background img
banner
banner

Η ‘’Αμυντική Στοά” που λίγοι γνωρίζουν

ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΦΟΡΜΗ ΓΙΑ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΟ ΓΡΑΦΙΚΟ ΤΡΕΝΑΚΙ – ΤΑ… ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΟΔΟΝΤΩΤΟΥ ΑΥΞΑΝΟΥΝ ΤΗ “ΜΑΓΕΙΑ”!

Αυξητική τάση παρουσιάζει τους τελευταίους μήνες η κίνηση στον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο Διακοπτού – Καλαβρύτων, αφού ούτε ο τρόπος που παρουσίασαν κάποιοι την ολιγόωρη παύση λειτουργίας του εξαιτίας πτώσης βράχου στη γραμμή, μπορεί να αμφισβητήσει τους χειρισμούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και πολύ περισσότερο όλα όσα μπορεί να αποκομίσει ο επισκέπτης, χρησιμοποιώντας το μοναδικό τρενάκι που “γλιστρά” στο απίστευτου φυσικού κάλλους φαράγγι του Βουραϊκού.

Μάλιστα, υπάρχουν και οι άγνωστες στους περισσότερους λεπτομέρειες, που μας κάνουν να χρησιμοποιούμε ξανά και ξανά τον Οδοντωτό για να ανακαλύψουμε όλα τα “μυστικά” του…

Στη θέση ¨Νιάματα¨

Μια ιδιαίτερη και… άγνωστη ¨γαλαρία¨ που ομορφαίνει τη διαδρομή του Οδοντωτού Σιδηρόδρομου είναι η λεγόμενη ¨Αμυντική Στοά¨. Πρόκειται για μια παρέμβαση που δημιουργήθηκε από τους Ιταλούς κατασκευαστές του, το 1892, ¨σπάζοντας¨ έναν βράχο 105 μέτρων με δυναμίτη, μα και με άλλα σκαπτικά μηχανήματα της εποχής και που συνδυάζεται με την απόλυτα εξαιρετική ομορφιά που έχει στο συγκεκριμένο σημείο, ως τοπίο. Η ¨Αμυντική Στοά¨ πήρε το όνομά της λόγω της ικανότητας της να ¨προστατεύει¨ με φυσικό τρόπο, την σήραγγα που περνά στη θέση ¨Νιάματα¨ και που όμοιά της δεν υπάρχει σε κανένα σημείο της χώρας! Η ιδιαίτερη και ξεχωριστή διαδρομή του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου έχει πολλά σημεία να θαυμάσει κανείς, έχει αρκετά άλλα που θα μπορούσε να τραβήξει την προσοχή από εκατοντάδες μάτια και πολύ περισσότερο, περιβάλλεται από ένα φυσικό τοπίο που φιλοξενεί σπάνια είδη πτηνών και ζώων, έναν “κόσμο” πραγματικά επιβλητικό και απολύτως όμορφο από κάθε άποψη. Όμως έχει και μερικούς ακόμα “άσσους στο μανίκι του” από πλευράς ιδιαιτερότητας της μορφολογίας του εδάφους και του πανοραμικού τοπίου που διασχίζει. Ένα από αυτά τα… ιδιαίτερα “στοιχεία” που διαθέτει αυτή η διαδρομή, είναι και η… ¨Αμυντική Στοά”.

Οι Ιταλοί κατασκευαστές και οι Αιγιαλείς εργάτες

Η συνολική διαδρομή χωρίζεται σε δύο κατηγορίες, ουσιαστικά. Η μία από αυτές ονομάζεται “γαλαρία” (που βγαίνει από τη γαλλική λέξη gallery που σημαίνει “στοά”) και η κατασκευή του Οδοντωτού έχει τέτοια στοιχεία από τις πρώτες μέρες που χτίζονταν. Αυτές οι λεγόμενες “γαλαρίες” είναι μια επιτηδευμένη πρακτική κατασκευής που χρησιμοποίησαν οι Ιταλοί Αρχιτέκτονες που έχτισαν την συγκεκριμένη διαδρομή, την πενταετία 1890 με 1895 όπου πολλά στοιχεία και τεχνικές εφαρμόστηκαν σε διάφορα σημεία της, “ξεπατίκωμα” άλλων ανάλογων διαδρομών που προϋπήρχαν στην Ευρώπη εκείνης της εποχής. Η σιδηροδρομική γραμμή και η συγκεκριμένη γαλαρία, αποτελούν χαρακτηριστικό δείγμα της νεότερης βιομηχανικής αρχιτεκτονικής, ενώ χαρακτηρίζεται ως μνημείο. Λέγεται, ότι οι Ιταλοί κατασκευαστές προσέλαβαν πάρα πολλούς ανθρώπους ως εργατικό δυναμικό από την περιοχή της Αιγιάλειας και των Καλαβρύτων, προκειμένου να επωφεληθούν της γνώσης τους για την μορφολογία του εδάφους και τις δυσκολίες που πιθανόν να συναντούσαν.

Η ¨Αμυντική Στοά¨ μήκους 105 μέτρων που ξεχωρίζει και υπερτερεί

Έτσι, από τα διάφορα τούνελ που ανοίχτηκαν… έμεινε η ονομασία “γαλαρία” για τις στοές που συναντά κανείς στην εν λόγω διαδρομή. Αυτές οι στοές ανοίχθηκαν με δύο τρόπους: Ή με το “τρύπημα” του βράχου με διάφορα σκαπτικά μηχανήματα ή σε σημεία που κατά την κατασκευή τους πήραν τον χαρακτήρα “άκρως επικίνδυνες περιπτώσεις” καθώς οι κατολισθήσεις βράχων ήταν καθημερινό φαινόμενο. Ένα τέτοιο σημείο, είναι και η “Αμυντική στοά”. Ουσιαστικά, είναι ένα τούνελ συνολικής έκτασης 105 μέτρων, στο ύψος της περιοχής “Νιάματα” (1.700 μέτρα από αυτό το σημείο) και σε ύψος 6,8 περίπου χιλιόμετρα από το Διακοπτό. Την πενταετία 1890 – 1895 στο συγκεκριμένο σημείο γης, οι κατασκευαστές ήρθαν πολλές φορές αντιμέτωποι με σφοδρές κατολισθήσεις και πτώσεις μεγάλων κομματιών βράχων, που απειλούσαν όχι μόνο την καταστροφή της διαδικασίας, αλλά πολύ περισσότερο ήταν αιτία για μεγάλα ατυχήματα και θανάτους.

Το τούνελ που “παντρεύει” το φυσικό τοπίο με την καλόγουστη ανθρώπινη παρέμβαση

Η “Αμυντική Στοά” φτιάχτηκε με τέτοιον τρόπο, ώστε να διασφαλιστεί κάθε περίπτωση κατολίσθησης ή πτώση βράχου και είναι κατασκευασμένη με τέτοιο τεχνολογία και εξοπλισμό που ουσιαστικά “προστατεύει” ότι περνάει μέσα από το συγκεκριμένο τούνελ, κάνοντας το μια φυσική “κρύπτη” και που δίνει ταυτόχρονα μια “άγρια ομορφιά” κατά την διέλευση των μηχανοκίνητων οχημάτων. Οι ειδικοί το χαρακτηρίζουν εξαιρετική κατασκευή, που “παντρεύει” το φυσικό τοπίο με την καλόγουστη ανθρώπινη παρέμβαση. Το συγκεκριμένο τούνελ, λέγεται ότι δημιουργείται κατά το έτος 1892, ενώ το έργο παραδόθηκε τρία χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα την 10η Μαρτίου 1896, όπου ήταν και το πρώτο επίσημο δρομολόγιο του Οδοντωτού Σιδηρόδρομου “Διακοπτό – Καλάβρυτα”. Να σημειωθεί ό,τι η ¨οροφή¨ του συγκεκριμένου τούνελ ανακατασκευάστηκε το 2007 όπου χρησιμοποιήθηκαν πολύ σύγχρονα υλικά και τεχνοτροπίες της νέας γενιάς, κάνοντας το όχι μόνο απολύτως ασφαλές αλλά και πολύ γερό, ώστε να κρατήσει άλλα… 200 χρόνια τουλάχιστον!

Τα στοιχεία για τον μήνα Ιανουάριο… φέρνουν ‘‘χαμόγελα’’ για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Τουρισμό

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την αρμόδια ιδιωτική εταιρεία εκμετάλλευσης του έργου, η πληρότητα για τον πρώτο μήνα του έτους άγγιξε το 85% επί συνόλου, έχοντας περίπου 80 έως 90 άτομα, σε κάθε διαδρομή που πραγματοποιήθηκε. Αυτό σημαίνει ότι, στα έξι δρομολόγια που γίνονται κάθε μέρα (τρία από Διακοπτό για Καλάβρυτα και άλλα τρία η επιστροφή) τον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο χρησιμοποιούν 490 με 500 άτομα, μέσος όρος! Μάλιστα, η πληρότητα των δρομολογίων “φάνηκε” από τις πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου, όπου για την κάθε διαδρομή τα εισιτήρια γίνονταν κυριολεκτικά… ανάρπαστα. Μία μικρή μείωση καταγράφεται τις τελευταίες δύο εβδομάδες, όπου το ποσοστό της πληρότητας των δρομολογίων “έπεσε” στο 80% περίπου, το οποίο σημαίνει ουσιαστικά μια πτώση λόγω του ότι η περίοδος αυτή θεωρείται “off season” και οι εκδρομείς από κάθε γωνιά της χώρας έχουν ελαττωθεί. Προσθήκη δρομολογίων στα ήδη υπάρχοντα για τις ημέρες των Απόκρεω, έχει αποκλειστεί σαν ενδεχόμενο από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.


Κατηγορίες Άρθρου
ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ

Σχετικα αρθρα


ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr