ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΘΕΡΙΝΑ… ΧΑΜΟΓΕΛΑ, ΤΑ ΧΕΙΜΕΡΙΝΑ “ΚΛΑΜΑΤΑ”
Με δύο “πρόσωπα” παρουσιάζεται η τουριστική εικόνα της Αιγιάλειας το τελευταίο εξάμηνο. Αφενός το “φωτεινό της πρόσωπο” την θερινή περίοδο που είχε σε επίπεδο δήμου ένα ποσοστό επισκεψιμότητας που άγγιξε το 90% εν μέσω πανδημίας, αφετέρου το “σκοτεινό” που διανύει αυτή την περίοδο η ευρύτερη περιοχή, με τα νούμερα να είναι εντελώς απογοητευτικά σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Κι όλα αυτά, την ώρα που οι βασικές πηγές ενέργειας, έχουν πάρει “ψηλά τον αμανέ” φέρνοντας τους καταναλωτές, τους επαγγελματίες και τα νοικοκυριά όλης της Αιγιάλειας, σε απόγνωση.
Υπό την απειλή ενός επερχόμενου… πληθωρισμού και μίας γενικότερης ανησυχίας για την “επόμενη μέρα” στον κλάδο – σε οικονομικό επίπεδο – πορεύονται οι Αιγιαλείς ξενοδόχοι και ιδιοκτήτες καταλυμάτων. Οι αυξήσεις σε καύσιμα, ρεύμα και πρώτες ύλες έχουν “διχάσει” τους επαγγελματίες και όχι μόνο. Κάποιοι απ’ αυτούς μάλιστα, έχουν περάσει στο επίπεδο της απόγνωσης, καθώς ο πρόσφατος εκκαθαριστικός λογαριασμός του ρεύματος που έλαβαν, σε ορισμένες περιπτώσεις έχει αγγίξει ως και το 80% επάνω. Όταν δε, το κόστος της ενέργειας είναι τόσο μεγάλο όπως αυτό που λαμβάνουν στον λογαριασμό, η ζήτηση έστω κι αν είναι μεγάλη για τα καταλύματα της περιοχής είναι… “δώρο – άδωρο”. Η θέρμανση των χώρων, τα ζεστά νερά, οι διάφορες παροχές και τα αγαθά στις κουζίνες σε ένα μέσο ξενοδοχείο, έχει πάρει… πάνω 50% στην καλύτερη των περιπτώσεων. Το μόνο που περιμένουν, είναι η εξομάλυνση της οικονομικής κατάστασης από την άνοιξη του ‘22 όπου λέγεται ότι θα “φύγει” ο κορωνοϊός και η ύφεση θα υποχωρήσει. Όμως ως τότε…
Κανελλής: “Όσο ο άγνωστος… “Χ” που λέγεται covid υπάρχει, όλα είναι ρευστά”
«Τα εποχιακά καταλύματα έχουν κλείσει πλέον και συνεχίζουν μόνο τα ολοχρονίς. Ο χειμώνας προβλέπεται εξαιρετικά δύσκολος και αβέβαιος. Θα περιμένουμε την επόμενη σεζόν, ελπίζοντας ότι ο κορωνοϊός θα έχει εξαφανιστεί πλέον από τον “χάρτη” και η οικονομία της αγοράς θα έχει ανακάμψει. Κάποιοι επιχειρηματίες έχουν ήδη μια αισιόδοξη τάση για το 2022 και πιστεύουν ότι θα υπάρξει χαρακτηριστική ανάκαμψη, το θέμα είναι πως θα εξελιχθεί το κομμάτι της πανδημίας που έχει αλλάξει τις “ισορροπίες” σε κάθε κλάδο, κάθε άνθρωπο. Δεν μπορούν να γίνουν ασφαλείς προβλέψεις, όσο αυτός ο άγνωστος… “Χ” που λέγεται covid, ταλαιπωρεί την κοινωνία» επισημαίνει ο ιδιοκτήτης του ¨Hotel Kanelli Beach¨ στα Σελιανίτικα και αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αχαΐας Χρήστος Κανελλής.
Η ζήτηση, από τουριστική άποψη δεν έχει ξεκινήσει για τις εορτές των Χριστουγέννων και παρ’ όλο που είναι νωρίς ακόμα, εντούτοις πολύς κόσμος σκοπεύει να “παγώσει” εντελώς τις μετακινήσεις του και να ματαιώσει την όποια… χαλάρωση του για ολιγοήμερες διακοπές, που σε άλλες εποχές θα είχε σχεδιάσει ήδη. Το αποτέλεσμα είναι, η αγορά να εμφανίζει μια πολύ υποτονική διάθεση ήδη και το κομμάτι των αυξήσεων σε αγαθά και προϊόντα να γίνεται “ρυθμιστής” στην τσέπη και την ψυχολογία του κόσμου. «Προς το παρόν δεν έχει “μετακυλιστεί” το κόστος των αυξήσεων στον φιλοξενούμενο, στον καταναλωτή. Όσοι συνάδελφοι ξενοδόχοι δουλέψουν για την χειμερινή σεζόν που ξεκίνησε, θα αντιμετωπίσουν μεγάλο πρόβλημα. Αν αυτές οι αυξήσεις που ισχύουν σε όλα και που προέρχονται από την τρομερή αύξηση της πρώτης ύλης παραμένει, σίγουρα θα αλλάξουν οι τιμές και κάτι τέτοιο, θα είναι αναπόφευκτο για τους επιχειρηματίες του κλάδου μας στην Αιγιάλεια» δηλώνει στο protionline.gr ο κ. Κανέλλης.
