background img
banner
banner

Έντονη αντίδραση των εκπαιδευτικών για τη μετατροπή του 1ου ΕΠΑΛ σε πρότυπο

ΚΑΛΟΥΝ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΝΑ ΞΕΣΗΚΩΘΕΙ…

Φόβους ότι η απόφαση μετατροπής του 1ου ΕΠΑ.Λ. Αιγίου σε Πρότυπο Σχολείο θα φέρει τα… πάνω κάτω στη λειτουργία του, εκφράζουν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, αντιδρώντας έντονα και τονίζοντας ότι μαθητές της Αιγιάλειας ίσως δεν καταφέρουν να εγγραφούν. Διαφωνούν επίσης με την πολιτική του υπουργείου η οποία – όπως αναφέρουν – δημιουργεί σχολεία δύο ταχυτήτων, άρα άνισες ευκαιρίες στην εκπαίδευση.

Μάλιστα, οι καθηγητές του σχολείου προχώρησαν στην έκδοση ψηφίσματος διαμαρτυρίας, το περιεχόμενο του οποίου προσυπογράφει και δημοσιοποιεί το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Β΄ Αχαΐας, στηρίζοντας τον αγώνα των εκπαιδευτικών του σχολείου για τη μη μετατροπή του σε Πρότυπο.

Να σημειωθεί ότι η απόφαση ελήφθη μολονότι οι καθηγητές είχαν εκφράσει την αντίθετη γνώμη τους και σημειώνουν: ΄΄Οι αιφνιδιαστικές αυτές εξελίξεις, για τις οποίες όχι μόνο δεν ζητήθηκε η γνώμη μας, αλλά αγνοήθηκε παντελώς λες κι οι διδάσκοντες δεν οφείλουν να έχουν άποψη για τα τεκταινόμενα στο σχολείο τους, αλλά ούτε και η γνώμη των γονέων και των μαθητών μας παρότι αυτοί είναι ο πυρήνας και η ψυχή του σχολείου, μας γεμίζουν με έντονη ανησυχία΄΄.

Οι λόγοι που διαφωνούν

Εκφράζουν δε τη διαφωνία τους με τη συγκεκριμένη προοπτική –όπως αναφέρουν – επειδή: «Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Αιγίου είναι το μοναδικό ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. στο Δήμο, επομένως οι μαθητές που δεν θα γίνουν δεκτοί στο Πρότυπο, λόγω χαμηλού βαθμού απολυτηρίου Γυμνασίου, δε θα έχουν εναλλακτική λύση για τη φοίτησή τους. Ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων στο πρότυπο δεν θα καλύπτει το σημερινό μαθητικό δυναμικό (στο σχολείο φοιτούν περίπου 380 μαθητές).

Οι μαθητές που δεν επιλέγονται θα πρέπει α) είτε να κατευθυνθούν σε κάποιο ΓΕ.Λ, που πιθανόν να μην είναι η αρχική επιλογή αυτών των παιδιών, β) είτε να προσπαθήσουν να εγγραφούν σε ΕΠΑ.Λ. άλλου Δήμου (π.χ. Πατρέων), αντιμετωπίζοντας προβλήματα μετακίνησης, αλλά και επιλογής Τομέα που ίσως δεν προτιμούν (εφόσον οι Τομείς που λειτουργούν σε κάθε ΕΠΑ.Λ. δεν είναι οι ίδιοι), γ) είτε να εγκαταλείψουν την τυπική εκπαίδευση και να στραφούν σε μεταγυμνασιακές ΕΣΚ (κατάρτιση) ή σε σχολές ΟΑΕΔ, στις οποίες περιλαμβάνεται ελάχιστος χρόνος διδασκαλίας και εργασία σε φορέα χωρίς αποζημίωση (άμισθη απασχόληση) και κυρίως δεν οδηγούν σε ισότιμο τίτλο σπουδών δηλαδή δε δίνουν Απολυτήριο επιπέδου Λυκείου. Παράλληλα επειδή δικαίωμα αίτησης έχουν μαθητές από οποιαδήποτε περιοχή του Νομού, με κριτήριο το βαθμό Απολυτηρίου, μοιραία ένας μεγάλος αριθμός μαθητών του Δήμου Αιγιαλείας δεν θα έχει πλέον δικαίωμα εγγραφής, αφού μεγαλώνει ο ανταγωνισμός. Με λίγα λόγια το σχολείο που κάλυπτε τους μαθητές της περιοχής παύει να υπάρχει ως τέτοιο».

Σημειώνουν ακόμη πως ΄΄οι εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται στο Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. καλούνται να εφαρμόζουν διάφορα προγράμματα σύνδεσης με την αγορά, τις ανάγκες των επιχειρήσεων κ.λπ., οι οποίες έχουν πρόσκαιρο και εποχικό χαρακτήρα, αλλάζουν διαρκώς και έχουν χρησιμότητα μόνο για ένα φορέα αυστηρά και για μικρό χρονικό διάστημα. Άρα απομακρύνουν τη διδασκαλία από τους στόχους της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που έγκειται στο να κατακτήσουν οι μαθητές τη γνώση που χρειάζονται στο πλαίσιο της ειδικότητάς τους, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται σε ένα ευρύ φάσμα τεχνικών εφαρμογών και να μην είναι αναλώσιμο δυναμικό «μίας χρήσης»’’.

Εξάλλου, όπως τονίζουν, ΄΄διάφοροι «κοινωνικοί εταίροι», (τοπικές επιχειρήσεις και φορείς) με την άμεση εμπλοκή τους στη λειτουργία του ΕΠΑ.Λ., δυνητικά θα μπορούν να επηρεάζουν τα εγκεκριμένα τυπικά προγράμματα σπουδών του με την προσθήκη «ειδικών μαθημάτων» εφόσον έχουν ιδιαίτερο αναπτυξιακό χαρακτήρα για την περιοχή (Ν.4763/2020 ΦΕΚ 254/Α/21-12-2020, Κεφάλαιο Δ΄ Άρθρο 18, Παράγραφος 3). Αυτό καθιστά ωμή παρέμβαση ιδιωτών στο δημόσιο σχολείο με το πρόσχημα της σύνδεσής τους με την αγορά εργασίας και την παραγωγή μελλοντικών τεχνιτών και εργατών μέσα από την εκπαίδευση κατά τις δικές τους ανάγκες. Το επόμενο στάδιο θα είναι ο πλήρης έλεγχός του με μία πιθανή χρηματοδότησή του από αυτούς και ταυτόχρονη απαλλαγή του Υπουργείου από τα κονδύλια που δαπανώνται για τα ΕΠΑ.Λ.΄΄

Οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν και το γεγονός ότι θα πρέπει να παρακολουθούν εντατικά προγράμματα επιμόρφωσης σε Α.Ε.Ι., ερευνητικούς φορείς και επιχειρήσεις, εκτός του ωραρίου εργασίας τους, γεγονός που σημειώνουν πως λειτουργεί αντιπαραθετικά με την απαραίτητη προετοιμασία του μαθήματος, αφού απορροφά πολύτιμο χρόνο.

Το Πρότυπο θα απορροφά τους «καλούς». Οι υπόλοιποι;

΄΄Η απαραίτητη επιμόρφωση πρέπει να γίνεται με τη χορήγησης άδειας, ώστε να έχει και ουσιαστικό αποτέλεσμα. Η διαρκής «πιστοποίηση» των προσόντων, δημιουργεί σοβαρό κίνδυνο για την εργασιακή μονιμότητα των εκπαιδευτικών, αφού θα εργάζονται πλέον με θητεία, δηλαδή για συγκεκριμένο χρόνο και μετά θα αναζητούν άλλο σχολείο για να τοποθετηθούν. Η εργασιακή ανασφάλεια δε βοηθά στο μορφωτικό και παιδαγωγικό έργο που καλείται να υπηρετήσει ο εκπαιδευτικός του ΕΠΑ.Λ.΄΄, σημειώνουν ενώ στους λόγους που αντιδρούν περιλαμβάνουν και το γεγονός ότι ΄΄η ύπαρξη ενός «Πρότυπου» ΕΠΑ.Λ. που θα απορροφά τους «καλούς» μαθητές, ενώ τα «απλά» ΕΠΑ.Λ. θα συγκεντρώνουν το υπόλοιπο μαθητικό δυναμικό, δημιουργεί σχολεία δύο ταχυτήτων, άρα άνισες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Όλα τα παιδιά έχουν ανάγκη από ένα σχολείο με ικανοποιητική χρηματοδότηση, που θα καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες των ΕΠΑ.Λ. σε υποδομή, αίθουσες, εργαστήρια κλπ., με παροχή σύγχρονων γνώσεων με βάση τις κοινωνικές ανάγκες. Δεν ξεχνάμε ότι το ΕΠΑ.Λ. επιτελεί έναν ουσιαστικό κοινωνικοποιητικό ρόλο για ένα μεγάλο αριθμό παιδιών που αντιμετωπίζουν οξυμένα κοινωνικά προβλήματα και βρίσκουν στο σχολικό χώρο καταφύγιο με μια στοιχειώδη έννοια οργάνωσης της ζωής και εκπαίδευσης, καθώς και εφαρμογής κοινωνικών κανόνων΄΄.

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου αλλά και η ΕΛΜΕ Β΄ Αχαΐας καλούν τους γονείς και τους μαθητές να συνυπογράψουν το ψήφισμά τους, ώστε να προστατέψουν αποτελεσματικά το σχολείο που θα δέχεται όλα τα παιδιά, και δε θα τα διώχνει. ΄΄Με το κείμενο αυτό θα απευθυνθούμε στη Δημοτική αρχή για να λάβει θέση υποστήριξης στο αίτημά μας, καθώς και στο αρμόδιο ΣΣΠΑΕ (Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας) που είναι το αρμόδιο όργανο που εισηγείται τη μετατροπή των ΕΠΑ.Λ σε Πρότυπα΄΄, καταλήγουν.

Ουδέτερη η άποψη του διευθυντή του σχολείου

Για το θέμα ρωτήθηκε από το protionline.gr  ο επί σειρά ετών διευθυντής του 1ου ΕΠΑ.Λ. Αιγίου Χαράλαμπος Παναγιωτακόπουλος, ο οποίος επισήμανε τα εξής: ΄΄Η απόφαση του να μετατραπεί σε Πρότυπο Σχολείο το 1ο ΕΠΑ.Λ., είναι αποκλειστικά και μόνο του ίδιου του υπουργείου. Αυτό συνέβη έπειτα από συγκεκριμένη πρόταση που κατέθεσε ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πριν από περίπου δύο μήνες. Η υπουργός Παιδείας έκρινε ότι είναι μία θετική λύση αυτή για την μετέπειτα πορεία του σχολείου και το οριστικοποίησε. “Θεωρώ ότι η απόφαση αυτή είναι αμετάκλητη καθώς στο παρελθόν, όταν υπήρξε τέτοιου είδους αλλαγή σε άλλες περιπτώσεις ή άλλα σχολεία, ήταν και η τελική απόφαση΄΄. Πρόσθεσε ακόμη τα εξής: ΄΄Οι αλλαγές που πρόκειται να συμβούν είτε στις συνθήκες εργασίας ή διδασκαλίας, οι νέες τροποποιήσεις που θα υπάρξουν είναι ακόμα σε “αχαρτογράφητα νερά” και κανείς δεν μπορεί να ξέρει κατά πόσο θα επηρεάσουν αυτές τις πρακτικές ή τις θεωρητικές λειτουργίες της σχολικής μονάδας. Προσωπικά δεν μπορώ να γνωρίζω αν η αλλαγή αυτή μελλοντικά θα βγει σε καλό για την ευρύτερη έννοια του σχολείου. Δεν ξέρω αν είναι θετική ή αρνητική μια τέτοια περίπτωση αλλαγής του τρόπου λειτουργίας του΄΄.


Διαβάστε περισσότερα:
Κατηγορίες Άρθρου
ΤΟΠΙΚΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr