Ο ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΕΚΤΗΡΙΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ – ΘΕΜΑ ΗΜΕΡΩΝ Η ΕΓΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο στη χώρα που μόλις ολοκληρώθηκε, ο κεντρικός συλλεκτήριος αγωγός αποχέτευσης από Λαμπίρι μέχρι Αιγείρα, παραδόθηκε το πρωί της Τετάρτης (07/11) στον δήμο Αιγιαλείας, σε μία συνάντηση που συγκέντρωσε σύσσωμη την ηγεσία της τοπικής αυτοδιοίκησης, τόσο σε περιφερειακό όσο και σε δημοτικό επίπεδο. Σε κλίμα ικανοποίησης για το σπουδαίο έργο, παρουσιάστηκαν στις εγκαταστάσεις του Βιολογικού Καθαρισμού και της ΔΕΥΑΑ, όλες οι παράμετροι, οι δυνατότητες αλλά και οι αναπτυξιακές προοπτικές που παρέχει, εφόσον υλοποιηθεί και το τρίτο σκέλος που αφορά τα εσωτερικά δίκτυα αποχέτευσης που θα ενώνουν τις παραλιακές κοινότητες του δήμου με τον κεντρικό αγωγό, για την δρομολόγηση των οποίων τα μηνύματα είναι θετικά.
Η παράδοση-παραλαβή του έργου έγινε παρουσία του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Απόστολου Κατσιφάρα, των αντιπεριφερειαρχών Π.Ε. Αχαΐας Γρηγόρη Αλεξόπουλου, Υποδομών και Δικτύων Γιάννη Λύτρα, Περιφερειακού Συντονισμού και Διοίκησης Δημήτρη Δριβίλα, του βοηθού Περιφερειάρχη σε θέματα Ευρωπαϊκών και Διεθνών Σχέσεων Χρήστου Μπούνια, του δημάρχου Αιγιαλείας και προέδρου της ΔΕΥΑΑ Θανάση Παναγόπουλου, ο οποίος ήταν αυτός που υπέγραψε το πρωτόκολλο, των αντιδημάρχων Αιγιαλείας Βάσως Ψυχράμη, Γιώργου Γιοβά, Παναγιώτη Μαρινόπουλου, του Δ.Σ. και των διευθυντών της ΔΕΥΑΑ, υπηρεσιακών παραγόντων της Περιφέρειας, εκπροσώπων της αναδόχου εταιρείας «Μεσόγειος» που κατασκεύασε το έργο, οι οποίοι έκαναν και την παρουσίασή του κ.ά. Επιπλέον, παρούσα ήταν και η πρώην νομαρχιακή σύμβουλος Χριστίνα Αλεξοπούλου η οποία με την ιδιότητα της πολιτικού μηχανικού είχε συμμετάσχει στις εργασίες κατασκευής, ο σύμβουλος του δημάρχου Απόστολος Λιόγκας, αλλά και ο πρόεδρος της Τ.Κ. Πτέρης Σπύρος Ζούδιος.
Υπενθυμίζεται ότι φορέας υλοποίησής του είναι η Περιφέρεια και κύριος ο Δήμος Αιγιαλείας και αποτελεί το ένα από τα τρία μέρη του νέου αποχετευτικού δικτύου του δήμου, μετά με την αναβάθμιση του Βιολογικού που έχει ολοκληρωθεί και των εσωτερικών δικτύων, που ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει. Ο προϋπολογισμός του έργου του κεντρικού αγωγού ήταν 37.765.920 €.
Απ. Κατσιφάρας: ΄΄Η Περιφέρεια έκανε το καθήκον της για την Αιγιάλεια και συνεχίζει…΄΄
Με τα καλύτερα λόγια μίλησε για το έργο ο Περιφερειάρχης. ΄΄Είναι ένα από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά έργα που ολοκληρώθηκαν και παραδίδονται. Αναβαθμίζει το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των πολιτών. Η Περιφέρεια δούλεψε με συνέπεια, είχαμε πολλές τεχνικές δυσκολίες, αλλά σήμερα είμαστε υπερήφανοι γιατί παραδίδουμε ένα έργο λειτουργικό. Κάναμε στο ακέραιο το καθήκον μας. Ολοκληρώσαμε ένα έργο πρότυπο περιβαλλοντικής προστασίας, ένα έργο όραμα για την Αιγιάλεια το οποίο παραδίδεται στην τοπική κοινωνία. Αυτό σημαίνει αξιοπιστία, μεθοδικότητα, εργατικότητα, συνέπεια. Και πρέπει να θυμόμαστε ότι οι πόροι είναι ευρωπαϊκοί και όχι εθνικοί. Εμείς απαντάμε με έργα και αξιοπρέπεια΄΄, επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Κατσιφάρας, προσθέτοντας: ΄΄Το έργο αυτό έγινε μέσα στην πιο δύσκολη περίοδο της χώρας, και ιδιαίτερα στην Αιγιάλεια η Περιφέρεια έκανε στο ακέραιο το καθήκον της. Δίπλα από εδώ έχουμε το νέο λιμάνι, πιο δίπλα τις αστικές αναπλάσεις που τις χαίρεται ο κόσμος και τις περπατά κάθε μέρα. Σήμερα παραδίδουμε το συγκεκριμένο έργο και ακολουθούν οι νέες αστικές αναπλάσεις μέσα στην καρδιά του Αιγίου. Η Αιγιάλεια, αυτή τη στιγμή είναι από τις λίγες περιοχές που έχει Ολυμπία οδό, σιδηρόδρομο, λιμάνι, αστικές αναπλάσεις, παράλληλο συλλεκτήριο αγωγό, αναβαθμισμένο Βιολογικό Καθαρισμό. Ακολουθούν δύο εμβληματικά έργα: Η σύνδεση του λιμανιού με την Ολυμπία οδό και η Παναγία Τρυπητή΄΄.
Δυνατότητα εξυπηρέτησης πάνω από 80.000 κόσμου
Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο δήμαρχος. Όπως τόνισε ο κ. Παναγόπουλος, ΄΄για μας είναι ιδιαίτερη χαρά και τιμή που επί δημαρχίας δικής μου, παραλαμβάνουμε ένα τόσο σπουδαίο έργο. Είναι το μεγαλύτερο υπό εκτέλεση περιβαλλοντικό έργο στη χώρα, συνολικής αξίας 70 εκατ. ευρώ, σημαντικό ποσό για την περιοχή και τον δήμο μας΄΄. Παράλληλα, αναφέρθηκε στις… μάχες που έγιναν για τον Βιολογικό Καθαρισμό μιλώντας για τα τεράστια οφέλη από τη λειτουργία του, για το περιβάλλον και τον δημότη.
΄΄Τα θετικά από την λειτουργία του Β.Κ. είναι τεράστια, έχουμε μία πολύ καθαρή θάλασσα, ένα τεράστιο παραλιακό μέτωπο μέχρι τον υδροβιότοπο της Αλυκής κατακλύζεται από κόσμο. Εγκαίρως αντιληφθήκαμε την ανάγκη της αναβάθμισής του που τελείωσε και σε συνδυασμό με τον κεντρικό συλλεκτήριο αγωγό, εφόσον όλα αυτά μπουν σε λειτουργία τώρα, έχει την δυνατότητα να φιλοξενήσει λύματα, εξυπηρετώντας πάνω από 80.000 κόσμο όταν αυτή τη στιγμή ο δήμος μας έχει 50.000 κόσμο. Έχουμε τελειώσει με την πρώτη φάση που είναι ο συλλεκτήριος αγωγός με τα 13 αντλιοστάσια, είναι να τεθούν σε λειτουργία, σε κάποια έχουν γίνει δοκιμαστικές λειτουργίες, το μόνο ανησυχητικό είναι ότι έχει πάει πίσω το θέμα των εσωτερικών δικτύων. Περιμένουμε τη δεύτερη φάση της χρηματοδότησης για τα εσωτερικά δίκτυα αν και έχουμε την διαβεβαίωση και από το υπουργείο Περιβάλλοντος και το ΕΠΠΕΡΡΑ. Θέλω να πιστεύω ότι είναι θέμα λίγων ημερών ακόμη, ώστε να εξασφαλιστούν και τα υπόλοιπα 3 εκατ. ευρώ. Έχουμε υποβάλλει πρόταση με θετικές ενδείξεις, για την χρηματοδότηση των οικισμών γ΄ κατηγορίας στο πρόγραμμα «ΦιλόΔημος ΙΙ», ύψους 5,460.000 εκατ. ευρώ. Εάν όλα αυτά γίνουν, η Αιγιάλεια πλέον θα κινείται σε άλλους ρυθμούς περιβαλλοντικούς και αναπτυξιακούς΄΄, είπε ο δήμαρχος εκφράζοντας ευχαριστίες προς την ανάδοχο εταιρεία για τις υπηρεσίες της και την πολύ καλή συνεργασία, την Περιφέρεια και τα στελέχη της, τον κ. Καραγιάννη και τον κ. Θανασούλια, τον αντιπεριφερειάρχη κ. Λύτρα, την διοίκηση της ΔΕΥΑΑ την κ. Παπαχριστοπούλου, τον διευθυντή κ. Παναγόπουλο, τον τεχνικό διευθυντή κ. Νικολόπουλο που –όπως είπε – είναι οι «ψυχές» του Βιολογικού.
13 αντλιοστάσια σε 58 χιλιόμετρα δίκτυο
Στην συνέχεια έγινε η παρουσίαση του έργου από τους κ. Καραγιάννη και Θανασούλια, κάνοντας γνωστά τα εξής: ΄΄Συνολικά έχουμε 58 χιλιόμετρα δίκτυο. Ο δυτικός αγωγός ξεκινάει από την Μπούκα Καμαρών και μπορεί να πάει μέχρι το Λαμπίρι, το δεύτερο αντλιοστάσιο είναι στα Σελιανίτικα, το επόμενο στην Ροδοδάφνη και το τελευταίο στην Άκολη. Είναι απόλυτα στεγανός ο χώρος και όλα βρίσκονται κάτω από το έδαφος. Στον ανατολικό αγωγό πρώτα είναι τα Διγελιώτικα, μετά Βαλιμίτικα, Νικολέικα, Ροδιά, Ελαιώνας, Τράπεζα, Πορωβίτσα και το τελευταίο στο ποτάμι στον Κράθη. Έχουμε φτιάξει τον αγωγό μέχρι και την παραλιακή της Ακράτας. Εκεί έχουμε αναμονή για να έρθουν τα εσωτερικά δίκτυα για να προστεθεί η Αιγείρα. Άρα έχουμε μία ακτογραμμή περίπου 40 χιλιομέτρων σε ευθεία. Μαζί με τους αγωγούς, περάσαμε και οπτικές ίνες που επικοινωνούν και έρχονται στον Β.Κ. Παρακολουθούνται έτσι όλα τα αντλιοστάσια. Συναντήσαμε πολλές δυσκολίες διότι μαζί με την κατασκευή γινόταν και η Ολυμπία οδός και δούλευε και η ΕΡΓΟΣΕ. Αναγκαστήκαμε και αλλάξαμε την όδευση. Ήμασταν σε εγρήγορση και σε συνεννόηση μαζί τους για να μπορέσουμε να συνδυάσουμε το δικό τους έργο με το δικό μας. Προσπαθήσαμε να μειώσουμε το χρόνο και το καταφέραμε. Δημιουργούμε ένα ακόμη αντιλιοστάσιο, σήμερα ή αύριο αναμένουμε έγκριση από το ΕΠΠΕΡΡΑ΄΄.
Λειτουργία με τεχνογνωσία και αμεσότητα από την ΔΕΥΑΑ
Ο τεχνικός διευθυντής της ΔΕΥΑΑ Παναγιώτης Νικολόπουλος επισήμανε: ΄΄Το σημαντικότερο όλων είναι ότι παραλαμβάνουμε ένα έργο τεράστιο σε μέγεθος και αρκετά πολύπλοκο σε διαδικασίες γιατί έχει πληθώρα συστημάτων και πολύ σύγχρονων αυτοματισμών. Όλα αυτά έχουν συγκεντρωθεί εδώ μέσω των λογισμικών που έχει δημιουργήσει η εταιρεία, ήδη έχουμε έξι οθόνες και είναι λίγες για να παρακολουθούμε όλα αυτά που έχουν κατασκευαστεί. Λαμβάνουμε δεκάδες στοιχεία ανά ώρα και ανά ημέρα που πρέπει να επεξεργαστούμε΄΄. Παράλληλα, εστίασε και στις δυσκολίες λειτουργίας του. ΄΄Είναι εξαιρετικά δύσκολο να λειτουργήσει άρτια το έργο. Και εμείς πρέπει να οργανωθούμε σε αυτό το επίπεδο για να αντεπεξέλθουμε γιατί είναι κρίμα να γίνονται έργα τέτοιου μεγέθους και να μην αξιοποιούνται στο έπακρο. Το κρίσιμο σημείο που πρέπει να αξιοποιήσουμε είναι η τηλεμετρία και ο τηλέλεγχος γιατί π.χ. αν χαλάσει ένα αντιοστάσιο στην Ακράτα, πρέπει να το μάθουμε τώρα και να επέμβουμε τώρα. Δεν είναι μία βλάβη σε μία οδοποιία ή μία λάμπα που κάηκε. Δεν γίνεται τα λύματα να βγουν στο δρόμο. Χρειάζεται αμεσότητα και τεχνογνωσία. Τα σήματα έρχονται εδώ σε δευτερόλεπτα με την τηλεμετρία, υπάρχει εφεδρεία ώστε εάν υπάρξει πρόβλημα να τα λαμβάνουμε μέσω ίντερνετ. Ελπίζουμε να μην καθυστερήσουν οι διαδικασίες για τα εσωτερικά δίκτυα, υπάρχουν διαβεβαιώσεις, ήδη ήρθε το προσχέδιο για την χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «ΦιλόΔημος» και αναμένουμε και την χρηματοδότηση από το ΕΠΠΕΡΡΑ΄΄, σημείωσε ακόμη ο κ. Νικολόπουλος, προσθέτοντας: ΄΄Όταν κι αυτό το έργο ολοκληρωθεί, θα έχουμε 6.000 κυβικά την ημέρα επιπλέον λύματα στον Β.Κ. ο οποίος αναβαθμίστηκε μετά το 2012 να δέχεται αυτές τις ποσότητες. Υπάρχει δυνατότητα συνολικής παροχής την ημέρα 12.000 κυβικών, 6.000 κυβικών του Αιγίου και 6.000 κυβικών των άλλων Δημοτικών Ενοτήτων. Επειδή υπήρξε πολύ μεγάλο πρόβλημα με τον χώρο και την επέκτασή τους, μας οδήγησε αυτό το πρόγραμμα στο να επεξεργαστούμε την λύση των μεμβρανών. Κι έτσι σήμερα μπορούμε να επεξεργαζόμαστε τα λύματα σε βαθμό που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για οποιαδήποτε δευτερεύουσα εργασία και για άρδευση. Σκοπός μας είναι να αξιοποιήσουμε αυτή τη δυνατότητα, είτε για κάποιες γειτονικές περιοχές για άρδευση είτε να γυρίσουμε έναν αγωγό στο διάζωμα της εθνικής οδού, προκειμένου να αρδεύεται όλη η περιοχή ώστε να μην υπάρχουν γεωτρήσεις, διότι εξασφαλίζονται 12.000 κυβικά νερού την ημέρα για άρδευση΄΄.
Ακολούθησε επίσκεψη στα αντλιοστάσια της Αβύθου και εν συνεχεία της Ακράτας, εκεί όπου όλοι είχαν την ευκαιρία να δουν την εικόνα του μηχανολογικού εξοπλισμού λειτουργίας του έργου.