background img
banner
banner

Ο ρόλος της Ροδιάς στην Συνέλευση της Βοστίτσας

-Της Άννας Πολυδωροπούλου , Προέδρου Τ.Κ. Ροδιάς Δήμου Αιγιαλείας-

Διακόσια χρόνια πριν…

Και όλα ξεκίνησαν από εδώ. Από την Αιγιάλεια. Από τη Βοστίτσα. Από τη συνέλευση που πραγματοποιήθηκε από τις 26 έως τις 30 Ιανουαρίου 1821 στο Αίγιο (Βοστίτσα). Σύμφωνα με τις ιστορικές αναφορές η συνέλευση, αυτές τις πέντε μέρες, έλαβε χώρα σε διάφορες τοποθεσίες όπως στα σπίτια των Παναγιώτη Δεσποτόπουλου, Ανδρέα Λόντου, Λέοντα Μεσσηνέζη γαμπρού του Λόντου, Αγγελή Μελετόπουλου, Σωτήρη Χαραλάμπη, στη μονή Ταξιαρχών, στο μονύδριο του Αγίου Γεωργίου.

Αρκετά χωριά ή περιοχές της Αιγιάλειας διεκδικούν, όλα αυτά τα χρόνια, μια θέση στην Ιστορία, λέγοντας ότι κάποιες από αυτές τις συναντήσεις έγιναν εκεί. Ανάμεσα σε αυτά και το δικό μας χωριό, η Ροδιά. Από μικρό παιδί ακούω αυτή τη φήμη που περνάει από γενιά σε γενιά. Για τον Πύργο του Μετοχίου του Μεγάλου Σπηλαίου στο κάτω μέρος της πλατείας, στη θέση που βρίσκεται σήμερα το εκκλησάκι της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, που λέγεται ότι φιλοξένησε τη συνέλευση και ότι το εκκλησάκι χτίστηκε στα πλαίσια του Τάματος του Έθνους. Αναφορές από στόμα σε στόμα διακόσια χρόνια τώρα.

Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει έγγραφη μαρτυρία για όλα αυτά. Οι μόνες ιστορικές αναφορές που υπάρχουν σχετικά με τη Ροδιά, έχουν να κάνουν με την παραπλάνηση των Τούρκων όταν άρχισαν να υποψιάζονται ότι κάτι τρέχει με τη συγκέντρωση τόσων Αρχιερέων και Προεστών στη Βοστίτσα. Από πολλές ιστορικές πηγές (Σταματόπουλος Τάκης : «Ο εσωτερικός αγώνας» , τόμος Α, σελ 174., Τάσος Βουρνάς : «Ιστορία της νεώτερης και σύγχρονης Ελλάδος, τομ. Α΄, εκδ. Πατάκης, Αθήνα 2006, σελ. 77» κ.α.) προκύπτει ότι η επίσημη δικαιολογία ήταν ότι συγκεντρώθηκαν για την επίλυση μοναστηριακών διαφορών (Μεγάλου Σπηλαίου και Ταξιαρχών) που έπρεπε να λυθούν και να ενημερωθεί το Πατριαρχείο. Αναφορά συγκεκριμένα στην Ροδιά, γίνεται από τον Πρωτοσύγκελο Χριστιανουπόλεως Αμβρόσιο Φραντζή, έναν εκ των παρισταμένων στη συνέλευση της Βοστίτσας, ο οποίος στο έργο του «Επιτομή της Ιστορίας της αναγεννηθείσης Ελλάδος» το 1839, 18 χρόνια μετά το γεγονός, αναφέρει ότι ο βοεβόδας (διοικητής ) της Βοστίτσας, υποψιασμένος από τις φήμες που κυκλοφορούσαν παντού για την επικείμενη εξέγερση, ζήτησε εξηγήσεις για τη συνεδρίαση της Βοστίτσας.

