background img
banner
banner

ΤΕΕ: “Παγώνει» σχέδιο αξιοποίησης της παλιάς γραμμής του τρένου στην Πελοπόννησο

Όπισθεν ολοταχώς από το ΤΕΕ στο σχέδιο διακήρυξης προμελέτης για την αλλαγή χρήσης της σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (περιλαμβανομένου και του τμήματος Κιάτο Διακοπτό και Αίγιο Ρίο) λόγω των σφοδρών τόσο σε επίπεδο τοπικών κοινωνιών σε όλη την Πελοπόννησο όσο και εντός της διοίκησης του φορέα.

Σύμφωνα με την «Πρώτη» πρόσφατα, το ΤΕΕ, με βάση την χρηματοδότηση που εξασφάλισε από το Πράσινο Ταμείο, προχώρησε τις μελέτες του έργου μετατροπής της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής σε ποδηλατόδρομο. Η αφετηρία του σχεδίου ήταν τα Μέγαρα και φορά στο τμήμα έως Καλαμάτα που είναι σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας εδώ και 14 χρόνια.

Ο μεγάλος ποδηλατόδρομος

Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία του μεγαλύτερου ποδηλατοδρόμου της χώρας, μήκους 288 χιλιομέτρων με διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής 244 χλμ. Ο ανάδοχος στο τμήμα για τη διαμόρφωση της ποδηλατικής διαδρομής Κόρινθος – Καλαμάτα θα έπρεπε να παραδώσει προμελέτη 2,9 εκατ. ευρώ με παράδοση 5,5 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

«Η γραμμική ζώνη του σιδηροδρόμου αποτελεί ένα μεγάλο ελεύθερο χώρο, που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και θα μπορούσε να αποτελέσει έναν κοινόχρηστο υπαίθριο θύλακα με διάφορες λειτουργίες, για την εκτόνωση των κατοίκων των περιοχών τις οποίες διατρέχει» αναφέρει το σχέδιο. Το έργο έχει ήδη προγραμματίσει και χρηματοδοτεί το Πράσινο Ταμείο στα πλαίσια του Χρηματοδοτικού Προγράμματος «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου 2023».

Σφοδρές αντιδράσεις

Οι πρώτες αντιδράσεις ξεκίνησαν εντός ΤΕΕ με τα Περιφερειακά Τμήματα Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου να είναι κάθετα αντίθετα.

Σύμφωνα με τις ενστάσεις, το σχέδιο αντίκειται στον νέο χωροταξικό σχεδιασμό με τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια που «τρέχει» επίσης το ΤΕΕ αλλά και τον 20ετή (2024-2044) επιχειρησιακό σχεδιασμό του Υπουργείου Μεταφορών για την περαιτέρω αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας.

Ο Κώστας Παπακωνσταντίνου εκ μέρους των Οικολόγων Πρασίνων επισήμανε ότι «η συγκεκριμένη μεθόδευση υπονομεύει και την προοπτική ενός βιώσιμου σιδηροδρομικού δικτύου χαμηλών εκπομπών ρύπων στην Πελοπόννησο».

Ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μανιάτης ζήτησε να εξεταστεί η προμελέτη να αφορά μόνο σε παράλληλη δημιουργία ποδηλατοδρόμων χωρίς αποξήλωση γραμμών “σε τμήματα που το ανάγλυφο του εδάφους και οι πραγματικές συνθήκες το επιτρέπουν…”

«Είναι ανέφικτες διαβεβαιώσεις που εδόθησαν ότι στη σχεδιαζόμενη μετατροπή της σε ποδηλατόδρομο, δεν θα θιγεί η γραμμή, την στιγμή που η ζώνη απαλλοτρίωσης έχει πλάτος 4,5 με 5 μέτρα. Σχεδιάζουν σε ζώνη απαλλοτρίωσης και ο καθένας θα μπορεί να μπει μέσα;» αναρωτιέται ο πρόεδρος του ΤΕΕ Τμήμα Δυτικής Ελλάδος Βαγγέλης Καραχάλιος.

«Αν υλοποιηθεί, θα σημάνει οριστικά το τέλος του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο. Πώς το Πράσινο Ταμείο χρηματοδοτεί ένα έργο που οδηγεί στην απαξίωση μιας κατεξοχήν φιλικής προς το περιβάλλον υποδομής, όπως είναι ο σιδηρόδρομος;» αναφέρει η παράταξη «Συμμαχία για ένα προοδευτικό ΤΕΕ» και επισημαίνει ότι το ΤΕΕ «προκήρυξε το εν λόγω έργο, που δρομολογήθηκε από το ΥΠΕΝ, χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και τους αρμόδιους φορείς, ούτε να έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού».

Πήρε πίσω τον διαγωνισμό…

Με απόφασή της η κεντρική Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ, μετά τις αντιδράσεις υιοθέτησε απόφαση σύμφωνα με την οποία «η σιδηροδρομική γραμμή θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για το σκοπό που κατασκευάστηκε», ζητά «να τεθεί ως προτεραιότητα της Κυβέρνησης η λειτουργία της γραμμής» και να εξεταστεί μόνο «η παράλληλη δημιουργία ποδηλατοδρόμων σε τμήματα που το ανάγλυφο του εδάφους και οι πραγματικές συνθήκες το επιτρέπουν».

Το ΤΕΕ πλέον υπαναχωρεί, παρά το γεγονός ότι «βγήκαν στον αέρα» δύο διαγωνισμοί προϋπολογισμού 4,5 εκατ. ευρώ («Διακήρυξη ανοικτής διαδικασίας για την εκπόνηση προμελετών και τευχών δημοπράτησης για τη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής Μέγαρα – Κόρινθος» και «Διακήρυξη ανοικτής διαδικασίας για την εκπόνηση προμελετών και τευχών δημοπράτησης για την διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής Κόρινθος – Καλαμάτα») με στόχο να αλλάξει την εικόνα εγκατάλειψης στο σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου.


Κατηγορίες Άρθρου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχετικα αρθρα


ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr