background img
banner
banner

Οι «αμαρτίες» με τη Σύμβαση 715

ΓΙΑ 2,5 ΧΡΟΝΙΑ ΤΡΕΝΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΣΕ ΧΩΡΙΣ ΔΙΚΛΕΙΔΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΣΗΡΑΓΓΕΣ! – ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΘΗΚΕ «ΧΡΥΣΑΦΙ» Η ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΟ ΚΙΑΤΟ- ΑΙΓΙΟ

Πριν από ένα τρίμηνο, στο τέλος του 2022, το τραίνο στη γραμμή Κιάτο-Αίγιο απέκτησε σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και συστήματα ασφαλείας μέσα στις σήραγγες, έργο το οποίο ξεκίνησε το 2014, χωρίς να προχωρήσει όμως ούτε… βήμα έως και το 2017. Η προηγούμενη κυβέρνηση προχώρησε σε δύο διαδοχικές αναθεωρήσεις, μετά το 2018.

Η τελευταία αναθεώρηση έγινε επί υπουργίας του Κώστα Καραμανλή το 2022 και ενώ το κόστος της εγκατάστασης είχε ήδη τριπλασιαστεί. Το «πράσινο φως» για να λειτουργήσει δόθηκε τελικά τον περασμένο Νοέμβριο.

Η επιλογή αυτή, λειτουργία του τρένου για 2,5 χρόνια -από το καλοκαίρι του 2020 έως και πρόσφατα- με έκπτωσης των μέτρων ασφαλείας (σ.σ. όπως έγινε και στο τμήμα Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας) είχε ως αφετηρία ασυνεννοησία και φαινόμενα κακοδιαχείρισης σε σχέση με τη Σύμβαση 715 της ΕΡΓΟΣΕ.

Tο ιστορικό

Σύμφωνα με το ιστορικό της ΕΡΓΟΣΕ, το έργο κατασκευής της υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου Ροδοδάφνης, όταν ξεκίνησε το 2006, με προϋπολογισμό κοντά στο 1 δισ. ευρώ, περιελάμβανε σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, με εγκατάσταση σύγχρονων σιδηροδρομικών συστημάτων ασφαλείας για τις σήραγγες.

Παρά το γεγονός ότι ήδη είχαν περάσει 14 χρόνια από την έναρξη της εργολαβίας, στις 22/6/2020 ξεκίνησε η λειτουργία της γραμμής του Προαστιακού Κιάτο μέχρι Αίγιο, με μηχανοκίνητα τρένα, χωρίς σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και συστήματα ασφαλείας. Το έργο είχε ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές καλοκαιριού του 2022 μόνο σε επίπεδο υποδομής.

Στις 21 Νοεμβρίου του περασμένου έτους 2022, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων έδωσε την έγκριση λειτουργία έργων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ελέγχου της κυκλοφορίας (ETCS επιπέδου 1) για τη σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη.

Δηλαδή από τον Ιούνιο του 2020 έως και τον Οκτώβριο του 2022 το μηχανοκίνητο τρένο μετακινούσε κόσμο στο Κιάτο – Αίγιο χωρίς να έχει τεθεί σε λειτουργία σταθερή εγκατάστασης σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και Ηλεκτρικών -Μηχανολογικών εγκαταστάσεων σηράγγων.

Η αναθεώρηση της σύμβασης

Το υποσύστημα του τέθηκε σε λειτουργία από τον ΟΣΕ από τον περασμένο Νοέμβριο είναι ο «Έλεγχος – χειρισμός και σηματοδότηση» της σύμβασης «Κατασκευή υπολειπόμενων έργων υποδομής, επιδομής, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και Η/Μ εγκαταστάσεων σηράγγων για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Ροδοδάφνη» και ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2014. Για μια 4ετία το έργο είχε «παγώσει». Η εταιρεία ΜΕΤΚΑ εμφάνισε αξιώσεις σε σχέση με την υλοποίηση του έργο τις οποίες απέρριψε τότε η ΕΡΓΟΣΕ με αποτέλεσμα η πρώτη Σύμβαση να ακυρωθεί από τον Φεβρουάριο του 2018.

Εν συνεχεία ξεκίνησε και πάλι. Με βάση το ιστορικό της ΕΡΓΟΣΕ:

* Η 1η συμπληρωματική αναθεώρηση της Σύμβασης 715, υπογράφηκε στις 4/9/2018 με την εταιρεία ΜΕΤΚΑ στα 7 εκατ. ευρώ. Την ίδια περίοδο, 12 Απριλίου 2018 ξεκίνησε και η Ανάταξη και Αναβάθμιση Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοικησης του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, της Σύμβασης 717.
* Η 2η συμπληρωματική αναθεώρηση της Σύμβασης 715 για το Κιάτο – Αίγιο, υπογράφηκε στις 20/5/2019, αυτή τη φορά στα 17 εκατ. ευρώ και πάλι με την ΜΕΤΚΑ-Μυτιληναίος και
* στις 16/7/2022 υπογράφηκε η 3η συμπληρωματική αναθεώρηση της Σύμβασης 715, με την ίδια εταιρεία, με αύξηση προϋπολογισμού στα 21,9 εκατ. ευρώ.

Η αύξηση του προϋπολογισμού μετά τις τρεις αναθεωρήσεις έγινε κατά 13,9 εκατ. ευρώ -από τα 8 εκατ. ευρώ στα 21,9 εκατ.

«Το έργο ήταν έτοιμο και διπλοπληρώθηκε»

Εκτός από την αύξηση του προϋπολογισμού κατά 13,9 εκατ. ευρώ -από τα 8 εκατ. ευρώ στα 21,9- σύμφωνα με καταγγελία του πρώην Υπουργού Υποδομών Κωστή Χατζηδάκη, το έργο δεν θα έπρεπε να κοστίσει ούτε 4 εκατ. ευρώ καθώς τμήμα του εξοπλισμού είχε αγοραστεί ήδη από προηγούμενη Σύμβαση (729) και λειτουργούσε σε Κιάτο και Ζευγολατιό!

Αναφερόμενος στην προτεινόμενη το 2018, αλλαγή συμβατικών όρων και φυσικού αντικειμένου στο σύστημα σηματοδότησης στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, τόνισε ότι «αντί να υλοποιηθεί η προβλεπόμενη από την σύμβαση διασύνδεση των συστημάτων σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης με το τμήμα ΣΚΑ-Κιάτο, προτείνεται η, αντισυμβατική, αποξήλωση του υφιστάμενου αχρησιμοποίητου εξοπλισμού που έχει εγκατασταθεί παλαιότερα -από την σύμβαση 279 στο Κιάτο και στο Ζευγολατιό- και η εγκατάσταση νέου, μη προβλεπόμενου από την σύμβαση εξοπλισμού, λύση που θα κοστίσει περίπου επιπλέον 8.000.000 ευρώ».

Ουσιαστικά το 2018 επελέγη, όπως καταγγέλλει, η «διπλοπληρωμή του εξοπλισμού γραμμής, μία φορά με την σύμβαση 279 και μία φορά με την πρώτη συμπληρωματική της Σύμβασης 715» και η «εγκατάσταση καινούργιου ανεξάρτητου συστήματος στην πρωτοφανή υψηλή τιμή, των 4.100.000 ευρώ». «Γιατί αποξηλώνεται καινούργιος εξοπλισμός για να εγκατασταθεί καινούργιος από δεύτερη σύμβαση;», «η χώρα κινδυνεύει να επιστρέψει το κόστος του εξοπλισμού της 279 που θα αποξηλωθεί;» ρωτούσε τότε ο κ.Χατζηδάκης.


Διαβάστε περισσότερα:
· · · · · · · · ·
Κατηγορίες Άρθρου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr