ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΥΨΟΥΣ 3.215.000 ΕΥΡΩ – ΕΚΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ Η ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ
Στην τελική έγκριση της μελέτης του έργου που εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει το εμπορικό κέντρο του Αιγίου, παραχωρώντας το στους… πολίτες, προχώρησε σε έκτακτη συνεδρίασή του το Δημοτικό Συμβούλιο Αιγιαλείας, το μεσημέρι της Παρασκευής 25 Μαΐου. Πρόκειται για το μεγαλόπνοο έργο της ανάπλασης του ιστορικού κέντρου που περιλαμβάνει συνέχιση της υφιστάμενης με αναδιαμόρφωση των δύο κεντρικών πλατειών του Αιγίου, της πλατείας Αγ. Λαύρας και της Τρίγωνης Πλατείας και των δρόμων γύρω από αυτές. Ο φάκελος είναι πλήρης, έχοντας όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες και πρόκειται να κατατεθεί μέχρι την Πέμπτη 31 Μαΐου για χρηματοδότηση στο πρόγραμμα αστικών αναπλάσεων που υλοποιεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Το έργο είναι προϋπολογισμού 3.215.000 ευρώ.
Όπως εξήγησε η αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Βάσω Ψυχράμη κατά την εισήγησή της, ΄΄καταθέτουμε σήμερα προς ψήφιση το οριστικό σχέδιο μελέτης και τον προϋπολογισμό αυτής για την ανάπλαση του εμπορικού κέντρου Αιγίου που αφορά την πλατεία Αγ. Λαύρας και τις περιμετρικές οδούς καθώς και την πλατεία Βάλφουρ και τις περιμετρικές οδούς. Δεδομένου ότι η μελέτη αυτή κοστολογείται τα 3.215.000 ευρώ και με δεδομένο ότι περισσότερα χρήματα δεν πρόκειται να εξασφαλιστούν, δεν καταθέτουμε την άλλη ενότητα που αφορά την οδό Μητροπόλεως, παρότι η μελέτη της είναι έτοιμη. Το εάν θα βρούμε τους πόρους να προχωρήσουμε το εν λόγω έργο μόνοι μας, αυτό είναι κάτι που θα μας απασχολήσει στη συνέχεια. Στα πλαίσια της μελέτης αυτής, θα γίνουν εργασίες οι οποίες θα αντικατασταθούν δίκτυα ομβρίων που αφορούν τομέα της ΔΕΥΑ. Γι’ αυτό θα πρέπει να συναφθεί και προγραμματική σύμβαση με την ΔΕΥΑ΄΄.
΄΄Το εμπορικό μας κέντρο έχει την δική του βαρύτητα όμως σήμερα, κατά κοινή ομολογία, δεν ανταποκρίνεται ούτε στην ιστορία της πόλης ούτε στις σύγχρονες ανάγκες. Η μελέτη που εκπονήσαμε σέβεται το περιβάλλον, τον πολίτη και οδηγεί και στην βελτίωση του μικροκλίματος της πλατείας Αγ. Λαύρας. Έχουμε σεβαστεί όλους εκείνους τους όρους που τίθενται στην πρόσκληση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Θέλουμε να… παραδώσουμε το κέντρο της πόλης στους πολίτες΄΄, πρόσθεσε ακόμη η κ. Ψυχράμη.
Πέρασμα των Αστικών από την Τρίγωνη- Τρία τα περίπτερα στην Αγ. Λαύρας
Περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες έδωσε ο διευθυντής της Τεχνικής Υπηρεσίας Ανδρέας Τσιγκρής που απάντησε και σε ερωτήσεις. Όπως έκανε γνωστό, για να πάρει η μελέτη την τελική της μορφή και να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις που κατατέθηκαν, έπρεπε να υπάρξουν και οι σχετικές εγκρίσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες όπως είναι η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων, το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, περιβαλλοντικά κ.ά. Σήμερα πήραμε και την τελευταία έγκριση. Σε ό,τι αφορά την πλατεία, ο κ. Τσιγκρής αναφέρθηκε σε δύο σημεία. Όσον αφορά τα στέγαστρα όπου θα μπορούν να διανεμηθούν οι χώροι για τα τραπεζοκαθίσματα, η πρόταση του μελετητή αναφέρει τοποθέτηση πάνελ (φωτοβολταϊκό «σεντόνι»), ωστόσο απορρίφθηκε. Τα μεγάλα στέγαστρα γίνονται πιο απλά και πιο χαμηλά, διότι η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων δεν ενέκρινε τα συγκεκριμένα στέγαστρα, επιβάλλει πιο χαμηλά, επειδή γύρω από την πλατεία υπάρχουν διατηρητέα κτίρια. Για τους μεταλλικούς στύλους που θα στηρίξουν τα στέγαστρα μελλοντικά, θα υπάρχει πρόβλεψη ώστε να μην ξανασκαφθεί η πλατεία. Αυτή την στιγμή ήταν δύσκολο να μπουν πάνελ γιατί ανέβαινε και κόστος κατά 300.000-400.000 ευρώ.
Επιπλέον, η άλλη διαφοροποίηση σε σχέση με το αρχικά σχέδιο είναι ότι στην πλατεία υπάρχει η δυνατότητα να τοποθετηθούν μέχρι τρία περίπτερα. Από εκεί και πέρα, ο διευθυντής της Τεχνικής Υπηρεσίας έκανε γνωστό ότι τις οδούς Ζαΐμη και Γερμανού δίπλα στα μαγαζιά θα υπάρχει η προβλεπόμενη από τον νόμο ελεύθερη όδευση, ο πεζόδρομος των 3,5 μέτρων, στην συνέχεια η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων και μετά οι κατασκευές με τα τρεχούμενα νερά, το πράσινο και τα παγκάκια και βέβαια ο ελεύθερος χώρος της πλατείας, με φωτιστικά σώματα κ.λπ.
Σε ό,τι αφορά την Βάλφουρ, ο κ. Τσιγκρής είπε ότι προβλέπεται πεζοδρόμηση της οδού, ενοποίηση του κόμβου της πλατείας, ομαλοποίηση υψομετρικών διαφορών, τοποθέτηση καθιστικών. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, η διαμόρφωση που προτείνεται από το σχέδιο δεν αναιρεί την κυκλοφορία των αστικών. Στο κάτω μέρος της πλατείας προβλέπεται πλακόστρωση και τα αστικά θα περνούν από εκεί, βγαίνοντας προς την Βασ. Κωνσταντίνου. Προβλέπεται άλλωστε και αλλαγή κατεύθυνσης της Ασ. Φωτήλα, αλλά και διαμόρφωση πεζοδρομίων από την πλατεία Αγ. Λαύρας μέχρι την Βάλφουρ.
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 3 εκατ. ευρώ για τις διαμορφώσεις και την αντικατάσταση δικτύου της ΔΕΥΑ και 215.000 ευρώ για το υποέργο της ΔΕΗ που θα κάνει υπογειοποίηση καλωδίων.
Οι θέσεις των φορέων
Να σημειωθεί ότι στην συνεδρίαση παρέστησαν ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ Αιγίου Σωτήρης Σπηλιωτόπουλος, η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αιγιαλείας Μαίρη Χρονοπούλου και ο πρόεδρος της Ένωσης Περιπτερούχων Γιώργος Τσινάκης.
Ο προεδρεύων της συνεδρίασης Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος ανέγνωσε έγγραφο με τις θέσεις – απόψεις του Αστικού ΚΤΕΛ Αιγίου σχετικά με τις σχεδιαζόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο πλαίσιο του έργο ανάπλασης, με αναφορά στο πολύ σημαντικό συγκοινωνιακό και κοινωνικό του έργο και στον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει στην μετακίνηση των πολιτών και στην λειτουργία της αγοράς και ιδιαίτερα των ηλικιωμένων, των νέων και των φοιτητών, συνεχίζοντας να προσφέρει εργασία σε 24 εργαζόμενους. Στις ρυθμίσεις που πρότεινε το Αστικό ΚΤΕΛ, σε συνάρτηση με την κάλυψη της πρόσβασης των πολιτών στο κέντρο, περιλαμβανόταν το πέρασμα των λεωφορείων του Αστικού από την Τρίγωνη Πλατεία, κάτι όμως που ήδη προβλέφθηκε στην τελική μελέτη, προς ικανοποίηση του κ. Σπηλιωτόπουλου που αναφέρθηκε στον ρόλο της αστικής συγκοινωνίας, εκτιμώντας πως δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, δεδομένου ότι αυτό το κομβικό σημείο παρουσιάζει τεράστια κίνηση, περνούν δε 800.000 επιβάτες ενώ το 80% των φοιτητών του ΤΕΙ επιβιβάζονται και αποβιβάζονται στην Τρίγωνη Πλατεία.
Από την πλευρά της, η κ. Χρονοπούλου είπε πως οι έμποροι δεν είναι κατά της ανάπλασης, αλλά κατά της πεζοδρόμησης της Κλ. Οικονόμου, κάνοντας γνωστό πως ο σύλλογος έχει προσφύγει στην Περιφέρεια για το θέμα. Ζήτησε παράλληλα να υπάρχει πρόβλεψη για την δημιουργία νέων πάρκινγκ, καθώς και εκτέλεση του έργου σε γρήγορο χρόνο και όχι σε φουλ σεζόν, λέγοντας «ναι στην ανάπλαση, αλλά όχι για την ζωή των ανθρώπων και τον θάνατο των εμπόρων΄΄. Ομοίως και ο κ. Τσινάκης είπε ότι ο κλάδος του δεν είναι αντίθετος σε οποιοδήποτε σχέδιο ανάπτυξης, αναφερόμενος στο ζητούμενο που είναι το πόσο γρήγορα θα εκτελεστεί το έργο, καθώς, προέβλεψε πως, αν διαρκέσει 5-6 μήνες, θα νεκρώσει το εμπορικό κέντρο.
Οι ενστάσεις των συμβούλων
Ο επικεφαλής της παράταξης ΔΡΑΣΥ Αιγιαλέων Κώστας Παπακωνσταντίνου ρώτησε εάν χωρίς τα πάνελ στην πλατεία, είναι δαπανηρή ως προς την λειτουργία της με την κ. Ψυχράμη να του απαντά πως από την στιγμή που η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων απέρριψε για την ώρα τα πάνελ, το κόστος λειτουργίας της πλατείας θα επωμιστεί ο δήμος ως προς την ηλεκτροδότηση και τα λοιπά έξοδα. Ερώτηση για τα μίνι μπας που προβλέπονταν στο σχέδιο, κατέθεσε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Χρήστος Λαϊνάς, ζητώντας και αντικατάσταση των δικτύων με αφορμή το έργο. Σε ό,τι αφορά τα μίνι μπας έλαβε την απάντηση ότι θα δρομολογηθούν εφόσον θα προωθηθεί η κυκλοφοριακή μελέτη που προβλέπει πεζοδρόμηση της Κλ. Οικονόμου, ενώ για τα δίκτυα ο κ. Τσιγκρής ενημέρωσε πως προβλέπεται αντικατάσταση ομβρίων όχι όμως και των ακαθάρτων. Την παρατήρηση ότι το κέντρο πρέπει να δοθεί στους πολίτες και πως κάποια στιγμή πρέπει να αποδοθεί στους πολίτες, να σταματήσουν τα άναρχα παρκαρίσματα και η πόλη να γίνει πιο ανθρώπινη, έκανε ο δημοτικός σύμβουλος Μιχάλης Κωνσταντίνου. Ερώτηση για την πιάτσα των ταξί στην πλατεία Αγ. Λαύρας έκανε ο δημοτικός σύμβουλος Δημήτρης Μπούρδος για να λάβει την απάντηση ότι θα τοποθετηθεί στο κάτω μέρος της πλατείας, κάτι που – ως γνωστόν – έβρισκε αντίθετο το Σωματείο Ταξί Αιγίου και Περιχώρων. Η κ. Ψυχράμη πάντως παρατήρησε πως θα είναι τόσο «καθαρή» και ωραία διαμορφωμένη η πλατεία που τα ταξί στο κάτω μέρος θα φαίνονται από οποιοδήποτε σημείο και θα ευνοηθούν από τον νέο σχεδιασμό. Ανάλογη ήταν και η άποψη του δημοτικού συμβούλου Στράτου Βαρδάκη που τάχθηκε ανοιχτά και υπέρ της πεζοδρόμησης της Κλ. Οικονόμου. Σεβασμό στις θέσεις των φορέων αλλά να υπάρξει εμπιστοσύνη στους μελετητές – τεχνικούς ζήτησε ο δημοτικός σύμβουλος Δημήτρης Καλαμίδας, κάνοντας λόγο για ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας των πολιτών. Στην δευτερολογία του, ο κ. Παπακωνσταντίνου παρατήρησε ότι ο προϋπολογισμός του έργου είναι υπερβολικά υψηλός, ενώ ο κ. Λαϊνάς είπε πως υπάρχουν αρκετά θετικά στην μελέτη αλλά και κάποιες επιλεκτικές δράσεις που τον κάνουν να έχει ενστάσεις, θεωρώντας αποσπασματικό η Ε.Ε. να χρηματοδοτεί αναπλάσεις την στιγμή που υπάρχουν άλλες προτεραιότητες ζωτικής σημασίας.
Υπέρ του σχεδίου ψήφισαν όλοι οι παριστάμενοι σύμβουλοι εκτός των κ. Παπακωνσταντίνου και Λαϊνά που ψήφισαν «λευκό».
Εν συνεχεία, εγκρίθηκε η προγραμματική σύμβαση με την ΔΕΥΑ για την εκτέλεση του έργου με τίτλο «Ανάπλαση Εμπορικού Κέντρου Αιγίου: Ενότητα 2 “Πλατεία Αγ. Λαύρας και περιμετρικές οδοί” & Ενότητα 3 “Πλατεία Βαλφούρ και περιμετρικές οδοί”».