background img
banner
banner

Τέλος Ιουλίου, τέλος… κόμβου;

ΠΡΟΣ ΑΠΕΝΤΑΞΗ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΜΗΝΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΜΕ ΤΗΝ «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ» – ΕΚΠΛΗΞΗ ΠΕΡΙΜΕΝΕ ΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ…  

Σε νέες περιπέτειες μπαίνει το έργο σύνδεσης του νέου Λιμένα Αιγίου με την Νέα Εθνική Οδό (‘Ολυμπία Οδό’) γεγονός το οποίο φαίνεται ότι ανατρέπει το σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής της Αιγιάλειας η οποία από την περασμένη άνοιξη έχει ενεργοποιηθεί με στόχο να ξεμπλοκάρει τη διαδικασία για την δημοπράτηση του έργου, μετά την εκτίναξη του κόστους των απαλλοτριώσεων στην οποία οδηγηθήκαμε με βάση δικαστικές αποφάσεις που κοινοποιήθηκαν στα τέλη του περασμένου έτους.

Στη διάρκεια προγραμματισμένης συνάντησης η οποία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 16 Ιουλίου μεταξύ του Δημήτρη Καλογερόπουλου και του Υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου, ο Δήμαρχος Αιγιαλείας φαίνεται ότι βρέθηκε προ τετελεσμένου, την απένταξη του έργου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων όπου έχει ενταχθεί από το 2017 προκειμένου να ωριμάσει μελετητικά και σε επίπεδο προϋπολογισμών.

Το Υπουργείο φαίνεται ότι έπιασε εξ απήνης τη Δημοτική Aρχή η οποία φάνηκε ανενημέρωτη σε σχέση με τη σχετική αλληλογραφία που υπάρχει εδώ και ένα δίμηνο μεταξύ της Διαχειριστικής Αρχής και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

Το Protionline.gr ερεύνησε το θέμα αλλά και τις προθέσεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος που έχει αναλάβει τη μελέτη και δημοπράτηση του έργου τα τελευταία 7 χρόνια.

Το ιστορικό  της νέας εμπλοκής

Το πρόβλημα φαίνεται να έχει την αφετηρία του στην προ τριετίας μεταφορά του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) στο νέο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) της προγραμματικής περιόδου 2021-2025.

Το ΕΠΑ είναι μιας νέας μορφής διαδικασία ελέγχου και αξιολόγησης προγραμμάτων και έργων, ένα πιο ολοκληρωμένο σύστημα που υιοθέτησε η κυβέρνηση μέσα στην πανδημία. «Το ΕΠΑ βασίζεται στα πιο αυστηρά πρότυπα που ισχύουν εδώ και χρόνια για τα έργα και τις δράσεις του ΕΣΠΑ που χρηματοδοτούνται με πόρους της Ε.Ε. Εκτός από το διαχωρισμό του με τα Τομεακά Προγράμματα των Υπουργείων και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, το ΕΠΑ απέκτησε ένα νέο σύστημα διαχείρισης και διοίκησης που περιλαμβάνει συγκεκριμένες διαδικασίες, ώστε να εξασφαλίζεται η χρηστή δημοσιονομική διαχείριση των πόρων» σχολιάζει στην «Π» υψηλόβαθμο στέλεχος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

Μετά την μεταφορά των έργων του ΠΔΕ στο ΕΠΑ, από την 1/7/2021 στο νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2021 – 2025, το έργο της σύνδεσης του νέου Λιμένα Αιγίου με την ‘Ολυμπία Οδό’ πέρασε υπό νέους κανόνες ωρίμανσης. Στα μέσα του περασμένου Μαΐου η διαχειριστική (ΣΔΕ) του Υπουργείου Υποδομών απέστειλε προειδοποιητική επιστολή σύμφωνα με την οποία,δράσεις του ΠΔΕ που δεν έχουν περάσει σε φάση δημοπράτησης, μετά την 31/7/2024 διαγράφονται από το ΕΠΑ.

Μέσα μάλιστα στο σύνολο των κανόνων και νέων διαδικασιών, που εφαρμόζουν οι διοικητικές αρχές διαχείρισης και ελέγχου του ΕΠΑ, έργα τα οποίαέως τις 31/12/2024, δεν έχουν περάσει από Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) σε φάση ηλεκτρονικής δημοπρασίας στην ψηφιακή πλατφόρμα ΕΣΗΔΗΣ, τίθενται ολοκληρωτικά εκτός της τρέχουσας διαχειριστικής περιόδου 2021-2025 του ΕΠΑ.

«Είναι προφανές ότι το έργο στα τέλη του μήνα θα βρεθεί τυπικά εκτός ΕΠΑ με βάση τον τρόπο με τον οποίο ιεραρχούνται πλέον όλες οι παρεμβάσεις που χρηματοδοτούνται από τους εθνικούς πόρους του ΠΔΕ. Το ζήτημα είναι σε γνώση της Περιφέρειας όμως αυτό δεν σημαίνει ότι πάμε και σε οριστική απένταξη» σύμφωνα με την Περιφέρεια.

Παραμένει το πρόβλημα  των χρημάτων

Το γεγονός ότι το έργο είναι πλέον στο περιθώριο του ΕΠΑ οδήγησε σε αδιέξοδο την πρωτοβουλία του δήμου να… πάρει στα χέρια του θέμα με την πληρωμή των απαλλοτριώσεων που έχει μπλοκάρει την δημοπράτησή του από την Περιφέρεια.

Υπενθυμίζεται ότι μέσα στην Μεγάλη Εβδομάδα φέτος μετά από διπλή επαφή του δημάρχου και εν συνεχεία του Αντιδημάρχου Βασίλη Χριστόπουλου με τον Υπουργό Υποδομών  κ. Σταϊκούρα αλλά και τον Υφυπουργό κ. Ταχιάο έγινε μια πρώτη προσπάθεια να ξεμπλοκάρει η σύνδεση του νέου Λιμένα με την ‘Ολυμπία Οδό’.

Παρά την διακηρυγμένη πρόθεση εκ μέρους της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας να κατασκευάσει τη σύνδεση αυτή με το νέο Λιμάνι, μιας σειρά από δικαστικές αποφάσεις «εκτίναξαν» έως και 5 φορές το αρχικό κόστος των απαλλοτριώσεων.

Το κόστος του έργου, όσον αφορά στο κατασκευαστικό του σκέλος, έχει προϋπολογιστεί εξ αρχής στα6 εκατ. ευρώ και εντάχθηκε στο ΠΔΕ (νυν ΕΠΑ) με αρχική μελέτη 6,45 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις που περιλαμβάνουν ακίνητα της συνοικίας του Νέου Κόσμου στο Δ.Δ. Ροδοδάφνης.

Μετά τους αρχικούς υπολογισμούς στην τιμή μονάδας, ιδιοκτήτες προσέφυγαν στη διοικητική δικαιοσύνη και με την έκδοση των πρώτων αποφάσεων, οι τιμές αυξήθηκαν κατακόρυφα. Στις αρχές του 2024 η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας παρέλαβε και επίσημα όλες τις νέες αποφάσεις και, με τη νέα τιμή μονάδας, το κόστος των απαλλοτριώσεων «εκτοξεύτηκε» στα 3 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ξεπερνά πλέον τα 9 εκατ. ευρώ.

Στις αρχές του έτους, σε Δήμο και Περιφέρεια σήμανε «κόκκινος συναγερμός» και ξεκίνησε μια προσπάθεια να βρεθούν τα χρήματα που θα καλύψουν την «τρύπα» των 2,5 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό.

Προβληματισμός

Με αφορμή και το σχετικό δημοσίευμα του Protionline.gr, την περασμένη άνοιξη ο Περιφερειακός Σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης Φάνης Αδαμόπουλος εξέφρασε τον προβληματισμό του εκτιμώντας ότι δεν αρκούν ούτε με τα 9 εκατ. ευρώ!

Η αρχική μελέτη του 2017 που επαν-υπολογίσθηκε στα 9 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Αδαμόπουλο, θα πρέπει να επικαιροποιηθεί καθώς τα δεδομένα από τότε έχουν αλλάξει και είναι πολύ πιθανό οι ανάγκες του έργου να ξεπερνούν σήμερα τα 11 εκατ. ευρώ!

Η σύνδεση του λιμανιού με την «Ολυμπία Οδό» έχει τεθεί στην προμετωπίδα των διεκδικήσεων στρατηγικής σημασίας της Δημοτική Αρχής της Αιγιάλειας  καθώς θα αναβαθμίσει τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της πόλης ταυτόχρονα με την κατασκευή της νέας Μαρίνας του Αιγίου καθώς επιτυγχάνεται η αναβάθμιση του λιμανιού ως διαμετακομιστικού κέντρου και ενισχύονται τα σχέδια αύξησης της επισκεψιμότητας και αξιοποίησης της παραλιακής ζώνης.


Διαβάστε περισσότερα:
Κατηγορίες Άρθρου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr