ΈΡΓΑ 180,5 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΣΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΚΙΑΤΟ – ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ – ΨΑΘΟΠΥΡΓΟΣ ΜΕ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ ΣΤΙΣ ΕΡΓΟΛΑΒΙΕΣ ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΝΑ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΟΡΙΣΤΙΚΑ
Έργα 180,8 εκατ. ευρώ είναι αυτή την περίοδο σε πλήρη εξέλιξη στον άξονα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Αίγιο-Ψαθόπυργος. Πριν από λίγα 24ωρα μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Παληός διέσχισε για πρώτη φορά με σιδηροτροχιά τη σήραγγα της Παναγοπούλα, στο τμήμα δηλαδή της εργολαβίας Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος το οποίο είναι ήδη έτοιμο.
Αυτή την περίοδο μεταξύ άλλων προχωρά το έργο της κατασκευής των αντιθορυβικών πετασμάτων προϋπολογισμού 250 χιλ. ευρώ στη γραμμή Κιάτο – Ροδοδάφνης τα οποία μπήκαν συμπληρωματικά στη Σύμβασης Σύνδεσης του Υποσταθμού Αιγίου του ΑΔΜΗΕ. Προχωρά επίσης και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης (ETCS) στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο.
Πρόκειται για κομβικά έργα σιδηροδρομικού άξονα υψηλών ταχυτήτων και αυξημένης χωρητικότητας, εξοπλισμένου με σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης.
Στο Κιάτο – Αίγιο, στην περιοχή της Ροδοδάφνης η ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε.» ολοκληρώνει τη νέα διπλή γραμμή με τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση (ETCS Level1) είναι έτοιμη ενώ αυτή την περίοδο εγκαθίσταται και το σύστημα ηλεκτροκίνησης. Το έργο είναι προϋπολογισμού 54,8 εκ. ευρώ.
Στο πλαίσιο του ίδιας εργολαβίας ολοκληρώνονται έργα σε σταθμούς και στάσεις (κτίρια, αποβάθρες, στέγαστρα και περιβάλλων χώρος) που θα βελτιώσουν το επίπεδο εξυπηρέτησης επιβατών (τηλεπικοινωνιακών συστημάτων πληροφόρησης επιβατών και σήμανση).
Από τη Ροδοδάφνη έως το Ρίο από την Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Α.Ε – ΜΕΤΚΑ Α.Τ.Ε. βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο συμβατικού ποσού 125,7 εκ. ευρώ για την ολοκλήρωση νέας διπλής γραμμής, η οποία περιλαμβάνει τη στρώση γραμμής, την κατασκευή σταθμών/στάσεων, την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης (ETCS Level 1).
Τα έργα συγχρηματοδοτούνται από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το ΕΣΠΑ, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014-2020 και Πρόγραμμα Μεταφορές 2021-2027.
Νέα εμπλοκή με την Πάτρα
Σε αναμονή παραμένει πάντως το έργο της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Ρίο – Νέο Λιμάνι Πάτρας, το οποίο περιλαμβάνει και την υπογειοποίηση του τρένου.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Ιούλιο, όταν η πρόταση χρηματοδότησης του έργου της υπογειοποίησης του τρένου στην Πάτρα απορρίπτονταν για δεύτερη φορά από την αρμόδια διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Connecting Europe Facility (CEF), ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, διαβεβαίωνε το Protionline.gr (από τα γραφεία της Ολυμπίας οδού στο Ρίο) ότι το αίτημα θα επανυποβαλλόταν στις αρχές του 2025.
Ένα ακόμη παράθυρο υποβολής προτάσεων στο CEF έκλεισε όμως πρόσφατα (21 Ιανουαρίου). Ο Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) ανακοίνωσε ότι δέχθηκε 258 προτάσεις έργων και αιτούνται πάνω από 9,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε συγχρηματοδότηση από το CEF T. Το αιτούμενο ποσό είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερο από τον προϋπολογισμό των 2,5 δισ. ευρώ που είναι διαθέσιμο για τις προσκλήσεις CEF Transport 2024.
Πρόσφατα κατά τη διάρκεια της ετήσιας κοπής της πίτας του Επιμελητηρίου Αχαΐας ο Υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης ξεκαθάρισε ότι «δεν υπάρχουν ατελείωτα χρήματα και τόνισε ότι «δέσμευσή μας είναι να προχωρήσουμε σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με βάση καλές διεθνείς πρακτικές διέλευσης του τρένου μέσα στον αστικό ιστό» στην Πάτρα καλώντας τους τοπικούς φορείς σε συναίνεση με στόχο το νέο τρένο να μπει δυναμικά στον μεταφορικό και επιχειρηματικό χάρτη της περιοχής! Αρμόδιοι παράγοντες ανέφεραν στην «Π» ότι το πρόγραμμα CEF πρόκειται να κλείσει οριστικά στις 31 Δεκεμβρίου του 2027.
Δεν υπάρχει τιποτα για το δρόμο του Αιγίου προς το Σταθμό του Προαστειακου που δεν υπαρχει ουτε ενδειξη στο δρόμο για να τον βρεις!!!