background img
banner
banner

«Καμπανάκι» για 14 περιοχές στα καμένα

ΑΙΤΗΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΓΙΑ ΣΧΕΔΙΟ ΑΜΕΣΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ – ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΖΗΜΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑΣ

Στη διάθεση του Δήμου Αιγιαλείας βρίσκεται ήδη η πρώτη, από τις δύο εκθέσεις του Πανεπιστημίου Πατρών, με την αποτίμηση σημείων σε περιοχές οι οποίες κατολισθαίνουν και αποτελούν μόνιμη απειλή για τους κατοίκους οικισμών του δήμου Αιγιαλείας, το τρενάκι του Οδοντωτού και την κυκλοφορία στην παλαιά εθνική αλλά και την επαρχιακή Ζαχλωρίτικα – Μαμουσιά.

Οι εκθέσεις συντάσσονται με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας η οποία είναι υπεύθυνη τη μελέτη και τα έργα αποκατάστασης (με προϋπολογισμούς και χρονοδιαγράμματα), με την απαιτούμενη συνδρομή της Πολιτικής Προστασίας Αιγιαλείας και Καλαβρύτων. Στην προσπάθεια να επισπευστούν οι παρεμβάσεις, υπάρχει συζήτηση για την αξιοποίηση της υπάρχουσας εμπειρίας που έχει αποκτήσει η Περιφέρεια από τεχνικές παρεμβάσεις που έχουν γίνει προ διετίαςστην περιοχή των πυρόπληκτων της Ηλείας αλλά και κατά μήκος των έργων συγκράτησης των πρανών της Ολυμπίας οδού και κατά μήκος της Ε.Ο. Πούντα – Καλάβρυτα.

Οι «πληγές» του τρένου

Η πρώτη έκθεση προέκυψε μετά από επιτόπια επιθεώρηση στην κοίτη του Βουραϊκού ποταμού την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου. Πρόκειται για τις επιπτώσεις μεγάλης κατολίσθησης που έγινε μετά την κακοκαιρία της Τρίτης 17 Οκτωβρίου η οποία και είχε ως αποτέλεσμα να κλείσει και η γραμμή του Οδοντωτού από τις 18 – 22 Οκτωβρίου.

«Οι θέσεις που επλήγησαν από τις συγκεκριμένες κατολισθήσεις εντοπίζονται μετά το πρώτο 1,5 χλμ. -από τα 1.700 μ. και πάνω, έως και το 4ο χλμ. της σιδηροδρομικής γραμμής, με κατεύθυνση από Διακοπτό προς Καλάβρυτα. Τα απογυμνωμένα μετά τις πυρκαγιές του Ιουλίου πρανή, ανάντη της γραμμής και τα μικρά υδατορεύματα -οι λεγόμενες ‘μισγάγγειες χαραδρώσεις’- που τα διαμορφώνουν επλήγησαν με σφοδρότητα από την ισχυρή βροχόπτωση με αποτέλεσμα χώμα με άμμο και ογκολίθοι που ήσαν σε μια κατάσταση οριακής ισσοροπίας, να παρασυρθούν από την ροή του χειμάρρου με ταχύτητα, προς τα κατάντη και να καταλήξουν στην κοίτη του Βουραϊκού. Τέτοιου είδους ροές είναι συχνές σε περιοχές που τα πρανή είναι εντελώς γυμνά από φυτοκάλυψη. Λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι έχουμε μπει πλέον σε μια περίοδο που θα κυριαρχούν τα μικρής διάρκειας αλλά ακραία καιρικά φαινόμενα, είναι βέβαιο ότι τα κατολισθητικά φαινόμενα στην περιοχή θα επαναλαμβάνονται κάθε φορά που το καθεστώς οριακής τους ισορροπίας θα μεταβάλλεται λόγω των βροχοπτώσεων» αναφέρει η αποκαλυπτική έκθεση του Νίκου Δεπούντη, Αν. Καθηγητή Τεχνικής Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών.

Υπενθυμίζεται ότι η σφοδρότατη κακοκαιρία «Daniel» έκλεισε το φαράγγι στις 6/9/2023 και στις 13/9/2023, ήρθε ο «Elias» για να προκαλέσει νέες κατολισθήσεις εντός του Βουραϊκού.

Περιοχές που «τραυματίστηκαν»

Νέα διακοπή των δρομολογίων έχουμε από την Πέμπτη που μας πέρασε 2 Νοεμβρίου ημέρα κατά την οποία το «μέτωπο» με τις κατολισθήσεις επεκτάθηκε ανατολικά, στις περιοχές Ζαχλωρίτικα, Ελαιώνα, Ροδιά, προς τους οικισμούς Δερβενάκι και Μαμουσιά.

Εκτός από τα τέσσερα σημεία μέσα στην κοίτη του Βοραϊκού, στα οποία κρίθηκε αναγκαίο να προχωρήσουν άμεσα κάποιες τεχνικές παρεμβάσεις συγκράτησης των πρανών, από την Παρασκευή, στην ευρύτερη περιοχή έχουν εντοπιστεί τουλάχιστον 8-10 νέα σημεία άμεσου κινδύνου! Τα προβλήματα αναμένεται να προσδιορίζει και νέα έκθεση του Πανεπιστημίου που θα ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα 24ωρα. Κατά την επιτόπια επίσκεψη επιστημόνων του Πανεπιστημίου Πατρών και Μηχανικών της Περιφέρειας, την περασμένη Παρασκευή 3 του μηνός, διαπιστώθηκε ότι θα πρέπει να γίνουν μερικές ακόμη επιθεωρήσεις.

Σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Βασίλη Χριστόπουλο, αρμόδιο και για τη Δ.Ε. Διακοπτού μετά τη φωτιά του περασμένου καλοκαιριού (23/7/2023) σε πολλά σημεία όπου υπάρχουν ρέματα τα οποία καταλήγουν στο ποτάμι, το έδαφος είναι εξαιρετικά ασταθές με αποτέλεσα να έχουμε μεγάλες καταπτώσεις χωμάτινων όγκων σε κάθε κακοκαιρία. Η δημοτική αρχή της Αιγιάλειας έχει εστιάσει από το περασμένο στην προσπάθεια να κρατηθεί ανοικτή η παλαιά εθνική οδός από τη Γέφυρα Τσαγρή έως και Ζαχλωρίτικα με συνεχείς καθαρισμούς και συντήρηση υφιστάμενων αντιπλημμυρικών έργων της Περιφέρειας.

Σχεδιασμοί και προβληματισμοί

«Πλέον είναι αναγκαίο να εκπονηθεί ένα ευρύ σχέδιο αποκατάστασης με άμεση χρηματοδότηση και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, στα πλαίσια αυτής της προετοιμασίας, για σχέδιο με μελέτες και έργα, γίνονται οι επαφές μας με την Περιφέρεια και το Πανεπιστήμιο» επισημαίνει ο κ. Χριστόπουλος. Η παρέμβαση περιλαμβάνει ένα ειδικό δίχτυ, ανθεκτικό και ικανό να συγκρατεί χώμα και βράχου, το οποίο τοποθετείται επί του εδάφους και συγκρατεί το πρανές. Οι προβληματισμοί βέβαια είναι πολλοί καθώς υπάρχουν αρκετά πρακτικά ζητήματα που έχουν ήδη ανακύψει:
-το πρώτο πρόβλημα είναι η ευθύνη της Δασικής και η απαίτηση να προχωρήσει η διάνοιξη υποστηρικτικών δικτύων μέσα στο δάσος και
-ένα δεύτερο ζήτημα η πιθανότητα πολλά από τα σημεία που ήδη αξιολογούνται, να μην καλύπτονται από άμεσες τεχνικές παρεμβάσεις και να απαιτούν ειδικά τεχνικά έργα, υψηλού κόστους και μακράς περιόδου ωρίμανσης.

Σύμφωνα πάντως με τα όσα μετέφερε στο Protionline.gr ο κ. Δεπούντης, το Πανεπιστήμιο Πατρών εκτός από τις προτάσεις του, αξιολογεί και την επικινδυνότητα σε κάθε μία από αυτές τις «ζώνες κινδύνου» ώστε τα μπουν προτεραιότητες…


Διαβάστε περισσότερα:
Κατηγορίες Άρθρου
ΤΟΠΙΚΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr