background img
banner
banner

Αυστηροποιεί το πλαίσιο ο νέος Kανονισμός λειτουργίας της Άρδευσης

ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΔΕΥΑΑ ΚΑΙ… ΠΑΕΙ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Ένας ολοκληρωμένος Κανονισμός για την άρδευση, με τον οποίο καθορίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της ΔΕΥΑΑ και των καταναλωτών της και όλα τα σχετικά ζητήματα που αφορούν την λειτουργία της υπηρεσίας άρδευσης και τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση των δικτύων της, εγκρίθηκε κατά την πρώτη συνεδρίαση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου της δημοτικής επιχείρησης, το οποίο πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή. Το επόμενο βήμα για να τεθεί σε εφαρμογή, είναι η έγκρισή του από το Δημοτικό Συμβούλιο Αιγιαλείας.

Να σημειωθεί ότι είναι ο πρώτος ενιαίος Κανονισμός λειτουργίας της άρδευσης μετά τη λειτουργία της υπό τη ΔΕΥΑΑ, τα προηγούμενα χρόνια ίσχυαν οι τοπικοί Κανονισμοί κάθε κοινότητας οι οποίοι ήταν ξεπερασμένοι σε συνάρτηση με τις ανάγκες των αγροτών, όπως σημειώνει στέλεχος της ΔΕΥΑΑ στo Protionline.gr.

Πλέον η άρδευση μπαίνει σε νέα βάση και είναι στην κατεύθυνση του αρχικού προγραμματισμού με αρχή την ισονομία μεταξύ των αρδευόμενων.

Το 50% των αρδευόμενων εκτάσεων έχει δηλωθεί

Ωστόσο η ισονομία που επιδιώκει η διοίκηση της ΔΕΥΑΑ φέρνει και αυξήσεις 20-22% στα τιμολόγια όπως καταγγέλλει η μείζονα αντιπολίτευση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τη στιγμή που ανέλαβε η ΔΕΥΑ Αιγιαλείας την άρδευση και μέχρι σήμερα έχουν δηλώσει τα αρδευόμενα κτήματα σχεδόν 4.000 ιδιοκτήτες που αντιστοιχούν σε 20.000 στρέμματα, με το στόχο των 40.000 στρεμμάτων που είναι περίπου η καλλιεργήσιμη έκταση στην Αιγιάλεια να παραμένει ανέφικτος στον κοντινό ορίζοντα.

Το αντικείμενο του νέου Κανονισμού

Αντικείμενο του Κανονισμού αυτού είναι οι όροι και ο τρόπος λειτουργίας του δικτύου άρδευσης της περιοχής αρμοδιότητας της ΔΕΥΑ Αιγιαλείας, καθώς είναι αυτή που έχει (από το 2019) την αρμοδιότητα της μελέτης, κατασκευής, συντήρησης, εκμετάλλευσης, διοίκησης και λειτουργίας του δικτύου άρδευσης και των πηγών υδροδότησης.

Πού αποσκοπεί

Σκοποί του παρόντος Κανονισμού είναι η αειφόρος, ορθολογική διαχείριση και προστασία των υδατικών πόρων της περιοχής αρμοδιότητας της ΔΕΥΑΑ, σύμφωνα με τους όρους που τίθενται από υπερκείμενα πλαίσια σε Εθνικό και Περιφερειακό Επίπεδο, όπως τα σχέδια διαχείρισης υδατικών πόρων των Υδατικών Διαμερισμάτων Δυτικής Ελλάδας. Ακόμη, η παροχή νερού για άρδευση στην περιοχή αρμοδιότητας της ΔΕΥΑΑ, η συντήρηση, βελτίωση και επέκταση του αρδευτικού δικτύου και των λοιπών εγκαταστάσεων άρδευσης, η ανάπτυξη, επέκταση και δημιουργία νέου δικτύου και εγκαταστάσεων άρδευσης, η εφαρμογή προγραμμάτων άρδευσης σύμφωνα το εκάστοτε ισχύον θεσμικό πλαίσιο και η ορθολογική διαχείριση των εν γένει εσόδων για την ευόδωση των σκοπών του Κανονισμού Άρδευσης, σύμφωνα με την αρχή της ανταποδοτικότητας

Ανάθεση του αντικειμένου σε εργολάβο

Ο Οργανισμός προβλέπει ότι εφόσον το προσωπικό της ΔΕΥΑΑ δεν επαρκεί για την άσκηση της αρμοδιότητας, μπορεί να αναθέτει, με την προβλεπόμενη κάθε φορά νόμιμη διαδικασία, σε ένα ή περισσότερους αναδόχους – εργολάβους τη διαχείριση της άρδευσης, τη συντήρηση, τον καθαρισμό και τη λειτουργία του αρδευτικού δικτύου, καθώς και κάθε άλλη ενέργεια που σχετίζεται με την υλοποίηση της διαδικασίας της άρδευσης και την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου καθ’ όλη την αρδευτική περίοδο. Ήδη, ως γνωστόν, την τελευταία τετραετία που η άρδευση πέρασε στη δικαιοδοσία της ΔΕΥΑΑ, το αντικείμενο έχει ανατεθεί σε ιδιώτη.

Οι υποχρεώσεις του αναδόχου

Βάσει του νέου Κανονισμού, ο ανάδοχος θα πρέπει είναι υπεύθυνος για τα εξής: Κατά την προαρδευτική περίοδο (Μάρτιος –Απρίλιος – ΜάΙος) για τη συντήρηση και τον καθαρισμό των υδραυλάκων, την τοποθέτηση και επισκευή των φραγμάτων (κλείστρων) στις «κόφτρες» και γενικά για την πραγματοποίηση κάθε εργασίας που θα εξασφαλίζει την έγκαιρη προετοιμασία και λειτουργικότητα των αυλάκων και των αρδευτικών δικτύων γενικότερα.

Επίσης, κατά την κύρια αρδευτική περίοδο θα είναι υπεύθυνος για την πραγματοποίηση, την παρακολούθηση, τον έλεγχο της άρδευσης, τη λειτουργία των κλείστρων των θυροφραγμάτων, τον καθαρισμό και τη συντήρηση των αυλάκων, τη ρύθμιση της σειράς άρδευσης των αρδευομένων κτημάτων ανάλογα με το πρόγραμμα που αρμόδια θα έχει εκπονηθεί και γενικά για κάθε είδους ενέργεια που θα συμβάλλει στη σωστή κατανομή του νερού και την έγκαιρη αντιμετώπιση των προβλημάτων που κάθε φορά θα παρουσιάζονται.

Επιπλέον, ο ανάδοχος υποχρεούται, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΔΕΥΑΑ και τον εκάστοτε Πρόεδρο της κάθε Τοπικής Κοινότητας, να συντάσσει πρόγραμμα άρδευσης, το οποίο θα υποβάλλει για έγκριση στην αρμόδια Οργανική Μονάδα της ΔΕΥΑΑ, που θα το γνωστοποιεί έγκαιρα στο κοινό με όλα τα νόμιμα μέσα. Σημειωτέον ότι ο ανάδοχος θα διαθέτει και προσωπικό (υδρονομείς, εργάτες κ.λπ.) και μέσα (μηχανήματα, εργαλεία κ.λπ.), αναλαμβάνοντας τη μισθοδοσία.

Οικονομικοί όροι, λογαριασμοί και τέλη

Σε ό,τι αφορά το οικονομικό κομμάτι, ο Κανονισμός προβλέπει ότι ο λογαριασμός κατανάλωσης του νερού άρδευσης θα περιλαμβάνει την αξία του καταναλισκόμενου νερού και τις διάφορες επιβαρύνσεις που προβλέπονται και επιβάλλονται από το Ν. 1069/80 ή άλλες ειδικές διατάξεις. Ο λογαριασμός κατανάλωσης θα εκδίδεται περιοδικά, σε χρόνους που θα καθορίζονται με σχετική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑΑ, ενώ η τιμή του νερού ανά κυβικό μέτρο, ή άλλου τρόπου χρέωσης, το πάγιο τέλος άρδευσης που ανεξάρτητα από την κατανάλωση είναι υποχρεωτικό για όλους τους καταναλωτές, η ελάχιστη ανά περίοδο έκδοσης λογαριασμών κατανάλωση κάθε υδρομετρητή, το κόστος εγκατάστασης της παροχής, το ύψος του τέλους χρήσης του υδρομετρητή και οι λοιπές επιβαρύνσεις και τέλη θα καθορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑ που θα εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Ένα σημαντικό στοιχείο από τα προβλεπόμενα του Κανονισμού είναι ότι το Δ.Σ. της ΔΕΥΑ θα έχει τη διακριτική ευχέρεια να ορίζει διαφορετικές τιμές, είτε να επιλέγει άλλους τρόπους χρέωσης, ανάλογα με την κατανάλωση, την περιοχή και την καλλιέργεια. Ακόμη μπορεί να ορίζει διαφορετικές τιμές ανάλογα με το μέγεθος του ακινήτου, την περιοχή και το είδος της καλλιέργειας, εκτιμώντας τις απαιτούμενες ποσότητες νερού. Επίσης, το Δ.Σ. θα καθορίζει και θα αναπροσαρμόζει σύμφωνα με τις επικρατούσες οικονομικές συνθήκες και την πλήρη κάλυψη των ετήσιων δαπανών της Επιχείρησης, τις τιμές των τελών σύνδεσης, επανασύνδεσης και συντήρησης. Για τον καθορισμό των εν γένει τελών το Διοικητικό Συμβούλιο θα λαμβάνει υπόψη του για τον υπολογισμό των ετησίων δαπανών, τις δαπάνες διοίκησης, λειτουργίας και συντήρησης των έργων άρδευσης, σύμφωνα με την αρχή της ανταποδοτικότητας.

Ο λογαριασμός κατανάλωσης νερού θα είναι έντυπος, θα εκδίδεται περιοδικά βάσει των ενδείξεων του υδρομέτρου σε όσες παροχές έχουν τοποθετηθεί ή μπορούν να τοποθετηθούν υδρόμετρα, άλλως βάσει των διαφόρων τρόπων χρέωσης κατά περίπτωση και αποστέλλεται στον υδρολήπτη, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να τον εξοφλήσει, μέσα στην προθεσμία που αναγράφεται στο έντυπο. Η Επιχείρηση έχει το δικαίωμα, σε περίπτωση κατά την οποία δεν εξοφλείται ο λογαριασμός μέσα στην προθεσμία που αναγράφεται στο έντυπο αυτού, να διακόπτει την παροχή νερού και μην εγκρίνει την επανασύνδεση αν δεν εξοφληθούν τα οφειλόμενα και δεν καταβληθεί συγχρόνως το ανάλογο κατά περίπτωση τέλος επανασύνδεσης. Σε περίπτωση ανεξόφλητων ληξιπρόθεσμων οφειλών η Επιχείρηση έχει το δικαίωμα, πέρα από τη διακοπή της παροχής άρδευσης, να προβεί σε όλες τις νόμιμες ενέργειες για την είσπραξη των οφειλομένων, με προσφυγή στα αρμόδια δικαστήρια, ή βεβαίωση αυτού στη Δ.Ο.Υ. του καταναλωτή, ενώ σωρευτικά μπορεί να ενσωματώσει την ληξιπρόθεσμη κατά τα ανωτέρω οφειλή σε υδρόμετρο άρδευσης ή ύδρευσης άλλου ακινήτου του καταναλωτή.

Αξίζει να αναφερθεί ότι, βάσει του προϋπολογισμού της ΔΕΥΑΑ, για το 2024 τα έσοδα από την άρδευση (αύλακες -στρέμματα) προβλέπονται σε 496.000 € και τα έσοδα από άρδευση (κλειστού τύπου δίκτυο) σε 359.600 €.

Προβλέπονται κυρώσεις και πρόστιμα σε όσους δεν τηρούν τον Κανονισμό

Σημειώνεται τέλος, ότι επιβάλλονται κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβίασης των διατάξεων του Κανονισμού, ενώ ξεκαθαρίζεται πως απαγορεύεται στους καταναλωτές η δωρεάν ή η επί πληρωμή χορήγηση νερού σε τρίτους και η απόρριψη στο αρδευτικό δίκτυο υγρών ή στερεών που μπορεί να είναι επιβλαβή για την δημόσια υγεία κάτι που επιβαρύνεται με πρόστιμο.


Κατηγορίες Άρθρου
ΤΟΠΙΚΑ

Σχετικα αρθρα


ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr