπτά το λίτρο, εφέτος, στα μεγάλα αστικά κέντρα η μέση τιμή αναμένεται να ξεκινάει από τα 1,10 ευρώ ανά λίτρο.

Η περιφέρεια έχει επιβάρυνση, οι μικρές ποσότητες έχουν επιβάρυνση, οι απομακρυσμένες περιοχές έχουν επιβάρυνση.
΄΄Ο χειμώνας που έρχεται, λέγεται ότι θα είναι ακριβώς όπως το κλίμα που επικρατεί στην χώρα τους τελευταίους μήνες: Απρόβλεπτος και άστατος.
Πριν από μερικές ημέρες του αρμόδιο υπουργείο μέσω της ιστοσελίδας του, ανακοίνωσε ότι δεν θα μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, ο οποίος αφορά αποκλειστικά τα καύσιμα είτε θέρμανσης είτε κίνησης και αυτό είναι το μεγαλύτερο “αγκάθι”, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες του κλάδου.

Μάλιστα, η εκτίμηση που δίδεται για την τιμή του προϊόντος για την χειμερινή περίοδο, είναι πως θα κινηθεί στο 1,15 το λίτρο, την στιγμή που πέρσι τον Οκτώβριο ήταν τα 0,95 ευρώ το λίτρο. Αυτό είναι μία κλιμακωτή πτώση σε πολλούς τομείς και για πολλούς που εμπορεύονται το προϊόν. Αλλά αυτοί που θα… πληρώσουν τη νύφη, μη μπορώντας να κάνουν κάτι για αυτό, θα είναι οι καταναλωτές και οι τοπικοί ιδιοκτήτες των πρατηρίων. Άρα, αυτομάτως ούτε οι επιχειρήσεις μπορούν να διατηρούν μικροπιστώσεις αφενός, αφετέρου ο καταναλωτής δεν θα μπορεί να εφοδιαστεί τόσο, όσο θα ήθελε απλά για να κινηθεί για τα απαραίτητα΄΄, σημειώνει ακόμη ο κ. Σίδερης.

Επιδότηση… ψίχουλα

Σε σχέση με τις επιδοτήσεις, επισημαίνει τα εξής: ΄΄Η Αιγιάλεια δεν λογίζεται ορεινή περιοχή στις κλίμακες διάθεσης και κόστους των καυσίμων, σύμφωνα με το κράτος και δεν μπορεί να έχει πολύ υψηλές επιδοτήσεις. Αυτό σημαίνει ότι, ο καταναλωτής στην Έδεσσα ή τη Νιγρίτα, έχει άλλη “κλίμακα” απ’ ότι ένας άλλος καταναλωτής στην κοινότητα Πτέρης ή Κουνινάς.
Άρα, βάσει της οικονομικής κλίμακας που ισχύει για την Αιγιάλεια, το ποσό που αναλογεί στο εκάστοτε νοικοκυριό είναι ένα ποσό εντελώς… συμβολικό. Με άλλα λόγια, για την κάθε οικογένεια η κυβερνητική πολιτική προβλέπει 120 ευρώ “βοήθημα” για όλη την σεζόν, τη στιγμή που για να “βγει” ο χειμώνας για μέση τετραμελή οικογένεια, χρειάζεται περίπου 1.200-1.300 ευρώ΄΄.

΄΄Η αλήθεια είναι ότι δεν έχει υπάρξει άλλη χρονιά τόση γενικευμένη ανασφάλεια και φόβος και από τον απλό κόσμο και από τους ντόπιους επιχειρηματίες. Οι τιμές των υγρών καυσίμων δεν είναι το μόνο… πρόβλημα της τοπικής κοινωνίας. Ήδη η παροχές ενέργειας και ρεύματος έχουν πάρει μια “ανηφόρα” που δύσκολα θα αλλάξει σαν εικόνα. Και δεν είναι μόνο αυτό. Οι αυξήσεις σε πρώτες ύλες, βασικά αγαθά και προϊόντα καθημερινής χρήσης είναι πλέον γεγονός. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχει τρόπος “διαφυγής”. Οι κύριες μορφές παροχών είναι μία “θηλιά” στον λαιμό για τον μέσο καταναλωτή και η μόνη πραγματική λύση, είναι η κυβερνητική πολιτική να αποφασίσει τις φοροαπαλλαγές των επαγγελματιών και των καταναλωτών με γενναίο και άμεσο τρόπο. Αλλιώς, δεν γίνεται…΄΄, καταλήγει ο γραμματέας της Ένωσης Βενζινοπωλών.


Διαβάστε περισσότερα:
Κατηγορίες Άρθρου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr