ΣΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΚΙΑΤΟ ΑΙΓΙΟ, ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ – ΈΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΜΕ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΗΡΑΓΓΕΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΑ
Στροφή σε δύο κατευθύνσεις που αφορούν την άμεση ολοκλήρωση των έργων για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, με έμφαση στην ασφάλεια των σιδηροδρομικών μετακινήσεων, κατευθύνσεις οι οποίες σχετίζονται άμεσα με τις μεγάλες εκκρεμότητες που υπάρχουν ακόμη στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο-Πάτρα, σηματοδοτεί το τραγικό πολύνεκρο συμβάν των Τεμπών. Η άμεση αλλαγή στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και η αναμενόμενη αντικατάσταση, από τον νέο υπουργό Γιώργο Γεραπετρίτη, του παραιτηθέντος προέδρου της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστου Βίνη, αναμένεται να δρομολογήσουν εξελίξεις σε όλο το μέτωπο των σιδηροδρομικών έργων.
Οι εκκρεμότητες στο Αίγιο
Εδώ και μια 20ετία περίπου εξελίσσονται έργα ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ στην Ανατολική και Βόρεια Πελοπόννησο. Πολλές από τις εργολαβίες σταμάτησαν, άλλες αναθεωρήθηκαν ενώ υπάρχουν ακόμη σημαντικές εκκρεμότητες κατά μήκος του μεγάλου αυτού μετώπου.
Ειδικότερα:
# Το έργο κατασκευής της υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου Ροδοδάφνης, μετά το Σταθμό Αιγίου, ξεκίνησε το 2006. Με προϋπολογισμό κοντά στο 1 δισ. ευρώ, περιελάμβανε σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, με εγκατάσταση σύγχρονων σιδηροδρομικών συστημάτων ασφαλείας. Το έργο είχε αρχικά ως προοπτική, μέχρι το 2019 να κινούνται έξω από το Αίγιο τρένα με ταχύτητες 200 χλμ. ώρα. Το έργο (υποδομή) έχει ολοκληρωθεί από το 2020 με την έναρξη λειτουργίας της γραμμής Κιάτο-Αίγιο. Εκκρεμεί το υποέργο της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης.
# Ένα από τα πιο σημαντικά έργα το οποίο φαίνεται ότι έχει δρομολογηθεί, μετά και την υπογραφή της σύμβασης των 129,5 εκατ. ευρώ πρόσφατα, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, με την ΤΕΡΝΑ – Μυτιληναίος, είναι το έργο Ροδοδάφνη – Ρίο. Το έργο έχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ (Προγραμματική Περίοδος 2014-2020 η Ά Φάση και 2021-2027 η Β΄ Φάση). Αφορά στην κατασκευή της διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής. Εκτός από τα28,8 χλμ. της διπλής σιδηροδρομικής επιδομής, θα γίνουν τέσσερις στάσεις (Ροδοδάφνη, Σελιανίτικα, Καμάρες, Άγιος Βασίλειος, τρεις σταθμοί (Ψαθόπυργος, Αραχωβίτικα και Ρίο), αμφίδρομη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, με βάση το ευρωπαϊκό πρότυπο Train Control System (ETCS).
# Ένα από τα έργα που έχουν ξεκινήσει και αναμένεται να επισπευστεί είναι η εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη. Τον περασμένο Ιούλιο υπογράφηκε σύμβαση των 54,82 εκατ. του έργου που προβλέπει την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης μήκους περίπου 70,6 km, με δύο Υ/Σ σε Ξυλόκαστρο και Αίγιο για σύνδεση με το δίκτυο ΑΔΜΗΕ, τηλεπικοινωνιακά συστήματα πληροφόρησης επιβατών, σύστημα ανακοινώσεων, κλήσεων ανάγκης και σύστημα κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης στις σιδηροδρομικές σήραγγες της γραμμής για την ασφαλή λειτουργία τους. Το έργο έχει τριετή ορίζοντα ολοκλήρωσης, με στόχο το 2025 να φτάσει το ηλεκτροκίνητο τρένο στο Αίγιο. Σήμερα οι επιβάτες των γραμμών Πειραιάς – Αθήνα – Αίγιο μετεπιβιβάζονται στο Κιάτο σε μηχανοκίνητο τρένο.
