background img
banner
banner

Αλλάζουν εικόνα τα παλιά βαγόνια του Οδοντωτού

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕ ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΟΔΟΝΤΩΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΚΟΠΤΟ

Έπειτα από την αδρανοποίηση ενός μεγάλου διαστήματος λόγω της πανδημίας και μετά από ματαιώσεις επί ματαιώσεων… ήρθε η στιγμή πλέον, τα χαμόγελα σιγά – σιγά να επιστρέψουν για το Μουσείο Οδοντωτού Σιδηροδρόμου που έχει δημιουργήσει ο Σύλλογος Φίλων Οδοντωτού στο Διακοπτό.

Ο σχεδιασμός παρεμβάσεων και έργων για την καινούρια εποχή έχει ενεργοποιηθεί και το ενδιαφέρον του δήμου Αιγιάλειας μέσω της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Αιγιάλειας αλλά και των Τεχνικών Υπηρεσιών, έχει εδώ και περίπου 6 μήνες έναν και μόνο σκοπό: Την υλοποίηση Προγράμματος Αξιοποίησης – Αποκατάστασης όλων των χώρων του μουσείου αλλά και των ιστορικών βαγονιών και εκθεμάτων του.

Αναμένεται κονδύλι για έργα αξιοποίησης και συντήρησης

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα προβλέπει τη συντήρηση των χώρων του σταθμού και την ολική περίφραξη του κήπου που βρίσκεται ακριβώς δίπλα από τα κτίρια. Στο ίδιο πρότζεκτ έχουν μελετηθεί επίσης, έργα ανάδειξης και αξιοποίησης των σημείων της συνολικής του έκτασης. Αυτά θα περιλαμβάνουν νέα ξύλινα παγκάκια, συντήρηση του χώρου πράσινου, ενίσχυση του ήδη υπάρχοντος καλλωπιστικού ηλεκτροφωτισμού και επιπλέον, όλες τις γενικές εργασίες που χρειάζεται κάθε διαμόρφωση ώστε να γίνει πλήρως λειτουργικός και σύγχρονος ο επισκέψιμος χώρος. Μάλιστα, ο δήμος Αιγιάλειας έχει έρθει σε επικοινωνία με την εταιρεία διαχείρισης και εκμετάλλευσης (τα περιουσιακά στοιχεία ανήκουν στην εταιρεία Ο.Σ.Ε. που λειτουργεί ως μητρική εταιρεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ) προκειμένου να “τρέξει” το πρόγραμμα αρχικά, να εγκριθεί και να υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατό. Η συνεργασία έχει ξεκινήσει και έχουν ενεργοποιηθεί αρκετοί φορείς, προκειμένου να συγκεντρωθούν όλα για τις απαραίτητες παρεμβάσεις. Όμως το πιο σημαντικό – σύμφωνα με τους ειδικούς – είναι η περίφραξη του κήπου.

Ο μηχανικός της Τεχνικής Υπηρεσίας εκπονεί τη μελέτη

Εκ των ουκ άνευ θεωρείται η ανάγκη της συνολικής περίφραξης του εξωτερικού χώρου. Σύμφωνα με τους υπεύθυνους του Μουσείου, η ασφάλεια και ο νέος ηλεκτροφωτισμός, η συντήρηση των εκθεμάτων και οι παρεμβάσεις, είναι ενέργειες που έπρεπε να έχουν γίνει… χθες. Μιλώντας στo protionline.gr ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Οδοντωτού Σιδηρόδρομου Ιωάννης Καραπαναγιώτης, αναφέρει για τις αναγκαίες δράσεις: «Αυτό που ξέρουμε μέχρι στιγμής είναι ότι υπάρχει ένα κονδύλι το οποίο θα εγκριθεί για τις όποιες εργασίες, όμως δεν γνωρίζουμε ούτε το ύψος αυτού και ούτε και το πότε ακριβώς θα “τρέξει”. Για εμάς, πρωταρχικοί στόχοι είναι, πρώτον η συνολική περίφραξη και η συντήρηση των κειμηλίων, δεύτερον η επέκταση του φωτισμού και η εγκατάσταση καμερών ασφαλείας και παρακολούθησης σε όλους τους χώρους. Βεβαίως, μέσα στα απαραίτητα, είναι και τα δύο όμορα σιδηροδρομικά “οικήματα” που βρίσκονται ακριβώς μετά το μουσείο και χρίζουν συντήρησης και καλλωπιστικής επέμβασης. Μέσα σε αυτά θέλουμε και ορισμένα παγκάκια στον χώρο του κηπαρίου, προκειμένου να εξυπηρετούν τους επισκέπτες και βεβαίως, παρεμβάσεις οργάνωσης και των όμορων δρόμων, σε κάθε επίπεδο. Ο μηχανικός της Τεχνικής Υπηρεσίας επισκέφθηκε τον χώρο και ενημερώθηκε για το τι ακριβώς χρειάζεται να γίνει από τον κ. Ρουφογάλη και από εμένα».

Ζωντανές στον χρόνο οι ακινητοποιημένες ατμάμαξες

Το σχέδιο, ως αρχική του δράση περιλαμβάνει την ανάδειξη και αξιοποίηση διπλανού από το κεντρικό κτίριο κήπου, μια έκταση με πράσινο και πεύκα. Εντός αυτού του χώρου είναι ακινητοποιημένες τρεις παλαιές ατμομηχανές (η 802, η 805 και η 8011) οι οποίες χρίζουν ολικής συντήρησης και βιολογικού καθαρισμού. Επίσης, πολλές φορές στο παρελθόν έχουν γίνει “στέγη” νυχτερινών επισκεπτών… και άλλων, μη νόμιμων χρήσεων, ενώ το σχέδιο προβλέπει και ένα μεγάλο στέγαστρο προκειμένου τα ιστορικά βαγόνια να προστατεύονται εξ ολοκλήρου από τις κακές καιρικές συνθήκες και τις διαβρώσεις πάσης φύσεως. Μάλιστα, χαρακτηριστικό παράδειγμα της ιστορικότητας των συγκεκριμένων βαγονιών, είναι ότι ανάμεσά τους υπάρχει και βαγόνι της γραμμής Διακοπτό – Καλάβρυτα με έτος κατασκευής 1891!

Οι έξι αντίκες – ατμομηχανές που ανήκουν στον εκθεσιακό χώρο του μουσείου, είναι ουσιαστικά ¨μοιρασμένες¨ σε τρία διαφορετικά σημεία. Οι τέσσερις αντίκες από αυτές (συμπεριλαμβανομένης και της ιστορικής σημασίας αμαξοστοιχία 8003), βρίσκονται στον σταθμό του Διακοπτού, μία στον εξωτερικό χώρο του σταθμού των Καλαβρύτων (η οποία είναι εντελώς λειτουργική) ενώ υπάρχει ακόμα μία, στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου Σιδηροδρόμων Αθήνας. Να σημειωθεί ότι, στον κήπο του σταθμού του Διακοπτού, εκτίθεται και η παλαιά πετρελαιοκίνητη αυτοκινητάμαξα, χρονολογίας του 1958, η οποία τυγχάνει μεγάλης ιστορικής σημασίας. Πρόκειται για κομμάτι γαλλικής κατασκευής και είναι μια μηχανή από τις τρεις πιο αξιόπιστες του προηγούμενου αιώνα παγκοσμίως. Δυστυχώς όμως, δεν είναι σε καλή κατάσταση λόγω της πολυκαιρίας και λογής – λογής… βανδαλισμών, με αποτέλεσμα να χρήζει και αυτή, γενναίας και… κοστοβόρας παρέμβασης.

¨Μπήκε το νερό στο αυλάκι¨ έπειτα από την επίσκεψη του μηχανικού του δήμου

Την προηγούμενη εβδομάδα και στα πλαίσια της εκτίμησης της κατάστασης, ο μηχανικός της Τεχνικής Υπηρεσίας του δήμου Ανδρέας Παλαιολόγου επισκέφθηκε τον χώρο του Οδοντωτού, προκειμένου να πραγματοποιήσει ολική μελέτη και να αποτιμήσει τα ύψος των χρημάτων που θα χρειαστούν οι όποιες συντηρήσεις και παρεμβάσεις. Η εν λόγω επίσκεψη, περιελάμβανε βεβαίως και συνάντηση μεταξύ του προέδρου της Κοινότητας Διακοπτού Σπήλιου Ρουφογάλη και του προέδρου του Σ.Φ.Ο.Σ. Γιάννη Καραπαναγιώτη με τον μηχανικό. Οι δύο άνδρες τον ενημέρωσαν για τις λεπτομέρειες στις προτάσεις που έχουν ήδη κατατεθεί. Έθεσαν επί τάπητος τις προτεραιότητες που υπάρχουν, τις οικονομικές δυνατότητες και τα διαθέσιμα ενδεχόμενα κονδύλια, ενώ υπήρξαν και άλλες επεκτατικές προτάσεις και ιδέες, οι οποίες όμως θα επανεξεταστούν χρονικά στο εγγύς μέλλον και πάντα σύμφωνα με τις δυνατότητες που θα υπάρχουν από πλευράς οικονομικών του δήμου. Αυτές τις μέρες θα συνεχίσει να γίνεται η τελική κοστολόγηση των έργων, ενώ λέγεται ότι υπάρχει “πακέτο” συγκεκριμένου ύψους, το οποίο θα περιμένει τελικές αποφάσεις και εγκρίσεις, για να ενεργοποιηθεί.

100 χιλιάδες επισκέπτες σε επτά μήνες πέρυσι!

Τέλος να σημειωθεί ότι, ο Οδοντωτός Σιδηρόδρομος λειτουργεί 127 έτη, ενώ το μουσείο στεγάζεται στις ανακατασκευασμένες παλαιές αποθήκες εμπορευμάτων του σιδηροδρομικού δικτύου, κατασκευής 1970. Τα τελευταία 20 χρόνια, έχουν γίνει πάρα πολλές παρεμβάσεις, καθώς και ο εμπλουτισμός των εκθεσιακών του αντικειμένων και των υλικών του. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που δόθηκε πρόσφατα στο φως της δημοσιότητας από την ίδια την διαχειρίστρια εταιρεία, είναι ότι το διάστημα από τον Ιούνιο του 2021 έως και το τέλος του χρόνου (περίπου 7 μήνες σύνολο δηλαδή) οι επισκέπτες ξεπέρασαν τους 100 χιλιάδες, ενώ για φέτος και σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία που προκύπτουν, το 2022 θα “κλείσει” με την επισκεψιμότητα να αγγίζει τα 180 χιλιάδες άτομα. Μάλιστα, αυτά τα στοιχεία, αφορούν μόνο τρία τακτικά δρομολόγια του Οδοντωτού, καθώς το νούμερο επισκεπτών θα ήταν πραγματικά μεγαλύτερο, αν υπήρχαν και τα δύο τουριστικά δρομολόγια που θα έπρεπε να ενεργοποιηθούν επιπλέον, τα Σαββατοκύριακα όλων των εποχών. Να επισημανθεί ότι, δεν λειτουργούν από τους διαχειριστές ούτε τα ¨διπλά τρένα¨ των 216 επιπλέον επιβατών, τα οποία ενεργοποιήθηκαν μόνο δύο φορές, τα δύο ενδιάμεσα σαββατοκύριακα του μήνα που κλείνει αύριο.


Κατηγορίες Άρθρου
ΤΟΠΙΚΑ

Σχετικα αρθρα


ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr