ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΑΙΓΙΟΥ… ΑΛΛΑΖΕΙ – Η ΟΔΟΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ «ΑΝΘΙΖΕΙ»
Μία νέα πραγματικότητα διαμορφώνεται στο Αίγιο με εμφανέστατη πλέον τη χωρική μετατόπιση του εμπορικού ενδιαφέροντος, που δημιουργεί καινούρια εμπορικά σημεία και δεδομένα. Η πεζοδρόμηση, που εξακολουθεί να προκαλεί κλυδωνισμούς στο πολιτικό σκηνικό, φέρεται ως ο νούμερο ένα λόγος της… αποκέντρωσης επιχειρήσεων, ωστόσο οι ρίζες του φαινομένου μπορεί να είναι πιο βαθιές και όχι σημερινές.
Τα κλειστά καταστήματα της πανδημίας και το ηλεκτρονικό εμπόριο, ήταν επόμενο να… χτυπήσουν ανελέητα επιχειρήσεις που βρίσκονταν ήδη μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, οι οποίες πάσχιζαν να σωθούν από τα απόνερα της οικονομικής κρίσης, των μνημονίων, της αύξησης του κόστους ενέργειας και του εχθρικού περιβάλλοντος φορολογίας. Οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις του κέντρου του Αιγίου, βρέθηκαν ανυπεράσπιστες σε μία δύνη που τις κατέστησε ανέτοιμες για μία τόσο μεγάλη αλλαγή, όπως αυτή της πεζοδρόμησης της κεντρικής οδού, Κλεομένους Οικονόμου, σκοντάφτοντας και πάνω στη διαφορετική νοοτροπία του ντόπιου καταναλωτή. Τα ψώνια έπαψαν να είναι ευχαρίστηση από τη στιγμή που τα οικονομικά συρρικνώθηκαν κι έγιναν υποχρέωση και κάλυψη μιας ανάγκης.
Η ψυχολογία του Αιγιαλέα καταναλωτή, που για πολλούς λόγους βλέπει το εισόδημά του να μειώνεται, δεν υποστηρίζει βόλτες και shopping, αλλά ψώνια στο σούπερ μάρκετ, ώστε να καλύψει τις βασικές, διατροφικές κυρίως, ανάγκες. Συμπεραίνει κανείς ότι ούτε η αγορά αλλά ούτε και οι καταναλωτές ήταν έτοιμοι για την πεζοδρόμηση, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι είναι καταδικασμένη να αποτύχει.
Λ. Παπαδόπουλος: «Η απαξίωση του κέντρου οφείλεται στο γεγονός ότι η πόλη δεν είναι φιλική για κανέναν»
Ο πρόεδρος του Εμποροεπαγγελματικού Επιχειρηματικού Συλλόγου Αιγιαλείας, Λάμπης Παπαδόπουλος, έχει επανειλημμένως εκφραστεί κατά της πεζοδρόμησης της κεντρικής οδικής αρτηρίας του Αιγίου και, μετρώντας τα μέχρι στιγμής δεδομένα, επισημαίνει στο Protionline.gr: ΄΄Είμαστε μάντεις κακών ειδήσεων, σε ό,τι έχουμε πει εδώ και ενάμιση χρόνο σαν Εμποροεπαγγελματικός Επιχειρηματικός Σύλλογος, δυστυχώς, έχουμε δικαιωθεί. Το κέντρο απαξιώνεται και μαραζώνει. Τα μαγαζιά κατεβάζουν, το ένα μετά το άλλο, ρολά και δεν είναι μόνο το πρόβλημα της κρίσης και της ακρίβειας, γιατί αυτή τη στιγμή είναι κοινώς αποδεκτό ότι το Αίγιο πηγαίνει για αγορές στην Πάτρα. Συμπολίτες μας, αναρτούν φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τα ψώνια τους στη γειτονική πόλη, άρα ο μαρασμός του κέντρου του Αιγίου και η κατακόρυφη πτώση τζίρων των εμπορικών καταστημάτων, δεν είναι απόρροια του οικονομικού προβλήματος. Η απαξίωση του κέντρου οφείλεται στο γεγονός ότι η πόλη δεν είναι φιλική για κανέναν, ούτε για τους μόνιμους κατοίκους ούτε για τους επισκέπτες. Έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση με τον πεζόδρομο, αναγκάζει τον κόσμο, το λιγοστό εισόδημα να το διαθέτει σε γειτονικές αγορές. Δεν διαφωνεί κανείς ότι υπάρχουν κρίση, ακρίβεια, σούπερ μάρκετ, ενέργεια, υψηλό κόστος διαβίωσης, τεκμαρτό εισόδημα (το νούμερο ένα θέμα για τις μικρές επιχειρήσεις που εκπροσωπούμε), αλλά δεν μπορεί να ψωνίζουν όλοι στην Πάτρα΄΄.
΄΄Το γεγονός ότι το κέντρου του Αιγίου δεν είναι ελκυστικό, ούτε καν φιλικό για κανέναν, έχει ονοματεπώνυμο. Είμαστε ξεκάθαροι, το έχουμε πει στον δήμαρχο και τους αντιδημάρχους κι αυτοί μας είπαν ότι θα γίνουν διορθώσεις με συμπληρωματικά μέτρα. Τα περιμένουμε τα μέτρα όμως τα λουκέτα δεν περιμένουν. Κάποτε έλεγε ο δήμαρχος ότι τα προβλήματα είναι… γόνοι προηγούμενων δημαρχιών, όμως αυτά τα λουκέτα είναι… παιδιά δικά τους΄΄, πρόσθεσε ο κ. Παπαδόπουλος.
Αλλαγές στην εμπορική αξία ακινήτων
Οι επιπτώσεις από τη μειωμένη κίνηση του κέντρου και τα λουκέτα, δεν «χτυπούν» μόνο τους εμπόρους και επαγγελματίες, αλλά και τους ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι μιλούν για απαξίωση των ιδιοκτησιών τους και μεγάλες απώλειες στην εμπορική τους αξία. Βεβαίως, ένας άλλος δρόμος του Αιγίου, φαίνεται πως γνωρίζει μία άλλη άνθιση.
Η οδός Κορίνθου τείνει να γίνει το επίκεντρο του ενδιαφέροντος, καθώς, μπορεί να διαθέτει λιγοστά εμπορικά, έχει όμως πληθώρα νέων επιχειρήσεων από τον τομέα της αναψυχής. Τα καφέ «ξεφυτρώνουν» σαν τα μανιτάρια και τελευταία εκδηλώνεται μεγάλο ενδιαφέρον για μίσθωση ακινήτων.
Η έναρξη νέων επιχειρήσεων και ειδικά σε δρόμους εκτός κέντρου, όπως είναι η Ρήγα Φεραίου, η Κορίνθου, η Σολωμού και η Νικ. Πλαστήρα, επιβεβαιώνεται και από τα μητρώα του Επιμελητηρίου Αχαΐας, χωρίς ωστόσο πλέον να μπορούν να εξαχθούν ακριβή συμπεράσματα καθώς τα λουκέτα μπορεί να μην γίνονται γνωστά άμεσα, ώστε να φανεί το ισοζύγιο.
Τα καφέ… ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια
Σχολιάζοντας στo Protionline.gr τις αναδιαρθρώσεις στην αγορά του Αιγίου, ο β΄ αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας, Τάκης Βασιλείου, σημείωσε: ΄΄Είναι γεγονός ότι οι πεζοδρομήσεις και τα έργα έχουν προκαλέσει μία αναστάτωση στο κέντρο της πόλης, ενώ φαίνεται ότι έχουν κλείσει αρκετά καταστήματα. Νομίζω ότι δεν έγινε σωστή διαχείριση, θα μπορούσε να παραμείνει η Κλ. Οικονόμου ανοιχτή, τουλάχιστον μέχρι να τελειώσει η Μητροπόλεως. Δεν δόθηκε ο χρόνος στον κόσμο να το συνηθίσει και θα το υιοθετήσει, κάτι που ελπίζουμε να γίνει το επόμενο διάστημα. Στο μεταξύ όμως, πολλά καταστήματα μεταφέρουν την έδρα τους εκτός κέντρου Αιγίου. Πλέον, η οδός Κορίνθου έχει γίνει ο βασικός κορμός αυτής της μετατόπισης, έχουν ανοίξει και νέες επιχειρήσεις. Ωστόσο, οι πιο πολλές έχουν να κάνουν με καφέ και τα συναφή. Δυστυχώς, τέτοιου είδους επιχειρήσεις δεν είναι προς την κατεύθυνση των επενδύσεων. Οι νέοι άνθρωποι, με αυτό τον τρόπο δεν επενδύουν παραγωγικά, προς τη σωστή κατεύθυνση. Έχουμε πρωτογενή τομέα που δυστυχώς τείνει να εγκαταλειφθεί και δεν γίνονται επενδύσεις πάνω στα τοπικά προϊόντα. Θα μπορούσαμε να έχουμε κι άλλες παραγωγικές μονάδες, να γίνεται τυποποίηση και εξαγωγή των προϊόντων μας σε μεγαλύτερο βαθμό ώστε να ενισχύεται η οικονομία της περιοχής΄΄.
Τ. Βασιλείου: «Το ιστορικό κέντρο δεν μπορεί να παραβλεφθεί – Χρειάζεται λήψη μέτρων»
Η μετατόπιση του εμπορικού ενδιαφέροντος ωστόσο, ανεξάρτητα από το είδος των επιχειρήσεων, αναδεικνύει ένα άλλο κομμάτι του Αιγίου, κάτι που μπορεί να μην είναι απαραιτήτως αρνητικό. Ο κ. Βασιλείου τονίζει: ΄΄Είναι θεμιτό να υπάρχουν κίνηση, δραστηριότητα, ζωή σε πολλά σημεία της πόλης. Όμως το ιστορικό κέντρο δεν μπορεί να παραβλεφθεί, σε μία πόλη που οι άνθρωποι έχουν επιχειρήσει επενδύοντας.
Δεν είναι αμελητέος ο αριθμός των επιχειρήσεων που λειτουργούν στο κέντρο. Υπάρχουν επιχειρήσεις που πραγματικά στενάζουν και δεν μπορούμε να μείνουμε παρατηρητές σε αυτό. Πρέπει να ληφθούν μέτρα και το κυρίαρχο μέλημα πρέπει να είναι να ολοκληρωθεί μέσα στο χρονοδιάγραμμα, το συντομότερο δυνατό, το έργο της ανάπλασης.
Όταν ολοκληρωθεί το έργο της ανάπλασης, τότε θα είμαστε σε θέση να εξάγουμε συμπεράσματα για τον πεζόδρομο. Σαν Επιμελητήριο έχουμε κάνει συζητήσεις τόσο με τον δήμο Αιγιαλείας όσο και με τον Εμποροεπαγγελματικό Σύλλογο για να γίνουν κάποιες δράσεις ώστε να δοθεί ώθηση στην αγορά της πόλης΄΄.



