background img
banner
banner

Ο Οδοντωτός πρέπει να περάσει στις ίδιες δυνάμεις της Αχαΐας

-Του κ. Θ. Λουλούδη-

Στην δημοσιογραφία, υπάρχει μια λέξη – κλειδί που επεξηγεί και υπογραμμίζει την αλήθεια των πραγμάτων. Είναι η λέξη “γιατί”. Αξιοποιώντας αυτόν τον κανόνα της δημοσιογραφίας αναρωτιέμαι: Γιατί εδώ και 127 χρόνια δεν έχουμε καταφέρει ένα σπουδαίο πλεονέκτημα μας, όπως είναι ο περίφημος και μοναδικός Οδοντωτός του Διακοπτού και των Καλαβρύτων, να είναι αξιοθέατο αιχμής και να συνεισφέρει τα μέγιστα στη φήμη και στην τουριστική κίνηση της περιοχής μας;

Ο Οδοντωτός περιλαμβάνεται στις καλύτερες διαδρομές τρένου παγκοσμίως. Μεταφέρει κάθε χρόνο περίπου 150.000 επιβάτες με 19 ευρώ εισιτήριο μετ΄επιστροφής. Το 2023 μετέφερε περίπου 100.000 γιατί το τρένο έμεινε εκτός λειτουργίας για 4 μήνες, λόγω της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών και των γνωστών προβλημάτων από τις κατολισθήσεις.

Τον αναζητούν τουρίστες από όλα τα μέρη του κόσμου. Κι όμως αυτό το μαγευτικό πλεονέκτημα του νομού μας, παραμένει αναξιοποίητο σε μεγάλο βαθμό έως προβληματικό. Τα δρομολόγια τελειώνουν στις 3 το μεσημέρι και μετά οι επιβάτες που θέλουν να μείνουν λίγο παραπάνω στα Καλάβρυτα, ψάχνουν μεταφορικό μέσο για να επιστρέψουν στο Διακοπτό.

Πρόσφατα, με αφορμή την επαναλειτουργία της γραμμής και την αύξηση της κίνησης λόγω των εορτών των Χριστουγέννων, η Ηellenic Τrain αναγκάστηκε να αυξήσει τα δρομολόγια σε 5 κάθε Σαββατοκύριακο, αργίες και γιορτές, αλλά, από τα μέσα Ιανουαρίου και μετά, τα επανάφερε σε 3 όλες τις ημέρες της εβδομάδας, επικαλούμενη εργασίες συντήρησης των συρμών. Και όλοι διερωτώνται: Τέσσερις μήνες που η γραμμή ήταν εκτός λειτουργίας, η Ηellenic Train γιατί δεν έκανε συντήρηση;

Αυτή η κατάσταση υποδηλώνει αδράνεια, έλλειψη ενδιαφέροντος, ακόμα και πλήρη αδιαφορία για την ορθή λειτουργία και ανάπτυξη της γραμμής του Οδοντωτού, παρότι η εταιρεία απολαμβάνει σημαντικά έσοδα από την εκμετάλλευσή της.

Γιατί λοιπόν αυτή η διαχρονική απαξίωση του Οδοντωτού; Γιατί δεν ανήκει σε έναν τοπικό φορέα, αλλά στην Hellenic Train που έχει “άλλα σοβαρότερα να ασχοληθεί”, θα μπορούσε να υποθέσει κάθε καλοπροαίρετος πολίτης. Η αλήθεια είναι πως, δεν θα ενδιαφερθεί κανείς περισσότερο για την ανάπτυξη του τρένου, εκτός από τους ίδιους τους κατοίκους και φορείς του Διακοπτού και των Καλαβρύτων.

Επιπλέον, στη λειτουργία του Οδοντωτού εμπλέκεται μια πλειάδα φορέων, υπηρεσιών και υπουργείων (ΟΣΕ, Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Πολιτισμού) με διαφορετικές αρμοδιότητες και προτεραιότητες, που δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο κάθε απόφαση επίλυσης προβλημάτων και ανάπτυξης του τρένου.

Το δε καθεστώς ιδιοκτησίας των ιστορικών τρένων -μαζί και του Οδοντωτού- παραμένει ακόμα και σήμερα νεφελώδες και αδιευκρίνιστο για ανεξήγητους λόγους. Οι εισπράξεις πάντως, πηγαίνουν στην Hellenic Train, μαζί με την ευθύνη λειτουργίας των τρένων, ενώ η γραμμή παραμένει στην αρμοδιότητα του ΟΣΕ, όπως όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Είμαι υπέρμαχος της άποψης ότι η Αχαΐα έχει τόσο μεγάλες ίδιες δυνάμεις και πλεονεκτήματα, ώστε να μην χρειάζεται να αφήνουμε πολιτιστικούς, ιστορικούς και άλλους θησαυρούς στα χέρια άλλων. Ο Οδοντωτός είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Πρέπει η αξιοποίησή του να περάσει εξ ολοκλήρου στον Δήμο, ή σε σύμπραξη με άλλους φορείς, ώστε να λειτουργεί με βάση την αξία του και την ζήτηση και όχι μονίμως να υστερεί.

Τα οφέλη δεν θα αφορούν μόνο τα Καλάβρυτα. Θα είναι εξίσου σημαντικά και για την Αιγιάλεια αφού το τρενάκι ξεκινά από το Διακοπτό και η αύξηση των επισκεπτών – επιβατών θα δώσει σίγουρα μία άλλη πνοή και στην εκεί αγορά.

Η ανάπτυξη της γραμμής του Οδοντωτού είναι ένα έργο που θα αναδείξει επί της ουσίας τουριστικά όλη την περιοχή της Αιγιαλείας και των Καλαβρύτων, προσελκύοντας ακόμα μεγαλύτερη κίνηση στα παραθεριστικά μέρη και κάνοντας γνωστά εκείνα τα στοιχεία και σημεία ενδιαφέροντος, που πολύς κόσμος δεν γνωρίζει ή δεν έχει δει από κοντά.

Από αυτή την άποψη ο Οδοντωτός και η γραμμή του, έχει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα ως τουριστικός πόλος, σε συνδυασμό με το Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων, τις Ιερές Μονές της περιοχής, τα σημεία ιστορικού ενδιαφέροντος και την πλούσια φυσική ομορφιά της περιοχής.

Μπορεί να λειτουργεί όλη την ημέρα και όλο τον χρόνο, αποτελώντας έτσι την λύση σε ένα χρόνιο προβληματισμό που έχουν οι επαγγελματίες και η αγορά της περιοχής, οι οποίοι αναζητούν στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν μια νέα προοπτική.

Ταυτόχρονα, θα πρέπει και οι φορείς να επιδιώξουν την υλοποίηση του έργου επέκτασης της γραμμής του Οδοντωτού μέχρι την Ιερά Μονή της Αγίας Λαύρας. Ένα έργο πνοής που εφόσον γίνει πραγματικότητα θα ανανεώσει και θα ενισχύσει το ρεύμα θρησκευτικού τουρισμού στα πολλά και ιστορικά μοναστήρια των Καλαβρύτων.

Στο πλαίσιο αυτό, το Επιμελητήριο Αχαΐας μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και τους Δήμους Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, ώστε να προωθηθεί η πρόταση του Δημάρχου Καλαβρύτων Θανάση Παπαδόπουλου, για την λειτουργία ενός τοπικού φορέα διαχείρισης του Οδοντωτού προς όφελος της περιοχής.

Προς αυτή την κατεύθυνση οι φορείς πρέπει να διαδραματίσουν υποστηρικτικό ρόλο, ώστε να απαντηθούν και δύο ακόμα κομβικά ζητήματα: Η εξασφάλιση του απαιτούμενου προσωπικού για την ομαλή λειτουργία των συρμών και η υλοποίηση των αναγκαίων υποστηρικτικών έργων από τα αρμόδια υπουργεία σε σημεία της διαδρομής του Οδοντωτού, ώστε να ενισχυθεί η ασφαλής και ανεμπόδιστη λειτουργία της γραμμής όλο τον χρόνο, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών.

Ο Θ. Λουλούδης είναι επιχειρηματίας και υποψήφιος πρόεδρος για το Επιμελητήριο Αχαίας.


Κατηγορίες Άρθρου
ΑΠΟΨΗ

Σχετικα αρθρα


ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr