Του Θεόδωρου Λουλούδη*
Η μεταφορά με ταξί στην Πάτρα αποτελεί μια αναπόσπαστη πτυχή της καθημερινότητας των πολιτών εδώ και δεκαετίες. Ήδη από τη δεκαετία του 1930, το ταξί εξυπηρετούσε τις ανάγκες μετακίνησης των Πατρινών, συμβάλλοντας σημαντικά στην ανάπτυξη της πόλης. Καθώς η Πάτρα επεκτεινόταν και ο πληθυσμός της αυξανόταν, η ζήτηση για ταξί γινόταν ολοένα και πιο αναγκαία. Σήμερα, ο κλάδος των Ταξί αποτελεί ένα κρίσιμο κομμάτι της τοπικής οικονομίας και της καθημερινής ζωής των πολιτών.
Ωστόσο, παρά τον καίριο ρόλο που διαδραματίζει, ο κλάδος των επαγγελματιών οδηγών ταξί αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις και δυσκολίες που εμποδίζουν την εξέλιξή του. Με περίπου 750 μέλη στον Νομό Αχαΐας (περιλαμβάνοντας τον Ερύμανθο και την Κάτω Αχαΐα), και 209 εγγεγραμμένους επαγγελματίες στο μητρώο του Επιμελητηρίου Αχαΐας, εκ των οποίων οι 170 δραστηριοποιούνται στον Δήμο Πατρέων, η ανάγκη για στήριξη από την Πολιτεία και τις τοπικές Αρχές είναι επιτακτική.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
• Έλλειψη στήριξης από το ΕΣΠΑ: Ένας από τους βασικούς παράγοντες που συμβάλλουν στην παρακμή του κλάδου είναι η έλλειψη χρηματοδοτικής στήριξης από το ΕΣΠΑ. Η αδυναμία ανανέωσης του στόλου των ταξί με σύγχρονα οχήματα, λόγω του αποκλεισμού από τις επιδοτήσεις, καθιστά τη λειτουργία τους δύσκολη και κοστοβόρα. Το κράτος επιδοτεί μόνο τα ηλεκτρικά οχήματα, αφήνοντας εκτός τα υβριδικά και τα Euro 6, που θα μπορούσαν να προσφέρουν μια πιο προσιτή εναλλακτική για την αναβάθμιση των ταξί. Επιπλέον, ούτε οι συνεταιρισμοί ΤΑΞΙ εντάσσονται στο ΕΣΠΑ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών τους ή για την απόκτηση εξοπλισμού.
• Υψηλοί φόροι και έλλειψη κινήτρων: Ο κλάδος των ΤΑΞΙ βρίσκεται επίσης αντιμέτωπος με εξωφρενικά υψηλούς έμμεσους φόρους. Ένας ιδιοκτήτης ταξί μπορεί να πληρώσει πάνω από 10.000 ευρώ ετησίως σε φόρους καυσίμων και ΕΦΚΑ, ακόμα και αν δεν έχει ουσιαστικά έσοδα. Οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές ζητούν μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, όπως έχει ήδη εφαρμοστεί για τους αγρότες, προκειμένου να ελαφρυνθούν οι υπερβολικές φορολογικές υποχρεώσεις τους. Η πρόσφατη επιβολή του νέου φορολογικού νομοσχεδίου (5073/23) και η αύξηση του ΦΠΑ στο 24% από 1η Ιουλίου 2024 επιδεινώνουν περαιτέρω τηνκατάσταση, επιβαρύνοντας όχι μόνο τους οδηγούς ταξί, αλλά και το επιβατικό κοινό.
Το Επιμελητήριο έχει τη τεχνογνωσία και τη δυνατότητα να ανατρέψει αυτή την κατάσταση και να υιοθετήσει προτάσειςκαι να αναλάβει πρωτοβουλίες που θα ωφελήσουν τον κλάδο των Ταξί, θα ενισχύσουν τους επαγγελματίες του χώρου, θα προσφέρουν λύσεις που όχι μόνο θα ωφελήσουν το επάγγελμα, αλλά και θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της πόλης και της ευρύτερης περιοχής.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Προώθηση τοπικών δράσεων και εκδηλώσεων: Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αξιοποίηση του Πατρινού Καρναβαλιού, όπου τα ταξί θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη διανομή προωθητικού υλικού, όπως οδηγούς αγοράς και διασκέδασης, στους επιβάτες-επισκέπτες, αποκτώντας έναν πιο ενεργό ρόλο στην προώθηση των τοπικών δράσεων και εκδηλώσεων.
Περιβαλλοντική αναβάθμιση επαγγέλματος: Σε μια εποχή όπου η προστασία του περιβάλλοντος είναι πρωταρχικής σημασίας, η υιοθέτηση «πράσινων» τεχνολογιών στα ταξί είναι καθοριστική. Το Επιμελητήριο μπορεί να προωθήσει κίνητρα για την αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων με αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, όχι μόνο με ηλεκτρικά αλλά και υβριδικά οχήματα.
Συνεργασία με φορείς: Μια επιτυχημένη αναβάθμιση του κλάδου απαιτεί συνεργασία με τους βασικούς φορείς του τομέα, όπως η ΠΟΕΙΑΤΑ, το περιφερειακό συμβούλιο Ταξί Δυτικής Ελλάδας και οι Μεταφορικοί και Προμηθευτικοί Συνεταιρισμοί. Μέσα από αυτές τις συνεργασίες, μπορεί να αναπτυχθεί ένα ισχυρό δίκτυο στήριξης που θα ενισχύσει τις προσπάθειες των επαγγελματιών οδηγών ταξί, εξασφαλίζοντας όχι μόνοτην προστασία των συμφερόντων τους, αλλά και την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό.
Διευκόλυνση και ασφαλής πιάτσα ταξί: Η προσπάθεια για τη διευκόλυνση και την ασφαλή πιάτσα των ταξί είναι ζωτικής σημασίας. Ελλοχεύουν κίνδυνοι για την πρόσβαση των πολιτών στα ταξί, ενώ έχουν καταγραφεί σοβαρά ατυχήματα λόγω ακατάλληλων ή ανεπαρκών χώρων στάθμευσης και κακής οργάνωσής τους. Η αναγκαία αναβάθμιση των χώρων θα εξασφαλίσει την εύκολη και ασφαλή πρόσβαση στους επιβάτες και θα συμβάλει στη μείωση των κινδύνων ατυχημάτων.
Συνοψίζοντας, το Επιμελητήριο μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση και αναβάθμιση του κλάδου των ταξί, προωθώντας λύσεις που θα βοηθήσουν τους επαγγελματίες να συμβάλουν ενεργά στην τοπική ανάπτυξη, να προσαρμοστούν στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και να προστατεύσουν τα δικαιώματά τους σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο.
*Ο Θεόδωρος Λουλούδης είναι υποψήφιος πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας και επικεφαλής του συνδυασμού «Επιμελητήριο Πρωταγωνιστής».