ΚΥΡΙΑΡΧΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΕΡΓΩΝ ΘΩΡΑΚΙΣΗΣ ΤΟΥ ΟΔΟΝΤΩΤΟΥ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ Ο ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ 24ΩΡΗ ΑΠΕΡΓΙΑ ΣΕ ΟΣΕ ΚΑΙ HELLENIC TRAIN
Ημέρα 24ωρης απεργίας σε ΟΣΕ και Hellenic Train την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου με κύριο θέμα την ασφάλεια των μεταφορών στα μέσα σταθερής τροχιάς, μετά τα τελευταία προβλήματα σε όλο το δίκτυο της Αττικής και του Σ.Κ.Α. στις Αχαρνές, εκεί όπου έχουν την αφετηρία τους οι αμαξοστοιχίες του προαστιακού προς Θεσσαλονίκη και Αίγιο. Και ενώ εκκρεμούσε το απόγευμα της Τετάρτης η απόφαση του Πρωτοδικείου στην αίτηση της Hellenic Train για να κηρυχθεί η κινητοποίηση παράνομη και καταχρηστική, το τοπικό σωματείο σιδηροδρομικών… κρούει τον κώδωνα σχετικά με τα μέτρα αντιπλημμυρικής προστασίας στο φαράγγι του Βουραϊκού, προειδοποιώντας ότι και κατά τον φετινό χειμώνα, κανείς δεν εγγυάται ότι θα μπορέσει να κινηθεί με ασφάλεια στις γραμμές του Οδοντωτού…
Προβληματισμός για τον χειμώνα
Το πρόβλημα με τον Οδοντωτό αποτελεί για τον Σύνδεσμο Σιδηροδρομικών Πελοποννήσου (Σ.Π.Α.Π.) κορυφαίο ζήτημα καθώς συνδικαλιστές δηλώνουν εξαιρετικά προβληματισμένοι για την απουσία παρεμβάσεων, στα καμένα όσο και μέσα στο ποτάμι αναφέροντας ότι οι καθαρισμοί του ΟΣΕ δεν επαρκούν για να κινηθεί απρόσκοπτα το τρενάκι κατά την περίοδο του φθινοπώρου-χειμώνα 2025-’25. Το σωματείο κινήθηκε εκτιμώντας ότι οι καθαρισμοί στους οποίους προχώρησε τελευταία ο ΟΣΕ (τις σχετικές υποδείξεις για τα σημεία που “πονούν” έκανε ο μελετητής του ΟΣΕ και καθηγητής Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών Ιωάννης Κουκουβέλας) είναι αποσπασματικοί καθώς δεν έχουν ληφθεί μέτρα προστασίας από τη Δασική στο βουνό όσο και στην περιοχή ευθύνης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, στην κοίτη του Βουραϊκού.
“Μετά τη φωτιά του Ιουλίου του 2023 υπάρχουν προβλήματα εντοπισμένα στη ζώνη έως και το 4ο χλμ. της διαδρομής Διακοπτό – Καλάβρυτα, έξω από το Διακοπτό έως και την Κερπινή. Τα προβλήματα δεν αφορούν την περιοχή ευθύνης του ΟΣΕ, είναι γνωστά, προκάλεσαν αλλεπάλληλες διακοπές στους συρμούς την περασμένη περίοδο, αλλά ακόμη δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική προεργασία για να αντιμετωπιστούν. Ακούμε πολλά λόγια κατά καιρούς αλλά δεν βλέπουμε έργα…” αναφέρει στο Protionline.gr ο Σταύρος Πήλιος (φωτο), γραμματέας του Σ.Π.Α.Π. που είναι παράρτημα του πανελληνίου Σωματείου Εργαζομένων στον ΟΣΕ (Σ.Ε.Ο).
Σύμφωνα με τον κ. Πήλιο, οι σιδηροδρομικοί που είναι υπεύθυνοι για την γραμμή και την κυκλοφορία των συρμών της Hellenic Train, ανθίστανται -προς το παρόν- σθεναρά στις πιέσεις να κλείνει κάθε… τρεις και λίγο το δίκτυο, στα πλαίσια προειδοποιήσεων για έντονα καιρικά φαινόμενα.
“Είπαμε όχι σε αποφάσεις φοβικές όμως η εισήγηση που υπάρχει είναι να κλείνει προληπτικά το δίκτυο αλλά αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Φοβάμαι ότι το τρενάκι δύσκολα θα μπορέσει να κινηθεί και φέτος αδιάλειπτα μέσα στο φαράγγι” συμπληρώνει.
“Ανασκουμπώνεται” η ΕΡΓΟΣΕ
Όπως συνέβη μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, τα προβλήματα εξακολουθούν να «στοιχειώνουν» και τον Οδοντωτό. Τα σωματεία εργαζομένων επιχειρούν, με αφορμή τις τελευταίες κινητοποιήσεις, να αναδείξουν το πρόβλημα με το αναξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Το πρόβλημα στο τμήμα από Σ.Κ.Α. προς Κιάτο αλλά και από Κιάτο προς Αίγιο αφορά κυρίως συστήματα ασφαλείας που πληρώθηκαν (ETCS, GSMR) αλλά παρουσιάζουν βλάβες, καθυστερήσεις και έχουν υποστεί δολιοφθορές με αποτέλεσμα να εξακολουθούν να µη λειτουργούν. Σε εκκρεμότητα και η αύξηση των μέτρων ασφαλείας στον Οδοντωτό. Δικλίδες ασφαλείας (έργα τηλεδιοίκησης – σηµατοδότησης) δεν έχουν παραδοθεί ακόµη σε πολλά σηµεία του δικτύου Αθήνα – Κιάτο – Αίγιο. Η Hellenic Train µισθώνει από τη ΓΑΙΑΟΣΕ παλιό τροχαίο υλικό γεγονός που είχε μάλιστα ως αποτέλεσμα, πρόσφατα να κλείσει προσωρινά η γραμμή Κιάτο – Αίγιο.
Μιλώντας στις αρχές της εβδομάδας στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε διεξοδικά σε παρεμβάσεις για την ανάταξη του ελληνικού σιδηροδρόμου με χρηματοδότηση 1,2 δισ. ευρώ προς τον ΟΣΕ και το νέο φορέα που θα ακολουθήσει τη συγχώνευση με ΓΑΙΑΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ.
“Ολοκληρώθηκαν, εντός του τελευταίου έτους, έργα που αφενός συμπληρώνουν βασικούς σιδηροδρομικούς άξονες και αφετέρου συμβάλλουν σημαντικά στην ενίσχυση της ασφάλειας του δικτύου” ανέφερε επισημαίνοντας την ολοκλήρωση των υπολειπόμενων εργασιών για τα συνοδά έργα υποδομής (αντιπλημμυρικά) που εκκρεμούν από το 2020 στη γραμμή Κιάτο – Ροδοδάφνη.
Επιπλέον ανακοίνωσε ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την ανάθεση νέων συμβάσεων για την ανάπτυξη του δικτύου στις οποίες περιλαμβάνεται και η σύμβαση για τις φυτοτεχνικές εργασίες και περιβαλλοντική αποκατάσταση των πρανών στο τμήμα Κιάτο – Βουραϊκός ποταμός, ποσού 1,7 εκατ. ευρώ.
Στον υπουργό στη Βουλή απάντησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος που υπογράμμισε ότι η εικόνα του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα είναι συστήματα ασφαλείας που λειτουργούν μόλις στο 14% του δικτύου, καθυστερήσεις στην εφαρμογή του συστήματος ασφαλείας, με αποτέλεσμα να αυξάνονται ραγδαία τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα.