background img
banner
banner

Κυριακή κοντή γιορτή

ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΕΥΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΗΡΥΞΗ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΔΗΜΑΡΧΩΝ KAI ΚΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ

Ξεκίνησε και επίσημα την περασμένη Πέμπτη 25 Απριλίου, η προεκλογική περίοδος για Ευρωεκλογές και Αυτοδιοικητικές εκλογές α’ και β’ βαθμού, που θα διεξαχθούν την Κυριακή 26 Μαΐου.

Οι αυτοδιοικητικές εκλογές θα διεξαχθούν με νέο εκλογικό νόμο, τον “Κλεισθένη” που φέρνει την απλή αναλογική, η οποία θα καθορίσει και το μέλλον των συμβουλίων που θα προκύψουν σε Περιφέρειες, Δήμους και Κοινότητες στην Επικράτεια.

Εκτός από το σύστημα της απλής αναλογικής, η άλλη μεγάλη αλλαγή, είναι ότι για πρώτη φορά θα ψηφίσουν και οι “17άρηδες”.

Σταυροδοσία

Ο πολίτης, βάζοντας σταυρό, εκφράζει την προτίμησή του σε έναν ή δύο ή τρεις υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους της εκλογικής περιφέρειας, στους εκλογικούς καταλόγους της οποίας είναι εγγεγραμμένος και σε έναν υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο από τις λοιπές περιφέρειες του δήμου, πχ ο Αιγιώτης μέχρι τρεις σταυρούς στους Αιγιώτες υποψηφίους και έναν ή στον Ερινεό ή στη Συμπολιτεία, ή στο Διακοπτό, ή στην Ακράτα ή στην Αιγείρα.

Επίσης, εκφράζει την προτίμησή του:

  1. Προς έναν ή δύο υποψηφίους συμβούλους Κοινότητας, στις οποίες εκλέγονται πενταμελή (π.χ. Μελίσσια), επταμελή (π.χ. Ροδοδάφνη) ή ενδεκαμελή συμβούλια (π.χ. Αίγιο).
  2. Προς έναν υποψήφιο πρόεδρο Κοινότητας έως και 300 μόνιμων κατοίκων (π.χ. Πλάτανος).

Αξίζει να σημειωθεί ότι στα εκλογικά κέντρα ανά το δήμο, θα στηθούν τέσσερις κάλπες. Μία για τις Ευρωεκλογές, μία για τις Περιφερειακές, μία το Δήμο και μία την Κοινότητα.

Αλλάζει ο τρόπος διοίκησης

Οι αυτοδιοικητικές εκλογές του Μάιου του 2019 θα σηματοδοτήσουν την δημιουργία ενός νέου πολιτικού σκηνικού άσκησης της τοπικής εξουσίας. Ο ν. 4555/2018 γνωστός και ως πρόγραμμα «Κλεισθένης» δημιουργεί ένα τελείως νέο και διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο διενέργειας των επερχόμενων δημοτικών εκλογών.

Ποιες όμως είναι οι αλλαγές που φέρνει ο «Κλεισθένης» στην κατάρτιση των συνδυασμών, στην λειτουργία των Δήμων και των Κοινοτήτων και πώς θα λαμβάνονται οι αποφάσεις;
Η απλή αναλογική παύει την πρωτοκαθεδρία του Δημάρχου τύπου «αρχή ενός ανδρός». Για πρώτη φορά στα μεταπολιτευτικά χρόνια η ενισχυμένη αναλογική καταργείται στις δημοτικές εκλογές και προκρίνεται η απλή αναλογική με ερωτηματικό για την αποτελεσματικότητα της, η οποία θα αναδειχθεί εκ του αποτελέσματος. Έκλεισε ο κύκλος των Δημάρχων που αποφάσιζαν και υλοποιούσαν, χωρίς την ανάγκη και στις περισσότερες περιπτώσεις, χωρίς την συνεργασία των άλλων δημοτικών παρατάξεων και των συμβούλων τους είτε γιατί η δημοτική πλειοψηφία δεν επιθυμούσε είτε γιατί οι άλλες παρατάξεις δεν επιθυμούσαν.

Η αλλαγή αυτή στο εκλογικό σύστημα έχει καταλυτική συνέπεια στην λήψη των αποφάσεων και την αποτελεσματικότητα της παροχής των δημοτικών υπηρεσιών προς τους πολίτες.Μεγάλος όμως ο προβληματισμός, από τους ανθρώπους που έχουν ασκήσει δημοτική εξουσία και γνωρίζουν τα σχετικά με την «διοίκηση των δήμων». Έγκειται στην έλλειψη κουλτούρας συνεργασιών και μη ύπαρξης ικανοποιητικών ασφαλιστικών δικλείδων για την ομαλή λήψη αποφάσεων από τα συλλογικά όργανα.