# Μία ακόμη εκκρεμότητα της ΕΡΓΟΣΕ που αφορά και την Αιγιαλεία, είναι ολοκλήρωση κατασκευή της υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 21,5 χλμ., στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος. Το έργο των 315 εκατ. ευρώ ξεκίνησε το 2013 και διακόπηκε το 2019 αφού έγινε η σήραγγα στην Παναγοπούλα. Αμέσως μετά το έργο αυτό, σε άλλη εργολαβία, προχωρά από το 2017 η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος-Πάτρα (Μποζαΐτικα), ένα έργο που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2020 και έχει σταματήσει καθώς υπάρχει η εκκρεμότητα με το αίτημα του δήμου Πατρέων για υπογειοποίηση στον Καστελλόκαμπο.
Το τρένο στην Πάτρα
Προκειμένου το έργο Ψαθόπυργος-Πάτρα (Μποζαΐτικα), να συνεχίσει και να ολοκληρωθεί, έως και το νέο λιμάνι της Πάτρας, το τμήμα Μποζαϊτικα – Πάτρα περνά από το 2022 σε νέα εργολαβία. Με βάση μια νέα διαδικασία την οποία έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση, αυτή του Ανταγωνιστικού Διαλόγου με μεγάλες κατασκευαστικές για ανάθεση (μελέτη – κατασκευή). Εκτός από το θέμα της εξασφάλισης χρηματοδότησης του έργου, υπάρχει σε εκκρεμότητα και το ζήτημα της πλήρους υπογειοποίησης κατά μήκος του παραλιακού μετώπου της Πάτρας, λόγω της αντίδρασης του δήμου. Στο ενδιάμεσο προχωρά ο σχεδιασμός για την σύνδεση του τρένου μέσα στο νέο, νότιο, λιμάνι της Πάτρας, με διακλάδωση σύνδεσης και με την παλαιά μετρική γραμμή Πάτρα Πύργος στον Άγιο Ανδρέα.
Απεργία και σήμερα
Χειρόφρενο και σήμερα, λόγω της νέας πανελλαδικής 24ωρης απεργίας στην οποία προχωρούν οι εργαζόμενοι στην Hellenic Train, στον Οδοντωτό Διακοπτό Καλάβρυτα, το τρένο Κιάτο Αίγιο και τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Πάτρας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανακοίνωση, το Σωματείο Εργαζομένων Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (Σωματεία που το προσωπικό τους εργάζεται στην Hellenic Train) θα προχωρήσουν σε 24ωρη πανελλαδική απεργία.
«Η Ομοσπονδία με βάση επιστολές της που έχουν σταλεί σε αρμόδιους φορείς (Υπουργεία, Διοικήσεις, Πολιτικά Κόμματα) όλα τα προηγούμενα χρόνια, θα συντάξει υπόμνημα με όλα τα ζητήματα που αφορούν το Σιδηρόδρομο και θα ζητήσει άμεση συνάντηση με το Υπουργείο Μεταφορών και τα Πολιτικά Κόμματα (το αργότερο μέχρι την επόμενη εβδομάδα).
Στις συναντήσεις θα κατατεθούν εκ νέου οι απόψεις του συνδικαλιστικού κινήματος για την ασφάλεια του Σιδηροδρόμου και της κυκλοφορίας, απαιτώντας ένα σαφή χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους για να αποφευχθεί στο μέλλον οποιοδήποτε συμβάν» αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Τι λέει η ΕΡΓΟΣΕ…
Σύμφωνα με στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, το υποέργο της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου Ροδοδάφνης (μετά τον Σ.Σ. Αιγίου) παραμένει στην κύρια εργολαβία στην οποία μειοδότης είναι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Μυτιληναίος και εντάσσεται συνολικά στην κύρια σιδηροδρομική γραμμή ΠΑΘΕ (Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Εύζωνοι). Παρά το γεγονός ότι για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση υπάρχει ένας ορίζοντας ολοκλήρωσης, γενικά, έως το 2030, μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, είναι προφανές ότι θα επισπευστεί.
Ειδικά για το τμήμα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, η τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση αναμένεται να παραδοθεί το Σεπτέμβριο (2023). Το έργο έχει ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, ως έργο – γέφυρα της περιόδου ΕΣΠΑ 2014-2020. Δεν αφορά τη συζήτηση για τη νέα γενιά έργων μέσω του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, όπως το Ρίο – Πάτρα (νέο λιμάνι) όπου δεν υπάρχει δέσμευση χρηματοδότησης.