background img
banner
banner

«Τοπική Αυτοδιοίκηση: ανάγκη για νέα αρχή»

Του Ιάσονα Φωτήλα*

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι η πιο κοντινή στον πολίτη εξουσία. Συνδυάζει την αιρετή εξουσία με την εκτελεστική για θέματα που αφορούν στην καθημερινότητα του πολίτη και στην αποτελεσματική διαχείριση των προβλημάτων του τόπου.
Το νομοσχέδιο, όμως, που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2018 στη Βουλή όχι μόνο δεν αποτελεί βήμα προς τα εμπρός αλλά, αντιθέτως, πριμοδοτεί τη συναλλαγή, τη διαπλοκή και την ομηρία του δημάρχου και του περιφερειάρχη από τη μειοψηφία φέρνοντας επί της ουσίας ακυβερνησία!

Καταρχάς, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ομολόγησε την ήττα της, με τη μετακίνηση της ημερομηνίας των αυτοδιοικητικών εκλογών μαζί με τις ευρωεκλογές. Γιατί ξέρει ότι, όποια στιγμή και να γίνουν οι βουλευτικές εκλογές θα χάσει, άρα η απλή αναλογική και ο «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1» θα ακυρωθεί.

Επί της ουσίας όμως, με το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίστηκαν τα πραγματικά προβλήματα που απασχολούν τη συντριπτική πλειοψηφία των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Και αυτά είναι κυρίως η γραφειοκρατία, το πολυδαίδαλο των αρμοδιοτήτων, η υποστελέχωση, η υποχρηματοδότηση αλλά και το μείζον ζήτημα της διαχείρισης των σκουπιδιών.
Ενδεικτικά αναφέρω για τη γραφειοκρατία ότι για να φτιάξει ένας δήμαρχος ένα γυμναστήριο σε έναν μεσαίο δήμο θέλει τέσσερα και πέντε χρόνια εξαιτίας της γραφειοκρατίας. Ελάχιστοι επίσης καταλαβαίνουν ποιες είναι οι αρμοδιότητες στον Α’ βαθμό αυτοδιοίκησης, ποιες στον Β’ βαθμό και ποιες της αποκεντρωμένης διοίκησης.

Αντί αυτών όμως η κυβέρνηση, έθεσε ως μέγιστη προτεραιότητα την εισαγωγή της απλής αναλογικής. Και εδώ όμως η συντριπτική πλειοψηφία των φορέων, ακόμα και αυτών που εξελέγησαν με ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ, το είπαν καθαρά: «Αυτό είναι ένα καταστροφικό νομοσχέδιο για την αυτοδιοίκηση».

Και γίνομαι πιο συγκεκριμένος στο πως θα υπάρξει επί της ουσίας ακυβερνησία: Γιατί όταν θα εκλέγεται ένας δήμαρχος απευθείας από τον λαό – γιατί θα εκλέγεται σε δύο γύρους, άρα θα έχει απευθείας νομιμοποίηση – δεν θα μπορεί να εξασφαλίσει απόλυτη πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο και θα εξαρτάται από άλλη παράταξη!

Ή θα μπορεί να προκύψει το εξής: Υποψήφιος Δήμαρχος να πρωτεύει ο συνδυασμός του την πρώτη Κυριακή και να παίρνει ένα μεγάλο μέρος των εδρών, αλλά τη δεύτερη Κυριακή να χάνει από άλλο συνδυασμό και να μην εκλέγεται Δήμαρχος! Άρα ακόμα μικρότερη η παρέμβασή του στο δημοτικό συμβούλιο. Επομένως, ο Δήμαρχος θα αντιμετωπίζει ένα εχθρικό δημοτικό συμβούλιο. Άρα αδιέξοδο! Ποιος θα βιώσει τις συνέπειες του αδιεξόδου; Οι δημότες.

Ο προγραμματισμός των τεχνικών έργων επίσης σε έναν δήμο που μέχρι τώρα ψηφιζόταν στο σύνολό του, τώρα θα ψηφίζεται έργο – έργο και πρέπει να διαμορφώνεται πλειοψηφία σε εκλεγμένο δημοτικό συμβούλιο με απλή αναλογική ανά έργο! Είναι προφανές ότι δεν θα μπορούν να αντιστέκονται στα τοπικά και υπερτοπικά οικονομικά συμφέροντα τα δημοτικά συμβούλια όπως θα είναι συγκροτημένα, με τέτοιες πλειοψηφίες.

Τέλος, υπάρχει και η συναλλαγή. Με τη θεσμοθέτηση της δυνατότητας μετακίνησης δημοτικών συμβούλων από παράταξη σε παράταξη – που πριν απαγορευόταν – ή ο ορισμός αντιδημάρχου από άλλη παράταξη, αλλά με τη σύμφωνη γνώμη της παράταξης από την οποία προέρχεται!

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ γνωρίζει βεβαίως σε τι δυσκολίες θα οδηγήσει την τοπική αυτοδιοίκηση. Γιατί όμως το κάνει; Γιατί προφανώς εξυπηρετεί μικροκομματικές στοχεύσεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή δεν έχει παρουσία στην τοπική αυτοδιοίκηση Άρα, λοιπόν, πρέπει να δώσει ρόλο στους λίγους αυτοδιοικητικούς του.

Είναι προφανές από τα παραπάνω ότι η Νέα Δημοκρατία μόλις εκλεγεί κυβέρνηση θα καταργήσει το νόμο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και θα φέρει νέο που θα εγγυάται την ομαλή λειτουργία αλλά και την αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων της.

*Βουλευτής Αχαΐας και Αναπληρωτής
Τομεάρχης Υγείας της Νέας Δημοκρατίας


Διαβάστε περισσότερα:
Κατηγορίες Άρθρου
ΑΠΟΨΗ

Τα σχόλια είναι κλειστά.

protionline.gr