Μείζονος σημασίας παράγοντας προς την κατεύθυνση αυτή θα είναι η ανάδειξη του υποψήφιου ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει στοιχεία και “mentalite” συνεργασίας για τις αποφάσεις στα δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια. Διότι τελεολογικά στις περισσότερες περιπτώσεις καμία δημοτική παράταξη δεν θα έχει πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο, ενώ η συνεργασία των παρατάξεων και των εκλεγμένων συμβούλων θα είναι επιβεβλημένη.

Μια ακόμη αλλαγή συνίσταται στην κατάρτιση των συνδυασμών των υποψηφίων δημάρχων, οι οποίοι δεν έχουν υποχρέωση κατάρτισης συνδυασμού και στις κοινότητες. Στα διαμερίσματα ενός Δήμου, τα οποία στο εξής ονομάζονται Κοινότητες, δύνανται να καταρτίζονται συνδυασμοί αυτόνομοι και σε ξεχωριστό ψηφοδέλτιο από το υπόλοιπο δημοτικό ψηφοδέλτιο.

Συνέπεια αυτής της αλλαγής είναι να δημιουργείται εν δυνάμει πολυκερματισμός και απώλεια πολιτικής συνοχής μεταξύ της δημοτικής αρχής και των Κοινοτικών συμβουλίων.

Διευκολύνονται ταυτόχρονα όμως οι υποψήφιοι δήμαρχοι διότι με αυτό τον τρόπο καλούνται να στελεχώσουν δημοτικό ψηφοδέλτιο με λιγότερους υποψηφίους.

Επιπλέον ενισχύεται ο ρόλος των Κοινοτικών Συμβουλίων, για την διοίκηση σε τοπικό επίπεδο, με την μεταφορά οικονομικών πόρων για την άσκηση των αρμοδιοτήτων σε επίπεδο Κοινότητας. Οι Κοινότητες αποκτούν δικούς τους πόρους, ως αναλογική κατανομή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που λαμβάνει ο Δήμος.

Τέλος, ιδιαίτερης σημασίας αλλαγή του Νόμου είναι η ρύθμιση, κατά την οποία η άρνηση ψήφου από δημοτικό ή κοινοτικό σύμβουλο και η λευκή ψήφος δεν προσμετράται στο αποτέλεσμα της ψηφοφορίας. Επίσης δεν θίγεται η απαρτία και η νόμιμη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, εάν αποχωρήσουν κάποιοι σύμβουλοι που παρευρίσκοντο στο ξεκίνημα της διαδικασίας και την λήψη απαρτίας.

Όλα τα ανωτέρω, περισσότερο από οποιαδήποτε προηγούμενη πολιτική περίοδο, επιβάλλουν την εκλογή ώριμου και αξιόλογου πολιτικού προσωπικού (από εξίσου ώριμο εκλογικό σώμα) αντάξιου να ανταποκριθεί στις επικείμενες προκλήσεις υπερβαίνοντας τα μικροπαραταξιακά συμφέροντα και προκειμένου να προκρίνει το δημοτικό κοινό συμφέρον.
Αυτό είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί. (Αναδημοσίευση άρθρου του Γιώργου Λασιθιωτάκη, από το eklogika.gr)

Η τρίτη αναμέτρηση

Πρόκειται για την τρίτη εκλογική αναμέτρηση για τον ενιαίο δήμο Αιγιάλειας, 2010, 2014 και 2019, με την επόμενη εκλογική αναμέτρηση να έχει προσδιορισθεί για τον Οκτώβρη του 2023.
Η κύρια διαφορά βεβαίως της τωρινής με τις προηγούμενες είναι η απλή αναλογική στην εκλογή των συμβούλων, αφού τόσο το 2010 όσο και το 2014, υπήρχε ενισχυμένη αναλογική, δηλαδή όποιος κέρδιζε το δήμο έπαιρνε και μπόνους εδρών. Επίσης, η αποχή ενδέχεται να παίξει, λόγο και της διαδικασίας, μεγαλύτερο ρόλο στο αποτέλεσμα. Θυμίζουμε ότι το 2010 η αποχή έφτασε στο β’ γύρο το 47% και το 2014 το 39%.

Στις εκλογές του 2010 στο β’ γύρο πήγαν ο Στάθης Θεοδωρακόπουλος με τον Δημήτρη Καλογερόπουλο, με τον δεύτερο να έχει κόψει πρώτος το νήμα του α’ γύρου με 40,86% έναντι 34,46% του αντιπάλου του, που έγινε όμως δήμαρχος και πήρε το μπόνους εδρών με 52,4% έναντι 47,6%. Ο Θεοδωρακόπουλος πήρε 20 έδρες και ο Καλογερόπουλος 9, ενώ αν ίσχυε η απλή αναλογική όπως σήμερα, ο Στάθης θα έπαιρνε 10 έδρες και ο Δημήτρης 13 έδρες. Ομοίως το 2014 ο Παναγόπουλος που κέρδισε, πήρε 20 έδρες και ο Θεοδωρακόπουλος 9 ενώ με το σημερινό σύστημα, οι έδρες θα ήταν 14 για τον Θανάση (43% στον α΄γύρο) και 12 για τον Στάθη (38% στον α’ γύρο).

Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι μπορεί ο δήμαρχος που θα εκλεγεί να έχει λιγότερες έδρες από τον βασικό του αντίπαλο και βεβαίως κανένας δεν θα έχει τον απόλυτο έλεγχο του συμβουλίου.

Υποψήφιοι δήμαρχοι Αιγιάλειας

Στην Αιγιάλεια τώρα, έξι υποψήφιοι δήμαρχοι έχουν επιδοθεί στη “μάχη” του σχηματισμού δημοτικών ψηφοδελτίων, που θα πρέπει να κατατεθούν μέχρι την Κυριακή το βράδυ στο πρωτοδικείο Αιγίου. Πρόκειται κατά αλφαβητική σειρά για:

  • τον νυν δημοτικό σύμβουλο της μείζονος αντιπολίτευσης του δημοτικού συμβουλίου Αιγιάλειας Χρήστο Γούτο, ο οποίος κατάφερε μέσω της υποψηφιότητάς του να συσπειρώσει ισχυρές αυτοδιοικητικές δυνάμεις και κατέρχεται με τον συνδυασμό “Αιγιάλεια Αύριο”
  • τον πρώην δήμαρχο Συμπολιτείας Δημήτρη Καλογερόπουλο που θα διεκδικήσει για δεύτερη φορά το δήμο Αιγιαλείας (η πρώτη ήταν το 2010) και κατέρχεται με τον συνδυασμό “Αιγιάλεια Τώρα”
  • την Αγγελική Κουρή που διαδέχθηκε τον Χρήστο Λαϊνά στο τιμόνι της “Λαϊκής Συσπείρωσης Αιγιάλειας”
  • τον Τάκη Παπακωνσταντινόπουλο τ. επικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης” που κατέρχεται με τη στήριξη άλλων αριστερών δυνάμεων με την παράταξη “Μαχητική Προοδευτική Συνεργασία της Αιγιάλειας”
  • τον δημοτικό σύμβουλο Γρηγόρη Τριανταφυλλόπουλο που συνεχίζει ως επικεφαλής της παράταξης “Αιγιαλέων Πόλις”
  • και τη δημοτική σύμβουλο Βασιλική Ψυχράμη που έκανε την υπέρβαση αφού πρώτη φορά στα χρονικά της Αιγιάλειας, γυναίκα διεκδικεί με αξιώσεις το δήμο. Η κ. Ψυχράμη κατέρχεται με την παράταξη “Ποιοτική Αιγιάλεια”.

Το προηγούμενο διάστημα και οι έξι υποψήφιοι δήμαρχοι είχαν επιδοθεί σε ένα ενδιαφέρον κυνήγι εύρεσης υποψηφίων συμβούλων και την Κυριακή το βράδυ, θα δούμε ποιοι και ποιές από τους παραπάνω θα ανακηρυχθούν επίσημα υποψήφιοι δήμαρχοι με τη βούλα του Πρωτοδικείου.

Με κατώτατο αριθμό συμβούλων τα 33 άτομα (18 Αίγιο, 2 Ερινεό, 4 Συμπολιτεία, 4 Διακοπτό, 3 Ακράτα, 2 Αιγείρα) και με ποσόστωση 40% γυναίκες (ή και αντίστροφα), είναι έγκυρο ένα ψηφοδέλτιο που μπορεί να φτάσει μέχρι 50% περισσότερους υποψηφίους από τις έδρες του Συμβουλίου, δηλαδή 50 άτομα, με την ίδια αναλογία στις Δημοτικές Ενότητες της Αιγιάλειας.
Σε αυτές τις εκλογές, δεν είναι υποχρεωτική η δημιουργία ψηφοδελτίων και στις Κοινότητες, όπως στις εκλογές του 2014, ωστόσο ο νόμος αφήνει παράθυρο για συνεργασία με συνδυασμούς δορυφόρους.

Το νέο δημοτικό συμβούλιο, θα προκύψει από τον α’ γύρο των εκλογών της Κυριακής 26 Μαΐου και κάθε συνδυασμός θα εκλέγει τόσους συμβούλους αναλογικά με το ποσοστό που θα πάρει σε σχέση με τις 33 έδρες του δημοτικού συμβουλίου Αιγιαλείας.

Δηλαδή, κάθε έδρα αντιστοιχεί σε ποσοστό 3% περίπου, ενώ ο δήμαρχος θα εκλεγεί τη δεύτερη Κυριακή ανάμεσα στους επικεφαλής των δύο πρώτων σε ψήφους συνδυασμών της πρώτης Κυριακής.


Κατηγορίες Άρθρου
ΤΟΠΙΚΑ

Σχετικα αρθρα


Τα σχόλια είναι κλειστά.

Το protionline.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει τη διαδικτυακή εμπειρία σου. Εφόσον συνεχίσεις, συμφωνείς με την χρήση των cookies από εμάς. Μάθε περισσότερα

Το protionline.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει τη διαδικτυακή εμπειρία σου. Εφόσον συνεχίσεις, συμφωνείς με την χρήση των cookies από εμάς.

Close