background img
banner
banner

Πρώτες βοήθειες σε μοτοσυκλετιστή: Τι πρέπει να κάνω

Ένα φαινόμενο που δεν απουσιάζει από τους ελληνικούς δρόμους είναι το τροχαίο ατύχημα με δίκυκλο, το οποίο και πρέπει να προσεγγίσουμε με προσοχή και υπευθυνότητα.

Ένα μοτοσυκλετιστής που κείτεται στο έδαφος είναι κάτι που δυστυχώς απαντάται με σχετική συχνότητα και στους δρόμους της χώρας μας, ακόμη περισσότερο στο αστικό περιβάλλον. Σε αυτή τη θέα δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που σταματούν σχεδόν από ένστικτο στον τόπο του ατυχήματος έχοντας τις καλύτερες προθέσεις, που δεν είναι άλλες από την παροχή πρώτων βοηθειών στον παθόντα.

Ωστόσο, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων όσοι συγκεντρώνονται στο σημείο δεν διαθέτουν τις ειδικές γνώσεις που χρειάζονται για την παροχή πρώτων βοηθειών στον τραυματία και λογικά και τις βασικές. Ακόμη και έτσι όμως η συμβολή των παρευρισκόμενων μπορεί να αποδειχθεί ακόμη και καθοριστική για τη ζωή του μοτοσυκλετιστή εφόσον οι ενέργειες που ακολουθήσουν γίνουν με προσοχή και υπευθυνότητα και πάνω από όλα με ασφάλεια. Ας δούμε ποιες είναι αυτές.

Με ψυχραιμία, τάξη και ασφάλεια

Μπορώ ή δεν μπορώ να βοηθήσω; Αυτό είναι το ερώτημα που πλανάται κάθε φορά που βλέπουμε ένα τροχαίο ατύχημα στο δρόμο. Σε γενικές γραμμές για να προσφέρουμε έστω και τα βασικά σε έναν τραυματία μοτοσυκλετιστή θα πρέπει να είμαστε σε θέση να διατηρήσουμε τον αυτοέλεγχο μας και να παραμένουμε ήρεμοι ώστε να μπορούμε να σκεφτούμε καθαρά και να κάνουμε τις σωστές ενέργειες. Το ίδιο βέβαια ισχύει και στην περίπτωση ατυχήματος με αυτοκίνητο, ενώ θα πρέπει να είμαστε και πρόθυμοι να συνεργαστούμε με άλλους που μπορεί επίσης να θέλουν να βοηθήσουν. Το να παραδεχτούμε ότι δεν μπορούμε να βοηθήσουμε με κάποιο τρόπο, αν και θέλουμε, είναι σχεδόν εξίσου σημαντικό για τον μοτοσυκλετιστή τον ασφάλεια του αλλά και τη δική μας.

Ακόμη και αν δεν γνωρίζουμε έστω τα βασικά από πρώτες βοήθειες και είμαστε οι πρώτοι -ή από τους πρώτους- που περνάνε από το σημείο του ατυχήματος υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε, τα οποία μπορούν να αποδειχτούν πολύ σημαντικά για την ασφάλεια του μοτοσυκλετιστή, τη ζωή του, αλλά και την ασφάλεια των διερχόμενων οχημάτων.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι να διαμορφώσουμε τις κατάλληλες συνθήκες ξεκινώντας από την οδική ασφάλεια και σε συντονισμό με άλλους οδηγούς που μπορεί να έχουν σταματήσει στο σημείο. Για να γίνει αυτό παίρνουμε το προειδοποιητικό τρίγωνο από το αυτοκίνητο και το τοποθετούμε τουλάχιστον 100 μέτρα από το ατύχημα, ενώ ιδανικά αφήνουμε και ένα ακόμη άτομο εκεί για να κάνει σήμα και να προειδοποιεί του οδηγούς που έρχονται.

Επίσης ιδανικά, σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης κάνουμε το ίδιο και για το αντίθετο ρεύμα τοποθετώντας τρίγωνο πάλι σε απόσταση επίσης 100 μέτρων από το ατύχημα, ξανά αν είναι δυνατό με άτομο να το «συνοδεύει». Σε περίπτωση που το ατύχημα έχει γίνει νύχτα τα άτομα ιδανικά θα πρέπει να φορούν κίτρινο γιλέκο με ανακλαστικές επιφάνειες και ακόμη καλύτερα να φέρουν μαζί τους και φακό. Τα άτομα θα πρέπει να παρακινούν τους διερχόμενους οδηγούς να μειώσουν ταχύτητα και να τους απομακρύνουν όσο πιο γρήγορα γίνεται από το σημείο του ατυχήματος ώστε να μην γίνει και άλλο και εφόσον δεν χρειάζονται επιπλέον βοήθεια.

Αναφορικά με το πεσμένο δίκυκλο, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να γυρίσουμε τον κεντρικό διακόπτη στη θέση off για να διακόψουμε την παροχή ρεύματος και να βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχει διαρροή βενζίνης.

Παράλληλα με τα παραπάνω καλούμε την Αστυνομία και το ΕΚΑΒ στο 166 ή καλούμε το 112 για να αναφέρουμε το περιστατικό δίνοντας τις σωστές πληροφορίες, οι οποίες έχουν ως εξής:

-Το τηλέφωνο από το οποίο καλούμε
-Τι περιστατικό έχει συμβεί
-Που έγινε το περιστατικό
-Πόσα είναι τα θύματα
-Πότε έγινε
-Ποιος καλεί
-Άλλες σημαντικές πληροφορίες που μπορεί να μας ζητηθούν

Εξίσου σημαντικό με τα παραπάνω είναι να θυμηθούμε να κλείσουμε τελευταίοι το τηλέφωνο, μέχρι να μας πουν οι άνθρωποι του ΕΚΑΒ ότι δεν χρειάζονται άλλες πληροφορίες από εμάς.

Αφού γίνουν αυτά, τότε και μόνο πλησιάζουμε τον μοτοσυκλετιστή, ενεργώντας πλέον υπό συνθήκες ασφάλειας για αυτόν, εμάς τους ίδιους, αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου. Σε αυτό το κρίσιμο σημείο, αυτό που πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας είναι να μην κάνουμε σε καμία περίπτωση ενέργειες για τις οποίες δεν είμαστε σίγουροι και μπορούν να προκαλέσουν μη αναστρέψιμες βλάβες στον μοτοσυκλετιστή ή να αυξήσουν τον κίνδυνο απώλειας της ζωής του.

Έλεγχος ανταπόκρισης του μοτοσυκλετιστή

Γα να ελέγξουμε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο μοτοσυκλετιστής αποφεύγουμε την επαφή με τα σωματικά υγρά του θύματος που μας είναι άγνωστο και χρησιμοποιούμε εξοπλισμό προστασίας, π.χ. γάντια. Γονατίζουμε δίπλα του και τον πιάνουμε από τους ώμους και τον κουνάμε ελαφρώς. Του φωνάζουμε «είσαι καλά, είσαι καλά;» και εφόσον υπάρχει ανταπόκριση είτε λεκτική, είτε με κίνηση, μένουμε δίπλα του και τον βάζουμε σε θέση ασφαλείας (τον γυρνάμε στο πλάι), με μεγάλη προσοχή μην τυχόν επιτείνουμε τις όποιες βλάβες έχουν προκληθεί. Από το σημείο τον μετακινούμε μόνο αν θεωρούμε ότι εκτίθεται σε κάποιο κίνδυνο από την πεσμένη μοτοσυκλέτα (π.χ. κίνδυνος φωτιάς)

Αν τακτά χρονικά διαστήματα και έως ότου έρθει το ασθενοφόρο επανεξετάζουμε την κατάστασή του ρωτώντας τον, η ελέγχοντας την αναπνοή του, ενώ σε καμία περίπτωση δεν αφαιρούμε το κράνος του. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να ανοίξουμε τη ζελατίνα, αν υπάρχει, ώστε να αναπνέει με μεγαλύτερη ασφάλεια.

Για να μπορούμε να συνεισφέρουμε στις πρώτες βοήθειες, καλό είναι να έχουμε μαζί μας κουτί πρώτων βοηθειών στο οποίο πρέπει να περιλαμβάνονται τα εξής:

-Γάντια απλά
-Ψαλίδι
-Ελαστικοί επίδεσμοι
-Γάζες απλές και αποστειρωμένες
-Κολλητική ταινία
-Αυτοκόλλητες γάζες σε διάφορα μεγέθη
-Αντισηπτικό υγρό
-Σύριγγες μιας χρήσης
-Κουτάλι ή κύπελλο για φάρμακα
-Θερμόμετρο
-Σακούλες πλαστικές σε διάφορα μεγέθη
-Οδηγίες πρώτων βοηθειών

Στο κουτί καλό θα είναι να έχουμε επίσης, παυσίπονα, αντιπυρετικά, αντιισταμινικά χάπια ή/και αλοιφή, αντιβιοτική αλοιφή και gel για εγκαύματα. Εντός του αυτοκινήτου θα πρέπει να υπάρχει επίσης αδιάβροχος φακός, αδιάβροχα σπίρτα, σφυρίχτρα, κίτρινο γιλέκο ασφάλειας.

Πολύ περισσότερες σχετικές πληροφορίες μπορούμε να βρούμε εδώστο Εγχειρίδιο Πρώτων Βοηθειών του EKAB με πιο σημαντική από αυτές (και εύκολη στην εφαρμογή της) τον σωστό τρόπο τοποθέτησης του μοτοσυκλετιστή σε θέση ασφάλειας αλλά και την περιποίηση πληγών, για όλους εκείνους που δεν έχουν σχετική εμπειρία.

Πηγη


Κατηγορίες Άρθρου
AUTO

Σχετικα αρθρα


ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr