ΧΕΙΡΑ ΦΙΛΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΤΟΠΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΧΑΙΟ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ, ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΝΕΑΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΧΑΪΑ
Στήριξη με όλα τα δυνατά μέσα της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και διαμόρφωση συνθηκών ώστε οι νέοι καλλιτέχνες και η ‘δημιουργική βιομηχανία’ να αποτελέσει κινητήριο μοχλό για την πολιτιστική αλλά και την οικονομική ανάπτυξη του τόπου είναι ο βασικός στόχος του Αχαιού νέου Υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσωνα Φωτήλα ο οποίος παραχώρησε στο Protionline.gr την πρώτη του συνέντευξη σε τοπικό Μέσο μετά την ανάληψη καθηκόντων στον τελευταίο ανασχηματισμό.
Ο κ. Φωτήλας ανακοινώνει τη δημιουργία του Creative Greece, ενός νέου φορέα που στόχο έχει να αναδείξει και να στηρίξει νεανική – δημιουργική βιομηχανία με έμφαση τα νέα ψηφιακά και οπτικοακουστικά μέσα ενώ μιλά για την ανάγκη συνεργειών των τοπικών φορέων στη βάση ενός νέου στρατηγικού σχεδίου για τον Πολιτισμό. Αναλυτικά η συνέντευξη στο Protionline.gr:
Κε. Φωτήλα πέρασε ένας μήνας ήδη από την ανάληψη των νέων σας κυβερνητικών καθηκόντων. Στο σχήμα σε θέση υφυπουργού με αρμοδιότητα τις σύγχρονες τέχνες και τον πολιτισμό. Παραλάβατε έναν φάκελο που, προφανώς, θα πρέπει να εμπλουτιστεί ιδιαίτερα! Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι, τι έδειξε η μέχρι σήμερα ενημέρωση;
Το χαρτοφυλάκιο με το οποίο με τίμησε ο Πρωθυπουργός είναι ιδιαιτέρως σημαντικό. Και είναι σημαντικό γιατί πιστεύω πως ο σύγχρονος πολιτισμός αφορά τόσο την τέχνη όσο και την αναπτυξιακή δυναμική που μπορεί να προσδώσει στην εθνική οικονομία ο τομέας αυτός.
Και έχετε απολύτως δίκιο πως είναι ένα χαρτοφυλάκιο που πρέπει να εμπλουτιστεί και σε αυτήν την κατεύθυνση κινούμαστε. Για παράδειγμα, μια σύγχρονη πολιτική πολιτιστικής ανάπτυξης δεν μπορεί να αγνοήσει τον παράγοντα της τεχνολογίας και των νέων ψηφιακών μέσων που επηρεάζουν οριζόντια κάθε μορφή δημιουργικότητας. Και η επιρροή είναι τόσο θετική όσο και αρνητική. Είναι λοιπόν δουλειά του Κράτους και του Υπουργείου Πολιτισμού, αφενός να ενσωματώσει όλα τα καλά της ψηφιακής επανάστασης αλλά και να προστατέψει τους δημιουργούς από τις αρνητικές συνέπειες της τεχνολογίας, όπως για παράδειγμα στο ζήτημα της πνευματικής ιδιοκτησίας.
Επιπλέον, μια σύγχρονη πολιτική πολιτιστικής ανάπτυξης πρέπει να ενσωματώσει πολιτικές και δράσεις εκπαίδευσης και κατάρτισης των νέων δημιουργών αλλά και όλων των συντελεστών μιας καλλιτεχνικής δημιουργίας, όπως για παράδειγμα καθίσταται αναγκαίο στον οπτικοακουστικό τομέα.
Βασικός λοιπόν στόχος είναι να επαναπροσδιορίσουμε τη στόχευση της πολιτικής μας για τον σύγχρονο πολιτισμό προκειμένου να στηρίξουμε τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και να συμβάλουμε στην αναπτυξιακή δυναμική της Ελληνικής Οικονομίας.
Για παράδειγμα το τελευταίο νομοσχέδιο του ΥΠΠΟ γιατη Δημιουργική Ελλάδα κινείται σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο με τη δημιουργία δύο νέων οργανισμών για τον κινηματογραφικό/οπτικοακουστικό και δημιουργικό τομέα και για το βιβλίο. Αλλάζουμε πλήρως το σύστημα διακυβέρνησης του σύγχρονου πολιτισμού για να συμβάλει σε αυτόν τον βασικό στόχο.
Πιστεύετε στο νέο καλλιτεχνικό δυναμικό, ποιοι είναι οι άξονες για την ανάδειξη της δημιουργικής βιομηχανίας στον τόπο μας;
Θα ξεκίναγα με το γεγονός πως για πρώτη φορά έχει εισαχθεί στην Ελληνική πολιτική σκηνή ο παγκόσμιος όρος “δημιουργική βιομηχανία.” Αυτό είναι πολύ σημαντικό καθώς αναγνωρίζεται η δυναμική αυτής της σύγχρονης βιομηχανίας, στην οποία, ας μην το ξεχνάμε, δραστηριοποιούνται ως επί το πλείστον νέοι άνθρωποι. Και σύμφωνα με τα στοιχεία η δημιουργική βιομηχανία μπορεί να προσδώσει μέχρι και 3 με 4% αύξηση στο ΑΕΠ μιας χώρας.
Η δημιουργία λοιπόν του νέου φορέα του ΥΠΠΟ με την ονομασία Creative Greece, στοχεύει ακριβώς σε αυτό. Τη στήριξη και την ανάδειξη της σύγχρονης δημιουργικής βιομηχανίας στη χώρα, με αιχμή του δόρατος την οπτικοακουστική τεχνολογία, η οποία αφορά τόσο στον κινηματογράφο και την τηλεόραση όσο και στη χρήση νέων οπτικοακουστικών τεχνολογιών (π.χ. επαυξημένη πραγματικότητα, animation, gaming) για εκπαιδευτικούς ή πολιτιστικούς σκοπούς ή για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.
Οι άξονες μέσω του νέου φορέα είναι πολύ συγκεκριμένοι:
βελτίωση της χρηματοδοτικής στήριξης των κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών παραγωγών τόσο στα επιλεκτικά όσο και στα αυτόματα εργαλεία
δημιουργία νέων καινοτόμων χρηματοδοτικών εργαλείων για την ανάδειξη νέων ταλέντων και δημιουργών καθώς και της νέας δημιουργίας
ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών και προστασία των δημιουργών και της δημιουργίας
εκπαίδευση και κατάρτιση για όλα τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τη δημιουργική βιομηχανία
δημιουργία παρατηρητηρίου για την δημιουργική βιομηχανία προκειμένου να έχουμε έγκυρα στατιστικα δεδομένα -προστασία της κληρονομιάς στη χώρα στον δημιουργικό τομέα
δικτύωση νεοφυών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην δημιουργική βιομηχανία με την αγορά και τις επιχειρήσεις
Γνωρίζουμε ότι έγιναν τα βήματα προκειμένου το Πατρινό Καρναβάλι να αποκτήσει πιστοποίηση στο πλαίσιο της προστασίας της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Ποια είναι η πιστότητα και το περιεχόμενο που πρέπει να διαμορφώσει η πόλη ως μέλος του δικτύου της UNESCO; Μπορεί να υπάρξει π.χ. και δράση εκπαιδευτικού περιεχομένου με ειδίκευση πάνω στα καρναβαλικά δρώμενα; Ποια είναι τα περιθώρια χρηματοδότησης;
Για να τα βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά. Ξέρετε η εγγραφή του Πατρινού Καρναβαλιού στο Εθνικό Ευρετήριο για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά είναι μόνο ένα μικρό βήμα για την ανάδειξή του και ταυτόχρονα για την περαιτέρω προστασία του στο πλαίσιο της αναπτυξιακής πολιτικής της πόλης. Αποτελεί ένα βασικό βήμα για τη συνεργασία της διοίκησης, της επιστημονικής κοινότητας και πρωτίστως της ίδιας της κοινωνίας προκειμένου να εφαρμοστούν πολιτικές που θα διαφυλάττουν τις παραδόσεις της πόλης μας και ταυτόχρονα θα δημιουργούν τα εχέγγυα για τη μετάδοσή τους στις επόμενες γενεές.
Με την άυλη πολιτιστική κληρονομιά η πατρίδα μας μπορεί να μεταφέρει τα ίχνη του πλούσιου και βαθιά ριζωμένου παρελθόντος μας στις επόμενες γενεές. Ταυτόχρονα είναι βιωμένη παράδοση, ζωντανό στοιχείο του Πολιτισμού μας. Σε αυτό το πλαίσιο εμείς οφείλουμε και πρέπει να την τιμούμε, να τη σεβόμαστε και να τη διαφυλάττουμε και για εμάς τους ίδιους. Οι δράσεις στο πλαίσιο του Καρναβαλιού μπορούν να ποικίλουν άλλωστε τα στοιχεία αυτά φαίνονται και αποτελούν υποέργα εντός του χρηματοδοτικού εργαλείου του Ταμείου Ανάκαμψης. Εκεί που πρέπει όμως να σταθούμε είναι πως οι δράσεις που θα δημιουργηθούν θα έχουν την μεγαλύτερη δυνατή απήχηση, θα έχουν εξωστρέφεια, θα προάγουν το θεσμό και πάνω από όλα θα βρίσκουν δημοτική αρχή, φορείς και την ίδια την κοινωνία σε απόλυτη συνεργασία και κοινωνούς της συνολικής προσπάθειας.
Σε επίπεδο Αχαΐας υπάρχουν κάποια άλλα ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων σας στο Υπουργείο και πρέπει να προχωρήσουν άμεσα;
Όσον αφορά το μέρος του σύγχρονου πολιτισμού η Αχαΐα είναι γεγονός ότι παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και θα μπορούσε να αποτελέσει κόμβο πολιτισμού με σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές. Σκεφτείτε ότι υπάρχει ιδιαίτερη δραστηριότητα με εικαστικές εκθέσεις, παραστάσεις και μουσικές εκδηλώσεις χωρίς την ίδια στιγμή να μπορεί να πει κανείς ότι αυτές πραγματοποιούνται υπό τις καλύτερες δυνατές συνθήκες. Η έλλειψη χώρων και υποδομών αποτελεί βασικό ανασταλτικό παράγοντα στην περαιτέρω αναβάθμιση του πολιτιστικού προϊόντος και της κουλτούρας του νομού μας. Σε αυτό το πλαίσιο είμαι βέβαιος ότι πολλά μπορούν να γίνουν. Είμαι βέβαιος ότι γνωρίζουμε πολύ καλά τι μπορούμε να κάνουμε, πως μπορούμε να το κάνουμε και που μπορούμε να πάμε και να το φτάσουμε δεδομένου ότι έχουμε πλεόνασμα σε διακεκριμένο ανθρώπινο δυναμικό. Θα πρέπει όμως αυτές οι σκέψεις μας και οι ιδέες μας να αποτυπωθούν μέσα από ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο το οποίο είναι δεδομένο ότι θα πρέπει να συνταχθεί από όλους εμάς μαζί. Και με το όλους εμάς εννοώ την πολιτεία, την αυτοδιοίκηση, τους φορείς αλλά και τους πολίτες τους ίδιους. Το έχω πει πολλές φορές και έχω ενδιαφέρον να είμαι παρόν σε κάθε πρωτοβουλία με θετική ατζέντα για το πως μπορούμε να πάμε παρακάτω, για το πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε κάθε διαθέσιμο μέσο και πόρο με μόνο γνώμονα το συμφέρον της Αχαΐας.
Παρακολουθώντας σας είδαμε έναν φίλο να δίνει μάχες πολλές φορές μοναχικές και για γνωστά ζητήματα που εξ αρχής φάνηκε ότι μπορεί να είναι μία χαμένη υπόθεση για την Αιγιάλεια……. Από τη θέση του Υφυπουργού τι να αναμένουμε σε σχέση με τον μαχόμενο, μέχρι χθες, κοινοβουλευτικό;
Τίποτα διαφορετικό. Η Αχαΐα έχει προβλήματα δεν ζούμε σε άλλον πλανήτη. Από αυτά άλλα δρομολογούνται και άλλα οφείλουμε να τα δρομολογήσουμε. Σε κάθε προσπάθεια που έχει στον πυρήνα της σκέψης την βελτίωση της καθημερινότητας των συμπολιτών μας και ακόμα περισσότερο στην ανάπτυξη του τόπου μας ήμουν και παραμένω αρωγός. Οι συνέργειες είναι εκείνες που θα φέρουν άλλη προοπτική για τον τόπο μας.