background img
banner
banner

Αλληλοεπικαλύψεις και αναρμοδιότητες από την ανοικτή πληγή των κατολισθήσεων του Διακοπτού

ΣΕ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΙ  – ΑΠΟΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΙΕΣΕΙΣ ΣΤΑ ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ ΓΙΑ ΤΟ «ΛΟΥΚΕΤΟ» ΛΟΓΩ ΚΑΙΡΟΥ ΣΤΟΝ ΟΔΟΝΤΩΤΟ  

Κενό αρμοδιοτήτων σε σχέση με τη διαχείριση και διευθέτηση της κοίτης του Βουραϊκού και την αντιπλημμυρική θωράκιση της ευρύτερης περιοχής οικισμών που βρίσκονται στην ημιορεινή ζώνη της Αιγιαλείας συνεχίζει να υφίσταται ακόμη και σήμερα, εν μέσω συνεχιζόμενων επεισοδίων με κατολισθήσεις οι οποίες έχουν διαταράξει όλα τα δίκτυα συγκοινωνιών, από το μέτωπο της παλαιάς και νέας εθνικής οδού, το τρενάκι του Οδοντωτού αλλά και το επαρχιακό και δημοτικό οδικό δίκτυο από Ελαιώνα προς Ζαχλωρίτικα και Μαμουσιά.

Τα κενά της νομοθεσίας όσον αφορά τα έργα διευθέτησης και αντιπλημμυρικής προστασίας μέσα στην κοίτη του ποταμού, συνδυάζονται πλέον με την αστοχία έγκαιρης παρέμβασης στην περιοχή των καμένων του Διακοπτού μετά τη φωτιά της 23-7-2023. Το πρόβλημα έχει λάβει σχεδόν ανεξέλεγκτες διαστάσεις ενώ εμφανής είναι πλέον η έλλειψη συντονισμένης δράσης εκ μέρους των αυτοδιοικητικών, με τις σχέσεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και των Δημοτικών αρχών να έχει περάσει σε ένα πεδίο δοκιμασίας.

Ποιος… κρατά το κλειδί!

Το ζήτημα της ορθής περιβαλλοντικής διαχείρισης φαίνεται, με βάση τη νομοθεσία, να αρχίζει και να τελειώνει στην κεντρική κυβέρνηση η οποία επιχείρησε εδώ και μια 10ετία περίπου να κρατήσει για λογαριασμό της την ευθύνη να αναθέτει -μέσω της Αποκεντρωμένης Διοίκησης- είτε στην Περιφέρεια, είτε σε ιδιώτες, έργα οριοθέτησης μέσα σε ποταμούς και χείμαρρους.
Μετά την κατάσταση που διαμορφώθηκε στην περιοχή του Διακοπτού, από το πρώτο κιόλας σοβαρό περιστατικό που προκάλεσε διακοπή της κυκλοφορίας σε παλαιά και νέα εθνική οδό Πατρών Κορίνθου και την επαρχιακή οδό Αιγίου Δερβενίου Μαμουσιάς στις 25 Σεπτεμβρίου, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος έχει αποφασίσει ότι ο… λογαριασμός θα πρέπει να σταλεί κεντρικά.

Τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου, από την πρώτη κιόλας μέρα της επίσκεψης του κλιμακίου του ΕΑΓΜΕ στην περιοχή, (φορέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος με αρμοδιότητα να κάνει εκτιμήσεις και για το Υπουργείο Κλιματική Κρίσης), ο Αντιπεριφερειάρχης της Π.Ε. Αχαΐας Χαράλαμπος Μπονάνος ξεκαθάρισε ότι η αντιμετώπιση αυτού του θέματος είναι ζήτημα που ξεφεύγει από την αρμοδιότητα τόσο της Περιφέρειας όσο και του δήμου Αιγιαλείας. «Θα πρέπει η κυβέρνηση ανάλογα και με τις κατευθύνσεις που θα δώσει η επιστημονική κοινότητα να προχωρήσει στην αποκατάσταση μιας περιοχής η οποία ταλαιπωρεί συνεχώς όπως υπάρχουν βροχοπτώσεις» δηλώνει ο Αντιπεριφερειάχης.

Πρόκειται για στοχευμένες δηλώσεις καθώς το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν συνεννοήσεις μεταξύ του Περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη και της αχαιής Υφυπουργού Μεταφορών Χριστίνας Αλεξοπούλου η οποία ενημερώθηκε για ζητήματα που αφορούν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και τη Διεύθυνση Δασών σχετικά με γραφειοκρατικά και άλλα προβλήματα στην αποκατάσταση στο μέτωπο των περιοχών που κάηκαν το περασμένο καλοκαίρι.

Η Υφυπουργός έλαβε γνώση της έκθεσης εμπειρογνώμονα του Πανεπιστημίου Πατρών για τα προβλήματα και τις κατολισθήσεις στην περιοχή που ξεκινά από το πρώτο 1,5 χλμ. και καταλήγει έως και το 5ο χλμ. της σιδηροδρομικής γραμμής, με κατεύθυνση από Διακοπτό προς Καλάβρυτα.

Σύμφωνα με την έκθεση του Αν. Καθηγητή Τεχνικής Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Νίκου Δεπούντη, τα απογυμνωμένα μετά τις πυρκαγιές του Ιουλίου πρανή των βουνών και όλα τα μικρά υδατορεύματα επλήγησαν με σφοδρότητα και από τα τέλη Οκτωβρίου αποτελούν αιτία σοβαρών κατολισθήσεων. «Τέτοιου είδους ροές είναι συχνές σε περιοχές που τα πρανή είναι εντελώς γυμνά από φυτοκάλυψη. Λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι έχουμε μπει πλέον σε μια περίοδο που θα κυριαρχούν τα μικρής διάρκειας αλλά ακραία καιρικά φαινόμενα, είναι βέβαιο ότι τα κατολισθητικά φαινόμενα στην περιοχή θα επαναλαμβάνονται κάθε φορά που το καθεστώς οριακής τους ισορροπίας θα μεταβάλλεται λόγω των βροχοπτώσεων» αναφέρει η σχετική έκθεση.

Στην ίδια… κατεύθυνση με την Περιφέρεια βρίσκεται και η Δημοτική αρχή του Αιγίου με τον Αντιδήμαρχο Βασίλη Χριστόπουλο να μιλά για την ανάγκη ενός ευρύτερου σχεδίου αποκατάστασης.
Η Περιφέρεια αναγνωρίζοντας ότι είναι πολύ πιθανό να συνεχίσει να στοχοποιείται κάθε φορά που θα υπάρχει φαινόμενο σε εξέλιξη κινήθηκε αμυντικά και κατά την τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, στις 20 Νοεμβρίου στην Πάτρα με τον Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Έργων Θανάση Μαυρομμάτη να χαράσσει υπερασπιστική γραμμή, επισημαίνοντας ότι η Περιφέρεια δεν έχει αρμοδιότητα στη γραμμή του Οδοντωτού καθώς «είναι ευθύνη του ΟΣΕ όπως και στα πρανή του Βουραϊκού, που ανήκουν στη Δασική».
Ακόμη και ο Κώστας Σπηλιόπουλος ο οποίος εμφανίστηκε με έντονα επικριτική διάθεση στην συγκεκριμένη συνεδρίαση, παραδέχθηκε ότι οι ευθύνες επιμερίζονται μεν αλλά δεν εξειδικεύονται σε αυτοδιοικητικούς φορείς, παρά μόνο Διεύθυνση Δασών, δηλαδή το Υπουργείο Περιβάλλοντος.

Δοκιμασία λόγω Οδοντωτού

Η κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί στο μέτωπο του Διακοπτού, στα όρια του δήμου Αιγιαλείας, έχει φέρει σε δυσχερή θέση τη Δημοτική αρχή των Καλαβρύτων καθώς οι πιέσεις από πλευράς τουριστικών επιχειρηματιών και παραγόντων του τουρισμού στην περιοχή είναι εντονότατες και εστιάζονται στην αδυναμία επαναλειτουργίας της γραμμής του Οδοντωτού στην πορεία, όπως φαίνεται, για έναν από τους πιο δύσκολους χειμώνες της ιστορίας του! Παράπονα έχουν εκφραστεί και από την πλευρά του Διακοπτού το οποίο επίσης έχει νεκρώσει από τα τέλη του καλοκαιριού λόγω της αναστολής λειτουργίας του Οδοντωτού.

Σε νέα επικοινωνία του με το Protionline.gr ο δήμαρχος Καλαβρύτων Θανάσης Παπαδόπουλος μετέφερε την έντονη ενόχλησή του για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί καθώς, χωρίς τον Οδοντωτό, η πρόσβαση στα Καλάβρυτα θα εξαρτάται σχεδόν απόλυτα από το επίσης προβληματικό δίκτυο Πούντα – Καλάβρυτα.

Δείγμα του εκνευρισμού που υπάρχει στα Καλάβρυτα είναι το γεγονός ότι εδώ και ένα 20ήμερο ο δήμος επιχειρεί να συνδράμει στους καθαρισμούς που κάνει ο ΟΣΕ με δικά του μέσα (έχει λάβει ήδη έκτακτη επιχορήγηση με παρέμβαση της κ. Αλεξοπούλου) αλλά, κάθε φορά που τα συνεργεία ολοκληρώνουν, μια νέα κατολίσθηση κλείνει τη γραμμή κάτω από το 5ο χλμ. και… όλα πάλι πρέπει να πάνε από την αρχή!

Υπενθυμίζεται ότι εδώ και μια διετία περίπου Δήμος Καλαβρύτων και Περιφέρεια ανταλλάσουν επιστολές για τα αναγκαία έργα διευθέτησης και εκβάθυνσης της κοίτης του Βουραϊκού σε δύο μέτωπα,
-μετά την Κερπινή και προς τις εκβολές του Βουραϊκού, προς Ριζόμυλο και Διακοπτό αλλά και
-στο τμήμα από το Σκεπαστό έως την Κερπινή όπου επίσης μεγάλοι όγκοι από φερτά υλικά απειλούν να κλείσουν το φαράγγι σε ψηλό σημείο.


Διαβάστε περισσότερα:
· · · · · · · ·
Κατηγορίες Άρθρου
ΤΟΠΙΚΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr