background img
banner
banner

Μαρία Παναγιωτακοπούλου: “Να αγαπήσουμε τον τόπο μας, γιατί ο τόπος μας είμαστε εμείς, οι άνθρωποι”

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΓΝΩΣΤΗ ΑΙΓΙΩΤΙΣΣΑ ΦΙΛΟΛΟΓΟ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Για τη Μαρία Παναγιωτακοπούλου η έμπνευση, η συγγραφή και γενικότερα η δημιουργία δε χρήζουν ερμηνείας. Ευδοκιμούν πάντα σε κατάλληλες ψυχοσυναισθηματικές συνθήκες, που πιθανόν να μην είχες φανταστεί ότι μπορούν να αποδώσουν καρπούς, όπως λέει ή ίδια.

Γεννήθηκε στο Αίγιο. Είναι φιλόλογος και συγγραφέας, υπεύθυνη και επιμελήτρια των εκδόσεων ΗΔΥΦΩΝΟ. Έχει κάνει θεατρική προσαρμογή σε πολλά λογοτεχνικά κείμενα και γράφει στίχους για τραγούδια. Έχει γράψει κείμενα και σκηνοθετήσει παραστάσεις που έχουν παρουσιαστεί σε σημαντικούς χώρους, όπως στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Αρχαίο Ωδείο Πάτρας, στο Συνεδριακό Κέντρο Παν/μιου Πατρών, συνεργαζόμενη με σπουδαίους Έλληνες καλλιτέχνες. Έχει γράψει το κείμενο για το ντοκυμαντέρ της ΕΤ1 «Κάτω στου χωριού τ’ αλώνια», και το θεατρικό της κείμενο «Ύδωρ Σωτήριο» έντυσε την ομώνυμη μουσικοθεατρική παράσταση που παρουσιάστηκε στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας με συμπαραγωγή της ΕΡΤ.

Έχει κάνει την επιμέλεια σε λογοτεχνικά και δοκιμιακά κείμενα. Το συγγραφικό της έργο ξεκινά το 2007 και από τότε γράφει παραμύθια, θεατρικά έργα και διηγήματα. Σημαντική στιγμή στην καλλιτεχνική της πορεία είναι η σκηνοθεσία στην κεντρική σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών της παράστασης «Café aman-Μπακλαχοράνι: το καρναβάλι της Πόλης», οι παραστάσεις που έγραψε και σκηνοθέτησε για την τελετή λήξης των Οινοξενείων το 2016 «Με το τραγούδι με το κρασί», το 2017 «Κάποτε στο Αίγιο» και 2018 «Αριστοφ-Οινιάδα» καθώς και «το πριμαρόλι της Ζωής» στο πλαίσιο του φεστιβάλ Πριμαρόλια στο Αίγιο. Ως υπεύθυνη των εκδόσεων ΗΔΥΦΩΝΟ έχει ιδιαίτερα επικεντρωθεί στην καταγραφή αληθινών μαρτυριών, διηγήσεων και αφηγήσεων απλών ανθρώπων, γιατί πιστεύει ότι μέσα από τις προσωπικές μνήμες και τις ζωές των απλών ανθρώπων μπορούμε να έχουμε μια καλύτερη εικόνα για κάθε εποχή. Είναι παντρεμένη με τον συνθέτη Σάκη Παπαδημητρίου και έχουν δύο κόρες, την Άσπα και την Έλενα. Η Άσπα είναι μουσικολόγος και η Έλενα εικαστικός, τελειόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών, αλλά και ηθοποιός και τραγουδίστρια.

Κυρία Παναγιωτακοπούλου, υπήρξε κάποια αφορμή που σας γέννησε την επιθυμία της συγγραφικής δημιουργίας;

Δεν υπήρξε συγκεκριμένη αφορμή. Η έμπνευση, η συγγραφή και γενικότερα η δημιουργία δε χρήζουν ερμηνείας. Ευδοκιμούν πάντα σε κατάλληλες ψυχοσυναισθηματικές συνθήκες, που πιθανόν να μην είχες φανταστεί ότι μπορούν να αποδώσουν καρπούς. Εγώ γεννήθηκα στο Αίγιο από δασκάλους γονείς που με έμαθαν να εκτιμώ τη δημιουργικότητα δίνοντας ιδιαίτερη αξία στην Τέχνη και τη Γνώση. Ο πατέρας μου, ως πρώτος μου δάσκαλος μου δίδαξε τη φιλομάθεια και με ενέπνευσε να σπουδάσω Φιλολογία μα η μητέρα μου, που έγραφε ποιήματα, διηγήματα και είχε μια ιδιαίτερη ικανότητα στο να σκαρώνει στη στιγμή σατιρικούς στίχους, μου κληροδότησε σίγουρα την αγάπη και την κλίση στο γράψιμο. Όλη της η ζωή αποτέλεσε για μένα πηγή έμπνευσης.

 

Και ποιo ήταν το πρώτο σας έργο;

Το πρώτο μου βιβλίο ήταν η μυθιστορηματική βιογραφία «Νώντας Φαραζουλής: η Χορωδία, η ζωή του». Το έγραψα το 2007 και αφορούσε στη ζωή και το έργο του Αιγιώτη μαέστρου της Χορωδίας Νώντα Φαραζουλή. Μέσα από τη ζωή του μαέστρου διαφαίνεται και η κοινωνική και πολιτιστική κατάσταση του Αιγίου ιδιαίτερα από το 1940 μέχρι και τα τέλη του 1970.

Όταν ήσασταν παιδί, ποιο βιβλίο είχατε αγαπήσει πολύ και ποιόν συγγραφέα;

Στην παιδική μου ηλικία είχα αγαπήσει πολύ το παραμύθι «Η μαύρη Καλλονή» της Άννας Σιούελ. Μεγαλώνοντας, ένα βιβλίο που με σημάδεψε ως έφηβη πια ήταν το «Έγκλημα και τιμωρία» του Ντοστογιέφσκι. Στη συνέχεια υπήρξαν πολλά βιβλία και συγγραφείς που με γοήτευσαν και με επηρέασαν.

Από πόσο νωρίς πρέπει να φέρνουμε σε επαφή τα παιδιά με τα βιβλία;

Η σχέση του ανθρώπου με το βιβλίο πρέπει να γίνεται από το πρώτο ακόμα έτος της ζωής του. Άλλωστε υπάρχουν βιβλία που ανταποκρίνονται πλήρως στις ψυχοπνευματικές ικανότητες κάθε ηλικίας. Το βιβλίο δεν πρέπει να μπαίνει στη ζωή του παιδιού ως συμπλήρωμα διατροφής αλλά ως βασική τροφή.

Ξεχωρίζετε κάποιο από τα βιβλία σας;

Σε κάθε βιβλίο που γράφω καταθέτω ένα κομμάτι του εαυτού μου, όμως μπορώ να ξεχωρίσω το βιβλίο μου «Κάποτε στο Αίγιο» γιατί σε αυτό συμπυκνώνεται η εικοσαετής μελέτη και ενασχόλησή μου με την ιστορία της πόλης του Αιγίου καθώς και γιατί μέσα από αυτό εκφράζεται η άποψή μου για τη σημασία που έχει κάθε ανθρώπινη ιστορία στην παγκόσμια ιστορία. Η μικροϊστορία του τόπου μου συνδυάζεται με την εθνική ιστορία και η καθημερινότητα των απλών ανθρώπων της πόλης εντάσσεται σε αυτήν ερμηνεύοντας στην ουσία γεγονότα της μεγάλης ιστορίας. Το «Κάποτε στο Αίγιο» λοιπόν είναι ένα βιβλίο με 15 διηγήματα, όπου με σκηνικό το Αίγιο του μεσοπολέμου και με φόντο την κοινωνικοοικονομική και πολιτική κατάσταση της εποχής, πλέκεται η ζωή των ηρώων, που είναι υπαρκτά πρόσωπα της πόλης με διαφορετικά φυσικά ονόματα. Κεντρικός άξονας όλων των διηγημάτων είναι η σταφίδα, η οποία καθορίζει και διαμορφώνει τη ζωή όλων.

Ποια είναι τα άμεσα σχέδιά σας; Για τη φετινή χρονιά ή αργότερα;

Αυτόν τον καιρό γράφω το νέο μου βιβλίο που αφορά στη ζωή του ποιητή Κωστή Παλαμά. Μελετώ την άγνωστη ερωτική πλευρά της ζωής του. Όλοι τον γνωρίζουμε ως έναν εθνικό ποιητή, όμως η ερωτική του ποίηση είναι τεράστια και ο ρόλος της Γυναίκας καθοριστικός στην έμπνευσή του. Οι θυελλώδεις έρωτές του και η μοναδική σχέση με τη γυναίκα του Μαρία Βάλβη είναι το θέμα του νέου μου βιβλίου.

Η Μαρία Παναγιωτακοπούλου αγαπά τον τόπο που γεννήθηκε και πιστεύει στις δυνατότητες των ανθρώπων της. Η Αιγιάλεια έχει δημιουργήσει παράδοση στον πολιτισμό και έχει αναδείξει σημαντικούς ανθρώπους που την διαφημίζουν σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο.
“Πρέπει να αγαπήσουμε τον τόπο μας γιατί ο τόπος μας είμαστε εμείς, οι άνθρωποι. Εμείς δημιουργούμε τις σχέσεις. Ας νοιαστούμε περισσότερο για την πόλη μας και τον διπλανό μας και όλα θα είναι καλύτερα”, μας λέει.

ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ:
Θεατρικά έργα
1. Αλ.Παπαδιαμάντη, Χριστουγεννιάτικα διηγήματα για θέατρο.
2 . Στη Βοστίτσα του ‘30
3. Το παραμύθι της Γης σε….1001 ημέρες
4. Γυναικών καθρέφτισμα

Μυθιστορηματικές βιογραφίες
1. Νώντας Φαραζουλής, η χορωδία η ζωή του
2. Όπλα, παλάσκες και στη γραμμή

Παραμύθια
1.Η Ελίνα στη χώρα των bio-λιχουδιών

Διηγήματα:
1.Κάποτε στο Αίγιο


Διαβάστε περισσότερα:
Κατηγορίες Άρθρου
ΠΡΟΣΩΠΑ

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Το protionline.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει τη διαδικτυακή εμπειρία σου. Εφόσον συνεχίσεις, συμφωνείς με την χρήση των cookies από εμάς. Μάθε περισσότερα

Το protionline.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει τη διαδικτυακή εμπειρία σου. Εφόσον συνεχίσεις, συμφωνείς με την χρήση των cookies από εμάς.

Close