background img
banner
banner

ΟΔΟΝΤΩΤΟΣ: Από τι εξαρτάται η επιστροφή στις ράγες…

ΣΥΝΘΕΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΟΣΕ, «ΕΥΧΗΣ ΕΡΓΟ Ο ΑΝΑΔΟΧΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΔΑΣΙΚΗΣ» ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΙΩΑΝΝΗ ΚΟΥΚΟΥΒΕΛΑ

Ο Καθηγητής Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών και μελετητής των αποκαταστάσεων -για λογαριασμό του ΟΣΕ- Ιωάννης Κουκούβελας, δίνει σήμερα στo Protionline.gr απάντηση στα δύο πιο βασικά ερωτήματα,

α) το βαθμό της αναγκαιότητας έναρξης των αντιδιαβρωτικών έργων της Δασικής Υπηρεσίας του Αιγίου, προκειμένου να σταματήσουν οι κατολισθήσεις και τα προβλήματα σε παλαιά και νέα Εθνική οδό (Ολυμπία) αλλά και τον Οδοντωτό, αλλά και

β) το αν μπορεί πράγματι να επιστρέψει στις ράγες το τρενάκι άμεσα, μετά και το τέλος του χειμώνα!

Με βάση τη συνομιλία μας μαζί του, θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχει ένα… καλό αλλά και ένα κακό νέο!

Το καλό είναι ότι η δυνατότητα άμεσης έναρξη των αντιδιαβρωτικών έργων (μετά και την τελική υπογραφή της απόφαση για τη χρηματοδότηση του 1,1 εκατ. ευρώ για τα από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρο Σκυλακάκη την οποία ανακοίνωσε η Αχαιή υφυπουργός Χριστίνα Αλεξοπούλου) σε συνδυασμό με κάποιες ελεγχόμενες παρεμβάσεις ΟΣΕ και Περιφέρειας στον Βουραϊκό, δύνανται ενεργοποιήσουν το χρονοδιάγραμμα επιστροφής του Οδοντωτού στις ράγες.

Όσον αφορά τα άσχημα νέα είναι σωρευμένα προβλήματα στον Βουραϊκό που δεν «θωρακίστηκε» έγκαιρα με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν «εργαλεία» απέναντι στις διαθέσεις της φύσης που δεν χρειάζεται να είναι πλέον… άγριες για να προκαλούν δυσλειτουργίες και να επιβάλλουν διακοπή λειτουργίας κρίσιμων μεταφορικών και τουριστικών δικτύων!
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, κατά τον κ. Κουκούβελα ακόμη και αυτά τα «κακά» νέα επιβεβαιώνουν όσους παλεύουν για να μην περάσουν σε δεύτερη μοίρα ούτε τα έργα της Δασικής ούτε η ανάγκη για θωράκιση του Βουραϊκού και από τον ΟΣΕ, έναντι στην κλιματική αλλαγή.

Μόνιμη «κατολίσθηση»

«Από τις παρατηρήσεις μας εδώ και αρκετό καιρό πλέον, στα πλαίσια της προκαταρκτικής μελέτης, προκύπτει ότι υπάρχει μια συνεχής ‘στερεοπαροχή’ όπως τη λέμε, ένα μείγμα αδρανών, στάχτης και φυτικής μάζας με χώμα και νερό. Η ροή δεν σχετίζεται μόνο με περιόδους μεγάλης κακοκαιρίας όπως πχ. είχαμε κατά την περίοδο του Daniel. Δεν χρειάζεται δηλαδή καταιγίδα με βροχή 50 χιλ./τμ. για να ενεργοποιηθεί αλλά, αντίθετα, φαίνεται να υπάρχει μια χρόνια επιβάρυνση» εξηγεί ο κ. Κουκούβελας , επισημαίνοντας ότι το «μείγμα» αυτό περιέχει διάφορες αποθέσεις, μπορεί να είναι συμπαγές και επικίνδυνο ή «αθόρυβα» να μεταφέρει διάφορα υλικά (πχ. ο άργιλος) που αργούν αλλά μπορεί να κάνουν ζημιά. «Αν δεν υπήρχαν δίκτυα επηρεαζόμενα, το φαινόμενο θα αποτελούσε θέμα κάποιας επιστημονικής παρατήρησης καθώς πολλοί από τους μηχανισμούς των μεγάλων φυσικών καταστροφών παραμένουν υπό έρευνα ακόμη και σήμερα. Πρέπει όμως εδώ να δούμε, αυτό το υλικό που έρχεται με φόρα προς τη γραμμή, πως θα μπορέσουμε να το συγκρατήσουμε» συμπληρώνει.

Η δράση στο βουνό…

«Η έλλειψη βλάστησης μετά τη φωτιά του καλοκαιριού έχει ως αποτέλεσμα η κίνηση του νερού να είναι ασυγκράτητη. Αυτό δεν σημαίνει ότι έχουμε ένα μέτωπο που ξεκινά από τη γέφυρα Τσαγρή προς τα Ζαχλωρίτικα ή κατά μήκος τη κοίτης του Βουραϊκού. Διαπιστώσαμε ότι στον Ελαιώνα υπάρχει ευρείας κλίμακας γεωλογικό φαινόμενο ενώ, την ίδια ώρα, στο φαράγγι έχουμε περιορισμένη κατολίσθηση. Είναι μια απόσταση 500 μ. με διαφορετικές κλιματικές και γεωλογικές συνθήκες. Εδώ δεν μας βοηθά το γεγονός ότι δεν έχουμε όργανα παρατήρησης. Δεν θα προσομοιώσουμε κλιματικές συνθήκες από τον Ελαιώνα ‘αποτυπώνοντας’ την εικόνα με το φαράγγι, ούτε μπορούμε να βασιστούμε σε Σταθμούς Μετεωρολογίας του Αιγίου ή των Καλαβρύτων. Πρέπει να υπάρξει τοπική καταγραφή, είναι μια πρόταση που έχω ήδη καταθέσει στον ΟΣΕ αλλά οι σταθμοί μέτρησης δεν μπαίνουν με το πάτημα ενός κουμπιού…» σύμφωνα με τον κ. Κουκούβελα.

Οι προτάσεις

Η μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών για τις αποκαταστάσεις και την ανάταξη του σιδηρόδρομου Διακοπτό Καλάβρυτα αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του μήνα. Σύμφωνα με τον κ. Κουκούβελα ο ΟΣΕ έχει ήδη στα χέρια του ένα περίγραμμα άμεσων παρεμβάσεων που μπορεί να γίνουν πάνω στη γραμμή, στο πεδίο δηλαδή, σε συνδυασμό με τον καθαρισμό της κοίτης και στην περιοχή που είναι αρμόδια η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος. «Υπάρχουν κάποιοι καθαρισμοί και διευθετήσεις στη γραμμή αλλά και σε ένα ορισμένο μήκος πέρα από τα όρια του ΟΣΕ, με την αναγκαία αποκατάσταση και ενίσχυση υφιστάμενων τεχνικών έργων που έχουν υποστεί φθορές. Ο ΟΣΕ έχει στα χέρια και του και προτάσεις που αφορούν κάποιες γεφυρώσεις που θα έχουν και κάποιο κόστος. Αυτό που πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος είναι ότι ο ΟΣΕ κάνει ήδη ενέργειες και κανείς μας και από τους αρμόδιους φορεί, δεν εγκαταλείψει. Θα πρέπει να υπολογισθεί το κόστος που θα έχουν οι αναγκαίες παρεμβάσεις ευρείας κλίμακας, υπάρχει όμως και ένας μπούσουλας άμεσων ενεργειών προκειμένου να προχωρήσουμε και είναι ευχής έργο να βρεθεί και ανάδοχος για τα έργα της Δασικής άμεσα» καταλήγει ο καθηγητής του Παν. Πατρών.

Το Υποδομών και η Δασική

Σύμφωνα με την κ. Αλεξοπούλου, όλα τα αναγκαία αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα σε Ροδιά, Ελαιώνα, Ζαχλωρίτικα, Μαμουσιά, Διακοπτό, Καθολικό και Τράπεζα αξιολογήθηκαν και από το Υπουργείο Υποδομών με τους τοπικούς φορείς και συνίστανται στην κατασκευή κατ’ ελάχιστον 74, χλμ. κορμοδεμάτων (μονά ή σύνθετα) ύψους έως 30 εκ., 240 κορμοφράγματα (ύψους έως 1,10 εκ.) σε 619,50 τ.μ. κατασκευή 459 κορμοφραγμάτων με στύλους της ΔΕΗ μήκους 1.134,00 τ.μ., καθαρισμό και μόρφωση 22 χλμ. τάφρου στο έδαφος και άρση κατ’ ελάχιστον 98 χιλ. κυβ. μέτρων κατολισθήσεων.


Διαβάστε περισσότερα:
· · · · · · · · · · ·
Κατηγορίες Άρθρου
ΤΟΠΙΚΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

protionline.gr