ΑΙΜΑΤΟΒΑΜΜΕΝΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ Ε.Κ.Α. ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ
Τραγική επιβεβαίωση για όσους χρόνια τώρα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την έλλειψη μέτρων προστασίας στα μεγάλα εργοτάξια, αποτελούν τα απανωτά θανατηφόρα εργατικά δυστυχήματα που έχουν «σημαδέψει» τα μεγάλα οδικά έργα. Η απώλεια ενός ακόμη εργαζόμενου σε εργοτάξιο της Ολυμπίας Οδού την περασμένη Πέμπτη, προκάλεσε την αγανάκτηση στην τοπική κοινωνία και δημιούργησε νέες αντιδράσεις από Εργατικό Κέντρο Αιγίου αλλά και Σωματείο Οικοδόμων που ζητούν να αποδοθούν άμεσα ευθύνες και ταυτόχρονα να ληφθούν έστω και τώρα τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας, μιλώντας για… «μεροκάματα τρόμου».
Να σημειωθεί ότι το τρίτο θανατηφόρο δυστύχημα και δεύτερο για την Ολυμπία Οδό, καταγράφηκε το μεσημέρι της Πέμπτης 22 Ιουνίου, κατά τη διαδικασία ασφαλτοστρώσεων στον νέο αυτοκινητόδρομο όπου ο 36χρονος Πακιστανός Μουχαμάτ Μουσάμ έχασε τη ζωή του. Ο εργάτης καταπλακώθηκε όταν αφαίρεσε τους πείρους ενός πάνελ με σκυρόδεμα, κάτω από συνθήκες που διερευνώνται από την Αστυνομία. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκείνη την ώρα εκτελούνταν εργασίες καλουπώματος τοιχίου. Το περιστατικό σημειώθηκε στον κόμβο της Ακράτας, στο ύψος του Κράθιου. Ο εργάτης μεταφέρθηκε στο Κέντρο Υγείας Ακράτας όμως ήταν ήδη νεκρός… Ακολούθησε η σύλληψη του υπευθύνου του εργοταξίου, ο οποίος λίγες ώρες μετά αφέθηκε ελεύθερος.
Καθημερινό φαινόμενο τα ατυχήματα…
Είχε προηγηθεί ο τραγικός θάνατος του 33χρονου Γιάννη Καυκιά, ο οποίος έχασε τη ζωή του στις 6 Μαΐου, στο εργατικό δυστύχημα στην παλαιά Εθνική Οδό Πατρών – Κορίνθου, στην περιοχή της Παναγόπουλας, στα έργα για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής και της διπλής σήραγγας της ΕΡΓΟΣΕ. Κατά την διάρκεια μεταφοράς ενός βραχίονα από πλατφόρμα που υπήρχε στο σημείο, αποκολλήθηκε κάτω από άγνωστες μέχρι στιγμής συνθήκες και έπεσε πάνω στον 33χρονο, με αποτέλεσμα να τον τραυματίσει θανάσιμα.
Λίγους μήνες πριν και συγκεκριμένα την Κυριακή 16 Οκτωβρίου στο εργοτάξιο της Ολυμπίας Οδού στον κόμβο της Πούντας σημειώθηκε εργατικό ατύχημα που προξένησε τον τραγικό θάνατο του εργαζόμενου Φεΐμ Σαλιάχ, 39 ετών, πατέρα δύο μικρών παιδιών και τον σοβαρό τραυματισμός του εργαζόμενου Αλέξανδρου Γαλιατσάτου, 34 ετών.
Δεν είναι όμως μόνο τα ατυχήματα που έχουν γίνει γνωστά εξαιτίας των απωλειών ανθρώπινων ζωών. Σχεδόν σε καθημερινή βάση και κυρίως όσο τα έργα βρίσκονταν σε πλήρη εξέλιξη, τα ατυχήματα ήταν καθημερινό φαινόμενο όπως και οι τραυματισμοί εργαζομένων, αρκετοί από τους οποίους αντιμετωπίζουν ακόμη προβλήματα. Υπήρξαν περιστατικά με τραυματισμούς στο πόδι, στο κεφάλι αλλά και ακρωτηριασμός χεριού…
«Βολές» προς την υπουργό Εργασίας…
΄Δεν είναι δυνατόν κάθε τρεις και λίγο να έχουμε ατυχήματα. Οι εταιρείες δεν λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα και το υπουργείο δεν φροντίζει για τους προβλεπόμενους από τον νόμο ελέγχους. Δυστυχώς και αυτό το τρίτο κατά σειρά θανατηφόρο ατύχημα στα μεγάλα οδικά έργα, έρχεται να επιβεβαιώσει τα όσα εδώ και χρόνια λέμε΄΄, αναφέρει ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Αιγίου Παναγιώτης Γεωργόπουλος, εκφράζοντας την οργή του και για την στάση της υπουργού Εργασίας που ακόμη δεν έχει… δεχθεί το κοινό αίτημα των Εργατικών Κέντρων της περιοχής, να συναντηθούν μαζί της. Παράλληλα, ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Αιγίου υποστηρίζει ότι η συνέχεια των θανατηφόρων μόνο τυχαία δεν είναι. ΄΄Δυστυχώς δεν υπάρχουν οι κατάλληλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί για να διαπιστώσουν τις συνθήκες υπό τις οποίες εκτελούνται εργασίες στα συγκεκριμένα εργοτάξια, αφού η Επιθεώρηση Εργασίας δεν διαθέτει υποδομές και δυναμικό για να προχωρήσει σε επιθεώρηση των έργων΄΄, πρόσθεσε. «Ένα ακόμη θύμα στον… βωμό της αδιαφορίας»
Σε ανακοίνωσή της, με αφορμή το πρόσφατο δυστύχημα, η διοίκηση του Εργατικού Κέντρο Αιγίου επισημαίνει: ΄΄Τραγικό θανατηφόρο ατύχημα στο εργοτάξιο της Ολυμπίας οδού στην Ακράτα σημειώθηκε την Πέμπτη 22 Ιουνίου με θύμα τον 36χρονο Muhamad Muzzan ο οποίος έχασε με τραγικό τρόπο τη ζωή του παλεύοντας για το μεροκάματο του τρόμου. Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά η ανυπαρξία του Κράτους και των ελεγκτικών του μηχανισμών που ακόμα και το 3ο θύμα μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, δεν τους είναι αρκετό ούτε αυτό ακόμα, ώστε να τους ευαισθητοποιήσει και να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους για τα μέτρα ασφαλείας σε όλα τα εργοτάξια όπου εκτελούνται διαφόρων ειδών έργα. Το έργο οδοποιίας της Κορίνθου – Πατρών στοιχειώνει μέρα με τη μέρα. Άραγε πόσα ακόμα θύματα θα θρηνήσουμε; Δυστυχώς οι Κυβερνώντες έχουν το ρόλο του Δημίου. Άξια η κα Αχτσιόγλου στο ρόλο της! Ζητάμε να διεξαχθεί έρευνα για τα ακριβή αίτια του τραγικού θανατηφόρου Εργατικού Ατυχήματος, να δοθούν άμεσα διευκρινίσεις και να αποδοθούν ευθύνες όπου αυτές υπάρχουν. Εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στην οικογένεια του εκλιπόντος.
«Ευθύνη της μεγαλοεργοδοσίας…»
Μιλώντας στο “protionline.gr” ο πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων Αιγίου Παναγιώτης Νύχτης, αναφέρει ότι ΄΄φθάσαμε στο τρίτο θανατηφόρο, που είναι αποτέλεσμα των συνθηκών που επικρατούν στα εργοτάξια. Όταν υπάρχει υπερεργασία είναι αναμενόμενο να συμβαίνουν τέτοια θανατηφόρα ατυχήματα. Ο κόμπος έφτασε στο χτένι. Δεν μπορούν να χάνονται ανθρώπινες ζωές που δουλεύουν μέρα νύχτα για ένα μεροκάματο υπό απαράδεκτες συνθήκες. Απαιτούμε λήψη μέτρων προστασίας εδώ και τώρα προτού θρηνήσουμε κι άλλα θύματα΄΄.
΄΄Η άθλια κατάσταση που υπάρχει στους χώρους εργασίας είναι με ευθύνη της μεγαλοεργοδοσίας, της σημερινής κυβέρνησης, όπως και των προηγούμενων κυβερνήσεων. Χθες στα έργα της Ολυμπίας οδού στην Ακράτα, είχαμε άλλο ένα θανατηφόρο ατύχημα, άλλος ένας συνάδελφος οικοδόμος έχασε τη ζωή του. Είναι το δεύτερο θανατηφόρο σε διάστημα δύο μηνών στα έργα της Ολυμπίας οδού. Η δουλειά από το πρωί μέχρι το βράδυ και ρεπό ανά δεύτερο Σαββατοκύριακο, οι ελλείψεις σε μέτρα ασφαλείας και η μεγαλοεργοδοσία που με κάθε τρόπο επιδιώκει όλο και περισσότερα κέρδη, έχουν ως αποτέλεσμα να θυσιάζονται οι ζωές των εργαζομένων΄΄, αναφέρεται σε ανακοίνωση του Σωματείου Οικοδόμων Αιγίου, που επισημαίνονται και τα ακόλουθα: ΄΄Των εργαζομένων που για ένα ψωρομεροκάματο προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στις τεράστιες ανάγκες των οικογενειών τους. Η κυβέρνηση έχει τεράστιες ευθύνες με την πολιτική που ακολουθεί και ψηφίζοντας τα μνημόνια, έχει πάρει όλες τις διεκδικήσεις και τα δικαιώματα των εργαζομένων. Κυβέρνηση και εργοδοσία δεν μπορούν να κρυφτούν πίσω από τις κορδέλες που κόβουν για τα έργα που ολοκληρώνονται, τα έργα που γίνονται είναι ποτισμένα με τον ιδρώτα και το αίμα των εργατών. Ζητάμε άμεσα να παρθούν μέτρα κατά της εντατικοποίησης στους χώρους δουλειάς και τα μεγάλα έργα. Ζητάμε ελέγχους των αρμοδίων μηχανισμών στα εργοτάξια. «Θέλουμε να πηγαίνουμε γεροί στη δουλειά και να γυρίζουμε γεροί στις οικογένειές μας»΄΄.
Να σημειωθεί ότι οι διοικήσεις Εργατικού Κέντρου και Σωματείου Οικοδόμων Αιγίου βρίσκονται σε συζητήσεις για την λήψη μίας κοινής πρωτοβουλίας που δεν αποκλείεται να έχει σχέση με κινητοποίηση αποκλειστικά και μόνο για τα ατυχήματα και τις συνθήκες εργασίας στα μεγάλα έργα. Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι ακόμη και στην παρούσα χρονική στιγμή, που τα έργα βαίνουν προς το τέλος τους, δεν λείπουν τα ατυχήματα. Θα πρέπει δε να αποτελεί… παγκόσμια πρωτοτυπία το γεγονός ότι σημειώνονται εργατικά δυστυχήματα σε έργο που ήδη έχει παραδοθεί και υποτίθεται πως έχει τελειώσεις…
Στην τελική ευθεία τα έργα
Υπενθυμίζεται ότι, με βάση την τελευταία ενημέρωση, στα μέσα Ιουλίου ολοκληρώνονται οι ασφαλτοστρώσεις στην Ολυμπία Οδό σε όλο το τμήμα του άξονα από Ελευσίνα μέχρι Πάτρα. Συγκεκριμένα, η τοποθέτηση αντιολισθηρού τάπητα προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Ξεκινώντας από το ρεύμα προς Αθήνα ολοκληρώθηκαν προ ημερών οι εργασίες ασφαλτόστρωσεις στο τμήμα από την Πάτρα μέχρι το Αίγιο. Αντίθετα σε εξέλιξη είναι οι εργασίες ασφαλτόστρωσης στο τμήμα Αίγιο-Ξυλόκαστρο, όπου γίνονται εργασίες ανά σημεία (στα τμήματα που υπάρχουν σήραγγες έχουν ολοκληρωθεί).
Στο ρεύμα προς Πάτρα συνεχίζονται οι ασφαλτοστρώσεις στο τμήμα Ξυλόκαστρο-Πάτρα και αναμένεται να ολοκληρωθούν περίπου στα μέσα Ιουλίου. Μόλις λάβει τέλος η ασφαλτόστρωση, πρόκειται να ξεκινήσει και η λειτουργία, όλων των σταθμών διοδίων του αυτοκινητόδρομου. Σε ό,τι αφορά την νέα σιδηροδρομική γραμμή, το έργο του στρωσίματος γραμμών από Αίγιο μέχρι Κιάτο (όπου θα συνδεθεί με την λειτουργούσα σιδηροδρομική γραμμή) πάει αρκετά καλά και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί. Αυτό με τη σειρά του θα σημάνει, μετά από μία ολιγόμηνη περίοδο δοκιμαστικών δρομολογίων για να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του τρένου, την επανέναρξη των δρομολογίων μεταξύ Αιγίου και Αθήνας, ύστερα από σχεδόν 12 χρόνιας απουσίας του μέσου.
Το νέο δρομολόγιο μεταξύ Αιγίου και Αθήνας που θα είναι σε θέση να γίνει στα τέλη του 2017, θα διαρκεί περίπου 100 λεπτά, με τη διαφορά ότι για τα επόμενα 2 χρόνια θα γίνεται με ντιζελοκίνητα τρένα. Η μόνη εκκρεμότητα που μένει είναι η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης που θα επιτρέψει την δρομολόγηση ηλεκτροκινούμενων τρένων που θα μπορούν να αναπτύσσουν ακόμα μεγαλύτερες ταχύτητες, άρα και να μειώσουν ακόμα περισσότερο την χρονοαπόσταση. Η σχετική δημοπράτηση είναι να βγει στον αέρα τις επόμενες εβδομάδες και να ολοκληρωθεί μέχρι το 2020, ολοκληρώνοντας πλήρως το έργο αναβάθμισης της γραμμής.