Συγκεκριμένα γράφει : «Εν τω μεταξύ, της Συνεδριάσεως αυτής, ο Βοεβόδας (Διοικητής) της Βοστίτσης ιδών την συνάθροισιν τοσούτων επισήμων ανδρών Εκκλησιαστικών και Πολιτικών, έχων και την ιδέαν των διαφημιζομένων, υπέπεσεν ευθύς εις διαφόρους συλλογισμούς και υπονοίας περί τούτου και προσκαλέσας τον Σαντούκ Εμίνην (Ταμίαν) της επαρχίας, τον εξέτασεν, «εις τι απέβλεπεν η συνέλευσις αυτή», ο δε Ταμίας απεκρίθη ευθύς εις τον Βοεβόδα ότι : Αγά μου, τα δύο Μοναστήρια, του Μεγάλου Σπηλαίου και των Ταξιαρχών, έχοντα μεταξύ των μιαν διαφοράν δια μερικάς τοποθεσίας κειμένης εις την θέσιν της Ροδιάς, και μη δυνάμενα να συμβιβασθώσιν εν τω μεταξύ των, ανέφερον εις τον Πατρικχανέ (Πατριαρχείον), και εξεδόθη διαταγή εις τους τρεις Αρχιερείς να παραλάβουν και όποιους των Κοτζαμπάσιδων εγκρίνουν, να παρατηρήσωσιν επιτοπίως την διαφοράν αυτήν, και ν’ αναφέρωσιν εις τον Πατρικχανέ, δια να δοθή το δίκαιον δια Φερμανίου εις το ανήκον μέρος». Ακούσας ταύτα ο Βοεβόδας, επείσθη λέγων «Οϊ λέδηρ;» (ούτως έχει;) ο δε Ταμίας τω απεκρίθη «Οϊ λέδηρ εφέντημ». Αφού δε ο Ταμίας έπεισεν ούτω πως, τον Βοεβόδαν, ανήγγειλεν ευθύς εις τον Ανδρέα Λόντον τας εξετάσεις του Βοεβόδα και την επιούσαν εξήλθον οι δύο Αρχιερείς μετά δύο εκ των Προεστώτων εις την προρρηθείσαν θέσιν της Ροδιάς, προσποιούμενοι ότι παρατηρούν τας θέσεις, δια να δοθή η φήμη ότι τω όντι έγινεν η παρατήρησις, και ούτω να επισφραγισθώσιν οι λόγοι τους οποίους είπεν ο Ταμίας εις τον Βοεβόδα, όστις τόσην περιέργειαν είχεν ώστε με ολίγα τινά ψεύδη επείσθη, και εσιώπησε πλέον, χωρίς καν να αναφέρη εις την ανωτέρα του αρχήν το μηδέν, περί τούτου.»

Αυτή φαίνεται, από τα γραπτά κείμενα των Ιστορικών και των ανθρώπων που πρωταγωνίστησαν στα γεγονότα, ότι είναι η συμμετοχή της Ροδιάς στη Συνέλευση της Βοστίτσας. Ήταν το σημείο αναφοράς για την παραπλάνηση των Τούρκων. Βρέθηκαν εκεί οι Αρχιερείς και οι Προεστοί για να παραπλανήσουν τους Τούρκους. Για να τους πείσουν ότι συγκεντρώθηκαν στη Βοστίτσα για να επιλύσουν μοναστηριακές διαφορές (φιλονικούμενα κτήματα στη Ροδιά). Και αυτό δεν είναι λίγο. Είναι πολύ σημαντικό στοιχείο. Πιστεύω πως μπορούμε να λέμε ξεκάθαρα όλοι και να αναγράφεται στα βιβλία της Ιστορίας, ότι η Ροδιά έπαιξε τον δικό της, καθοριστικό, ρόλο στη συνέλευση της Βοστίτσας και στις συνθήκες που οδήγησαν στην έναρξη της επανάστασης. Όσον αφορά στη φήμη(και δική μας πεποίθηση) που θέλει μία από τις συναντήσεις και μάλιστα τη τελική μεγάλη συνέλευση που πάρθηκαν οι αποφάσεις για την έναρξη της επανάστασης και τη συγκέντρωση χρημάτων, να έγινε στη Ροδιά, εμείς οι Ροδιώτες, συνεχίζουμε την αναζήτηση στοιχείων και ζητάμε την αρωγή των φορέων (Υπουργείο Πολιτισμού, Ιστορικά αρχεία, μουσεία κλπ) σε αυτό. Ζητάμε από τους ιστορικούς να διερευνήσουν το θέμα. Να είναι κοντά μας, παρόντες σε κάθε προσπάθεια που θα γίνει συντονισμένα προς αυτή την κατεύθυνση. Για να μπορέσουμε να αποδείξουμε τον αληθινό ρόλο του χωριού μας στην έναρξη του Αγώνα.

Σε αυτή την προσπάθεια δεν περισσεύει κανείς!

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΑΙΓΙΑΛΕΙΣ, ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΛΛΗΝΕΣ !!!


Διαβάστε περισσότερα:
· · · ·
Κατηγορίες Άρθρου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τα σχόλια είναι κλειστά.

protionline.gr