Δαμάτης: ‘’Αν ο covid-19 έχει φύγει μέχρι την άνοιξη τότε θα πούμε ότι έρχεται ένα χαρούμενο καλοκαίρι…’’
Μιλώντας στo protionline.gr ο επιχειρηματίας Κώστας Δαμάτης, εκπρόσωπος της ξενοδοχειακής μονάδας “Akrata Beach Hotel” στην Ακράτα, αναφέρει για το θέμα και για τον κορωνοϊό που… “επιμένει” να υφίσταται: «Ο μήνας Σεπτέμβριος ήταν καλός και ουσιαστικά υπήρξε η… συνέχεια του πολύ επιτυχημένου φετινού καλοκαιριού. Η ανατολική πλευρά του δήμου είχε πολύ κόσμο και αυτό διατηρήθηκε και τον Σεπτέμβρη. Ο Οκτώβριος είναι κακός όμως και λόγω των αυξητικών τάσεων σε όλα ανεξαιρέτως, ο χειμώνας που έρχεται προβλέπεται πολύ δύσκολος. Αν ο covid-19 έχει φύγει μέχρι την άνοιξη που θα έρθει, τότε θα μπορούσαμε να πούμε ότι έρχεται ένα επόμενο καλοκαίρι τόσο επιτυχημένο, που θα ξεπεράσει πραγματικά κάθε προσδοκία. Αρκεί να φύγει ο κορωνοϊός. Αυτό που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι η αγορά έχει μεγάλο οικονομικό θέμα και όλοι ανεξαιρέτως έχουν να αντιμετωπίσουν εκτός από την απειλητική πανδημία και τα “δεινά” των ανατιμήσεων σε όλα τα προϊόντα και κυρίως στα καύσιμα».
Συνεχίζοντας τις δηλώσεις του στo protionline.gr ο κ. Δαμάτης, τόνισε για τις δυσκολίες που έχουν επιφέρει οι αυξήσεις στα προϊόντα στους καταναλωτές: «Υπάρχει σοβαρό ζήτημα και το πρόβλημα είναι ήδη τεράστιο. Οι συνεχόμενες πληθωριστικές τάσεις θα αλλάξουν κατά πολύ την συνολική εικόνα της αγοράς. Πιστεύω ότι μπαίνουμε σε μια καινούρια εποχή, η οποία δεν τολμώ να προβλέψω καν τι κακό μπορεί να φέρει. Το τιμολόγιο του ρεύματος είναι δυσβάσταχτο για κάθε νοικοκυριό, πόσο μάλλον για τις επιχειρήσεις! Οι αναλώσιμες πηγές ενέργειας ανεβάζουν τον κάθε λογαριασμό μέχρι και στο 40%. Δεν υπάρχει περίπτωση να μπορέσει να τα καταφέρει η αγορά και να σταθεί, με αυτή την κατάσταση που επικρατεί τώρα στην οικονομική της χώρας. Τα πράγματα ίσως πάνε ακόμα χειρότερα και υπάρξουν ακόμα πιο πολλές αυξήσεις. Συνήθως ύστερα από μια πανδημία, έρχεται ο πληθωρισμός. Και ο πληθωρισμός φέρνει πάντα την ύφεση. Ο κορωνοϊός, μας έχει βάλει σε μια νέα εποχή πλέον που μάλλον πρέπει να προσαρμοστούμε όλοι μας. Η νοοτροπία του κόσμου έχει αλλάξει κατά πολύ…» καταλήγει ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου στην Ακράτα.
Μιχαλακόπουλος: “Ο ΕΝΦΙΑ είναι πληρωτέος και οι κρατικοί φόροι στα υψηλότερα επίπεδα….”
«Με την ενέργεια και τα καύσιμα να έχουν μία τρομερή αύξηση τις τελευταίες βδομάδες, δεν πιστεύω ότι στον κλάδο μας μπορούμε να πετύχουμε και πολλά πράγματα, στο εξής. Όλοι ανεξαιρέτως οι ξενοδόχοι και οι επιχειρηματίες του κλάδου μας, έχουμε διατηρήσει τις ίδιες τιμές, ενώ την ίδια στιγμή ο ΕΝΦΙΑ είναι πληρωτέος κανονικά και οι κρατικοί φόροι στα υψηλότερα επίπεδα των δύο τελευταίων ετών. Οι αυξήσεις του ρεύματος και των πρώτων υλών δε, είναι τέτοιες που δεν μπορώ να πω ότι βλέπω σύντομα να βγαίνουμε από αυτό το “τέλμα” το οποίο έχει φέρει στους καταναλωτές η γενικότερη οικονομία της χώρας και ο κορωνοϊός» αναφέρει στo protionline.gr ο εκπρόσωπος του ξενοδοχείου “Telis Hotel”, του μοναδικού ξενοδοχείου στην πόλη του Αιγίου τα τελευταία χρόνια, Γιώργος Μιχαλακόπουλος.
Ερωτώμενος ο κ. Μιχαλακόπουλος για τις κρατήσεις του τελευταίου διμήνου και για το ποια είναι η εικόνα που προβλέπει για τον χειμώνα ‘21-’22 που πλησιάζει, τονίζει: «Από το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου και μετά τα πράγματα δεν είναι καλά, δεν υπάρχει κίνηση. Με έναν μήνα που ήταν καλός (Αύγουστος) ποιος μπορεί να πει ότι αρκεί να “κρατήσει” και να σταθεροποιήσει ένα ξενοδοχείο που δουλεύει 12 μήνες, με συνεχόμενη λειτουργία; Η καθημερινότητα του καταναλωτή έχει αλλάξει και όλα τα προϊόντα έχουν πάρει την… ανιούσα, δυστυχώς. Είναι λογικό να έχει τρομερές συνέπειες και στον δικό μας χώρο αυτό που ζούμε. Όμως, μέχρι στιγμής έχουμε τις ίδιες τιμές σαν ξενοδοχείο και θα προσπαθήσουν να το διατηρήσουμε όσο γίνεται» καταλήγει στo protionline.gr ο ξενοδόχος, ο οποίος δεν προβλέπει μεγάλη διαφοροποίηση στην τουριστική εικόνα της περιοχής, από πλευράς επισκεψιμότητας, για τις γιορτές των Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς που φτάνουν σε περίπου 1,5 μήνα.
Γλυκόπικρες γεύσεις…
Ίσως τελικά η κοινωνία να “εισχωρεί” σε μια νέα εποχή, που τα δεδομένα της ζωής (όπως ήταν μέχρι τώρα γνωστά) να έχουν αλλάξει ανεπιστρεπτί. Και ο κλάδος των ξενοδόχων να είναι ο πιο ιδανικός “μάρτυρας” αυτής της εφαρμοσμένης αλλαγής. Για κάποιους αυτή η κρίση που επικρατεί σε όλη την αγορά, είναι μόνο μια πρόσκαιρη περίοδος. Για άλλους πάλι, είναι μια “νέα τάξη πραγμάτων” όπου οι κοινωνικές ομάδες αλλάζουν πρόσωπο και η οικονομία… “ποιότητα ζωής”. Και αυτό είναι το πιο ορατό που “αφήνει η γλυκόπικρη” του τουρισμού φέτος στην Αιγιάλεια. Γλυκιά, γιατί το καλοκαίρι που πέρασε άφησε χαμόγελο και αισιοδοξία πίσω του. Πικρή, γιατί ο χειμώνας που έφτασε, ξεκίνησε με τις χειρότερες προϋποθέσεις εν μέσω μια επιδημίας που δεν διαφαίνεται ότι τελειώνει ακόμα.
Μικρά ‘’κέρδη’’ για την Αιγιάλεια το τετραήμερο
Σε αντίθεση με την τουριστική επισκεψιμότητα των Καλαβρύτων, όπου ούτε λίγο ούτε πολύ… άγγιξε σχεδόν το 100% σε πληρότητα ξενοδοχείων και ενοικιαζόμενων δωματίων, η Αιγιάλεια ήταν “μία από τα ίδια” σε όλο το φάσμα του δήμου, από πλευράς τουριστικής κίνησης, το διάστημα 28 με 31 Οκτωβρίου. Οι εκδηλώσεις των 200ων χρόνων από την ελληνική επανάσταση και η “αλλαγή” της μαθητικής παρέλασης στην παραλιακή ζώνη, φαίνεται ότι δεν ήταν “ικανοί” λόγοι ώστε οι εκδρομείς να επιλέξουν την Αιγιάλεια ως τόπο προορισμού τους για το εορταστικό τετραήμερο της περασμένης βδομάδας. Η υποτονική κίνηση των ημερών από πλευράς επισκεψιμότητας, “βύθισε” ακόμα πιο πολύ σε… σκέψεις τους ξενοδόχους της πόλης και των γύρω περιοχών, μην επηρεάζοντας θετικά την εικόνα της από τουριστική κίνηση. Οι ενεργειακές ανατιμήσεις και οι γενικότερες αυξήσεις του ρεύματος και των καυσίμων έχει… απογοητεύσει αρκετά τους επιχειρηματίες του κλάδου, βλέποντας ότι τελικά, δεν ήταν… ικανές ούτε η ημέρα της αργίας της 28ης Οκτωβρίου, η οποία συνδέθηκε με σερί σαββατοκύριακο, ώστε να μπορέσει να δώσει μία οικονομική “ανάσα” και να δώσει ένα πρόσκαιρο “χαμόγελο” στους ανθρώπους του κλάδου.