Η Π.Ε. ΑΧΑΪΑΣ ΦΡΟΝΤΙΣΕ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΤΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Από τότε που οι μαθητές περίμεναν να εξυπηρετηθούν από τα μισθωμένα σχολικά δρομολόγια ως τον… Οκτώβριο, είναι γνωστό ότι έχουν αλλάξει πολλά. Αυτό που ίσως αγνοούν πολλοί είναι ότι ειδικά φέτος, η Περιφέρεια και δη η Περιφερειακή Ενότητα Αχαΐας, φρόντισε να ολοκληρώσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες πολύ πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχει μεταφορά των δικαιούχων μαθητών, από την πρώτη στιγμή.
Συγκεκριμένα, οι διαδικασίες ολοκληρώθηκαν την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου για τα δρομολόγια μεταφοράς μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας για το σχολικό έτος 2024-2025, όλων των τύπων δημοσίων σχολείων.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με βάση την πρώτη καταγραφή αναγκών των σχολείων του Νομού Αχαΐας, διαμόρφωσε τα δρομολόγια προϋπολογισμού 12.574.782,77 ευρώ, αυξημένου κατά 20% περίπου, σε σχέση με το έτος 2023-2024. Συγκεκριμένα το πρόγραμμα δωρεάν μεταφοράς μαθητών εξυπηρετεί περίπου 8.800 μαθητές του Νομού Αχαΐας, με 230 δρομολόγια λεωφορείων και 2.320 δρομολόγια ταξί.
Φ. Ζαΐμης: ΄΄«Τρέξαμε» τις διαδικασίες, τον περασμένο Ιούνιο είχε ξεκαθαρίσει το τοπίο κατά 80%΄΄
Μιλώντας στo Protionline.gr για το θέμα, ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Αχαΐας Φωκίων Ζαΐμης, τόνισε: ΄΄Το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών είναι μία δύσκολη εξίσωση που πρέπει να λύσουμε και για αυτό εξετάζουμε το θέμα από κάθε πλευρά. Προσπαθούμε να “πάμε” όσο πιο νωρίς γίνεται, δηλαδή να γίνει η οποιαδήποτε συνεννόηση με τα σχολεία νωρίτερα, έτσι ώστε να υπάρχει το χρονικό περιθώριο να δηλώσουν οι γονείς το σχολείο που επιθυμούν και να γίνει ένα σωστός και σαφής προγραμματισμός. Για όλα αυτά είχε μπει αρχικά ένα deadline τον Μάρτιο και μέχρι τον περασμένο Ιούνιο είχε ξεκαθαρίσει το τοπίο, κατά 80%. Ο διαγωνισμός ανακοινώθηκε περί τα τέλη Ιουλίου και έκλεισε με το πέρας του προηγούμενου μήνα. Υπήρξαν οι προσωρινοί ανάδοχοι και ταυτόχρονα πήραμε από το υπουργείο την απόφαση να μπορούμε να κάνουμε προσωρινές εκταμιεύσεις δίχως τελικούς αναδόχους, καθώς έχει μία χρονοβόρα διαδικασία ο διαγωνισμός αυτός. Πλέον υπάρχει μία ελαστικότητα στα κριτήρια για φέτος, καθώς έχουμε έναν προϋπολογισμό περίπου 20% μεγαλύτερο από πέρσι, δηλαδή γύρω στα 12,5 εκατομμύρια και επιπλέον, έχουμε περισσότερο όγκο μαθητών΄΄. ΄΄Πρωταρχικός στόχος είναι να στηριχθεί η ελληνική οικογένεια και να δοθούν κίνητρα, ώστε να μπορέσουν να συμμετάσχουν στη διαδικασία όλο και περισσότεροι καθώς ο αριθμός των συνολικών μαθητών ανέρχεται στους 8.800 περίπου΄΄, πρόσθεσε ο Αντιπεριφερειάρχης.
Οι προϋποθέσεις
Υπενθυμίζεται ότι για τη δωρεάν μεταφορά μαθητών συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις: Για τους μαθητές νηπιαγωγείων και δημοτικών, θα πρέπει η ελάχιστη απόσταση από την κατοικία τους μέχρι την σχολική μονάδα να είναι από 1.200 χιλιόμετρα και άνω. Για τους μαθητές γυμνασίου, θα πρέπει η ελάχιστη απόσταση από την κατοικία τους μέχρι την σχολική μονάδα να είναι από 3.000 χιλιόμετρα και άνω. Για τους μαθητές λυκείου, θα πρέπει η ελάχιστη απόσταση από την κατοικία τους μέχρι την σχολική μονάδα να είναι από 5 χιλιόμετρα και άνω. Τα παραπάνω ισχύουν για μεταφορά με μισθωμένο όχημα, ενώ για περιπτώσεις χορήγησης κάρτας δωρεάν μεταφοράς με αστικό και υπεραστικό λεωφορείο, για μαθητές γυμνασίου και λυκείου, η απόσταση από την κατοικία τους, μέχρι την σχολική μονάδα θα πρέπει να είναι 2.500 χιλιόμετρα.
Ζητούμενο να μπορέσει να εξυπηρετηθεί όλο και μεγαλύτερος όγκος παιδιών
Επιπλέον, ο κ. Ζαΐμης τόνισε ότι η ακρίβεια και οι συνεχείς ανατιμήσεις των αγαθών της καθημερινότητας, έχουν αλλάξει άρδην τα κοινωνικά δεδομένα της τελευταίας δεκαετίας, τουλάχιστον και γι’ αυτό η Περιφέρεια προσπαθεί να εξυπηρετήσει όσο το δυνατόν περισσότερες οικογένειες: ΄΄Οι δικαιούχοι έχουν αυξηθεί από την περσινή χρονιά όμως το πώς συνέβη αυτό, δίχως να αλλάξει ο νόμος, ήταν κάτι το οποίο φροντίσαμε να διευθετήσουμε. Γιατί ο νόμος είναι σαφής και αναφέρει ότι για τα Δημοτικά Σχολεία πρέπει να υπάρχει απόσταση 1.200 μέτρα για να δικαιούται ο μαθητής μεταφορά, για τα Γυμνάσια είναι 3 χιλιόμετρα, ενώ για τα Λύκεια είναι 5 χιλιόμετρα η δικαιολογίσημη απόσταση, δίχως όμως να διευκρινίζεται επ’ ακριβώς το ποια θα είναι η απόσταση αυτή ή θα αν είναι από την οικία ή όχι, ενώ δεν διευκρινίζεται ούτε ο τρόπος που θα μεταβεί στον χώρο του σχολείου ο κάθε μαθητής. Το ζητούμενο για εμάς, είναι το ποια είναι τα ασφαλή. Τα 1.200 μέτρα της απόστασης που πρέπει να διανύσει ένα παιδί και όχι απλά γενικά η απόσταση και ότι πρέπει να την κάνει. Μπορούμε να γίνουμε πιο ελαστικοί, κρατώντας μία διαλλακτικότητα, γιατί το ζήτημα είναι να μπορέσει να εξυπηρετηθεί όλο και μεγαλύτερος όγκος παιδιών. Βέβαια αυτό θα γίνει πάντα μέσα στα πλαίσια της ευελιξίας, γιατί υπάρχουν μερικές φορές και… παράλογα αιτήματα, δηλαδή “απαιτήσεις” που δεν μπορούν να υλοποιηθούν ή υπερβαίνουν τη δυνατότητα της διαδικασίας΄΄, σημείωσε.
Μέριμνα από κάθε άποψη με κυρίαρχο στόχο την ασφάλεια
Σε ερώτηση του Protionline.gr για το αν το αντικείμενο ανατίθεται και σε λεωφορεία και σε ταξί, αλλά και το αν για τα Δημοτικά ισχύει αποκλειστικά η περίπτωση μετακίνησης με ταξί, τόνισε ότι βάσει νόμου μέχρι τη Γ΄ τάξη Δημοτικού είναι υποχρεωτικές οι μετακινήσεις με ταξί, ενώ για περιπτώσεις μαθητών των μεγαλύτερων τάξεων, η μετακίνηση μπορεί να γίνει είτε με Αστικό ΚΤΕΛ, είτε με ΚΤΕΛ Αχαΐας, αν πρόκειται για πιο μακρινές αποστάσεις. Ξεκαθάρισε όμως πως προέταξαν τα ταξί και τα ιδιωτικά μικρά λεωφορεία για όλα τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου, για να υπάρχει αμεσότητα, έστω και αν αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση.
Σκοπεύει να κάνει ο ίδιος αυτοψία
΄΄Υπάρχει προγραμματισμός και μέριμνα, όταν πρόκειται για την ασφάλεια μαθητών, δεν μπορεί να αφεθεί τίποτα στην τύχη΄΄ είπε ο Αντιπεριφερειάρχης, ενώ γνωστοποίησε την πρόθεσή του να προχωρήσει ο ίδιος σε αυτοψία σε ορισμένα σημεία, επισκεπτόμενος κάποιες στάσεις λεωφορείων και ακολουθώντας διαδρομές των οχημάτων, προκειμένου να υπάρχει μία συγκεκριμένη εικόνα για το πώς εκτελούνται τα δρομολόγια. ΄΄Βασικό στοιχείο για εμάς είναι η ασφάλεια της μεταφοράς των μαθητών για την οποία θα εντείνουμε τους ελέγχους στα μέσα μεταφοράς (ταξί και λεωφορεία) καθ’ όλη την σχολική χρονιά, προκειμένου να διαπιστώσουμε ότι τηρούνται στο ακέραιο, όλα τα μέτρα προστασίας, όπως ορίζει ο νόμος΄΄, κατέληξε ο κ. Ζαΐμης.
Σημειώνεται πως όλα τα δρομολόγια εκτελούνται κανονικά και επί καθημερινής βάσης για την Αιγιάλεια. Επίσης, δεν υπάρχουν «άγονα δρομολόγια», δηλαδή διαδρομές που δεν έχουν ανατεθεί καθώς αυτές οι περιπτώσεις είναι αφενός μεμονωμένες και αφετέρου αφορούν άλλες περιοχές.