background img
banner
banner

ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: ‘’Εμάς δεν μας ικανοποιεί ένας νόμος που θα προσδιορίζει μόνο τη διαδικασία ως προς την εκλογή των νέων δημοτικών οργάνων’’

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ- ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΕΔ ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΜΙΛΑ ΣΤΟ PROTIONLINE.GR ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ

Ο Θανάσης Παπαδόπουλος επέστρεψε στα… παλιά του καθήκοντα στον δήμο Καλαβρύτων πριν από ενάμιση χρόνο, καθήμενος ξανά στην καρέκλα του δημάρχου μετά από δέκα χρόνια και αναλαμβάνοντας την υποχρέωση να συνεχίσει την αναπτυξιακή πορεία του ιστορικού δήμου. Γνώστης της πολιτικής, δεδομένου ότι υπηρέτησε το Ελληνικό Κοινοβούλιο για μία τετραετία και κυρίως «υπηρέτης» της τοπικής αυτοδιοίκησης, τον Νοέμβριο του 2019 εξελέγη πρόεδρος της Π.Ε.Δ. Δυτικής Ελλάδος, με τον λόγο του να έχει μεγάλη βαρύτητα και λόγω εμπειρίας, στο κομβικό αυτό σημείο των αλλαγών του εκλογικού νόμου για την αυτοδιοίκηση.  Σήμερα, ο κ. Παπαδόπουλος ξεδιπλώνει τις σκέψεις του στο protionline.gr  για την ενισχυμένη αναλογική και αποκαλύπτει τα αγκάθια εν όψει της σημερινής συνεδρίασης της ΠΕΔ, όπου θα κατατεθούν οι απόψεις των 19 δημάρχων της περιφέρειάς μας. Μιλά ακόμη για διαδημοτικές συνεργασίες για μείζονα θέματα, αποκαλύπτοντας τη διάθεσή του για στενή συνεργασία με τον δήμο Αιγιαλείας και τον δήμαρχο Δημήτρη Καλογερόπουλο.

Η ενισχυμένη αναλογική, ενδεχομένως και πλειοψηφική αναλογική, επιστρέφει. Ποια η άποψή σας για το σχέδιο που παρουσίασε ο υπουργός Εσωτερικών; Ποια τα σημεία που κρίνετε πως χρήζουν τροποποίησης;
Συζητήσαμε το θέμα στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Δυτικής Ελλάδας που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης την περασμένη εβδομάδα, ακούσαμε τις θέσεις των δημάρχων πάνω στο σχέδιο νόμου που προωθεί η κυβέρνηση προς ψήφιση στη Βουλή και αφορά τις εκλογές στην τοπική αυτοδιοίκηση. Το νέο σχέδιο ουσιαστικά καταργεί το σχέδιο Κλεισθένης που περιελάμβανε τις εκλογές στην τοπική αυτοδιοίκηση με απλή αναλογική, το οποίο, κατά τη γνώμη μου, είναι το πιο δημοκρατικό. Επαναφέρει το πλειοψηφικό σύστημα, δίνοντας τη δυνατότητα στην εκλεγμένη παράταξη του δημάρχου να έχει τα 3/5 του συνόλου του Δημοτικού Συμβουλίου έτσι ώστε να κατέχει την πλειοψηφία για τη λήψη των αποφάσεων μέσω του Δημοτικού Συμβουλίου. Διαπιστώνουμε πως αυτή τη θέση υιοθετεί το σύνολο των δήμων της χώρας. Κι αυτό γιατί στην πράξη φάνηκε πως αυτό το σύστημα είναι ανάγκη να επιβληθεί για τη λειτουργία των δήμων, καθώς αποδείχθηκε πως με την υπάρχουσα νοοτροπία δεν είμαστε έτοιμοι να λειτουργήσουμε με την απλή αναλογική. Πάμε έτσι πάλι στην επαναφορά του πλειοψηφικού εκλογικού νόμου τον οποίο θεωρώ ότι κι εμείς σαν Δ.Σ. της Π.Ε.Δ. Δυτικής Ελλάδος, συνεδριάζοντας τη Δευτέρα (σήμερα), θα στηρίξουμε, αφού προηγουμένως βέβαια καταγράψουμε τις κατατεθειμένες απόψεις των δημάρχων.

Ωστόσο, υπάρχουν άλλα σημεία του σχεδίου νόμου που μας βρίσκουν αντίθετους κι αυτά θα εκφραστούν στην πρόταση που θα καταθέσουμε ως Π.Ε.Δ. Συγκεκριμένα, δεν μας βρίσκει σύμφωνους η μείωση των εκλεγμένων δημοτικών συμβούλων, ο αριθμός των οποίων καθορίζεται βάσει πληθυσμιακών κριτηρίων. Οι απογραφές του πληθυσμού ωστόσο έχουν γίνει πριν δέκα χρόνια με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται ο αριθμός των απογραφέντων δημοτών και κατ’ επέκταση να γίνουν μειώσεις δημοτικών συμβούλων σε δήμους με μεγάλες ανάγκες. Είναι γνωστή η εγκατάλειψη της υπαίθρου και η μείωση του πληθυσμού ωστόσο οι ανάγκες παραμένουν οι ίδιες. Άρα η μείωση των δημοτικών συμβούλων θα έχει ως συνέπεια τη μη εκπροσώπηση όλων των περιοχών και των Δημοτικών Ενοτήτων, και την αδυναμία εκ μέρους της δημοτικής αρχής, να αντιμετωπίσει τις ανάγκες των κατοίκων όλου του δήμου, αφού δεν θα έχουμε καν τη δυνατότητα ορισμού αντιδημάρχων από κάθε Δημοτική Ενότητα ή εντεταλμένων συμβούλων ώστε να υπάρχει καλύτερη παρακολούθηση των προβλημάτων σε κάθε σημείο του δήμου. Αυτό που θα προτείνουμε θα είναι να διατηρηθεί ο αριθμός των εκλεγμένων δημοτικών συμβούλων ως έχει με το σημερινό σύστημα.

Ένα ακόμη θέμα είναι η συμμετοχή των γυναικών. Οι γυναίκες συμμετέχουν στη διοίκηση, σήμερα έχουμε και Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, γυναίκα. Ο στόχος πρέπει να είναι να εκλέγονται και γυναίκες στα Δημοτικά Συμβούλια διότι ως σήμερα αυτό δεν το έχουμε επιτύχει παρότι αναγνωρίζεται από όλους μας το γεγονός ότι οι γυναίκες είναι ισότιμες με τους άντρες σε όλα τα επίπεδα. Ακόμη υπάρχει η ποσόστωση η οποία από το 40% του προηγούμενου νόμου προτείνεται να οριστεί στο 33%. Άποψη δική μας είναι ότι αυτή η διάκριση της ποσόστωσης ανά φύλο πρέπει να εκλείψει εντελώς.

Επιπλέον, μας βρίσκει αντίθετους η κατάργηση των τοπικών συμβουλίων στις έδρες των δήμων. Αντιθέτως προτείνουμε να υπάρχουν, όπως συμβαίνει και στις κοινότητες. Επίσης, σε ό,τι αφορά την εκλογή των προέδρων ή των μελών των συμβουλίων των τοπικών κοινοτήτων, θα ζητήσουμε να μείνει με τον προηγούμενο αριθμό του νόμου, δηλαδή ανά 300 δημότες να εκλέγεται ο πρόεδρος της κοινότητας και για πάνω από 300 να ισχύσει αυτό που ισχύει ως σήμερα.

Επίσης σε ό,τι φορά την εκλογική διαδικασία, προτείνεται να υπάρχουν δύο κάλπες, ξεχωριστή για τοπικό και δημοτικό συμβούλιο. Σήμερα ισχύει να έχουμε μία κάλπη και στο ψηφοδέλτιο της παράταξης να υπάρχουν και οι υποψήφιοι των τοπικών συμβουλίων. Συμφωνούμε σε αυτό όμως δεν συμφωνούμε να εκλέγεται ο εκπρόσωπος της τοπικής κοινότητας με το ψηφοδέλτιο που εκλέγεται ο δήμαρχος. Δηλαδή είμαστε της άποψης, ακόμη κι αν δεν είναι στο ψηφοδέλτιο του δημάρχου, να εκλέγεται ο υποψήφιος που λαμβάνει τις περισσότερες ψήφους στην κοινότητα.
Όσον αφορά το ποσοστό εκλογής του δημάρχου, ο νέος νόμος προβλέπει εκλογή από την πρώτη Κυριακή με ποσοστό 43% και δεν ορίζει διαφορά από την άλλη παράταξη. Εμείς λέμε ότι θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 5 ποσοστιαίες μονάδες διαφορά από τον δεύτερο. Αλλιώς, να εφαρμοστεί το «γνωστό» 50% και να πηγαίνουν στη δεύτερη Κυριακή.

Επιπλέον, προβλέπεται η κατάθεση των υποψηφίων να γίνεται μέχρι τέλος Ιουνίου και οι εκλογές να διεξάγονται τον Οκτώβριο. Θεωρούμε όμως ότι μεσολαβεί πολύ μεγάλο διάστημα και αυτό θα αποτελέσει τροχοπέδη για τη λειτουργία του δήμου και πιστεύουμε πως πρέπει να αλλάξει, προτείνοντας να οριστεί μέχρι το τέλος Αυγούστου η κατάθεση των υποψηφίων. Συμφωνούμε επίσης στην ανάληψη καθηκόντων της εκάστοτε δημοτικής αρχής από την 1η Ιανουαρίου καθώς και στην πενταετή θητεία.

Ποιες άλλα «αδύναμα» σημεία εντοπίσατε στο περιεχόμενο του νομοσχεδίου;
Εμάς δεν μας ικανοποιεί ένας νόμος που θα προσδιορίζει μόνο τη διαδικασία ως προς την εκλογή των νέων δημοτικών οργάνων. Ζητούμε έναν νέο νόμο για την αυτοδιοίκηση που να περιλαμβάνει τομές που αφορούν τα βασικά θέματα λειτουργίας δήμων και περιφερειών. Που να διασφαλίζει την καταστατική θέση των αιρετών που πολύ εύκολα παραπέμπονται στη δικαιοσύνη, τίθενται σε αργία και υφίστανται συνέπειες. Βεβαίως, εάν υπάρχει παράβαση, συμφωνούμε να τίθενται εκτός, αλλά όχι για οποιαδήποτε καταγγελία να οδηγούνται κατηγορούμενοι… Ένα ακόμη μείζον θέμα είναι η μεταφορά αρμοδιοτήτων στην αυτοδιοίκηση χωρίς τους απαιτούμενους πόρους διότι, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς πως μία υπηρεσία δεν μπορεί να λειτουργήσει καλά αν δεν υποστηρίζεται οικονομικά.

Επίσης, η κατανομή των Κ.Α.Π. γίνεται με πληθυσμιακό κριτήριο χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η έκτασή τους. Έτσι βλέπουμε π.χ. πυκνοκατοικημένους δήμους της Αττικής με μεγάλο αριθμό πληθυσμού και λιγότερες ανάγκες, να λαμβάνουν πολλαπλάσια χρήματα από άλλους δήμους που έχουν τεράστια έκταση και σοβαρά προβλήματα. Επίσης, οι ισχύουσες διατάξεις λειτουργούν αποτρεπτικά αν όχι απαγορευτικά σε οικονομικό επίπεδο, ώστε να είναι σε θέση ο δήμαρχος να προσλάβει έναν ειδικό σύμβουλο για την καλύτερη αντιμετώπιση των θεμάτων. Ακόμη, ο δήμαρχος έχει πολλά έξοδα παράστασης άρα δεν μπορούν να μειώνονται όσα λαμβάνει. Είναι σαφές πως δεν προσβλέπουμε σε έσοδα διότι το αξίωμα του δημάρχου δεν είναι επάγγελμα αλλά λειτούργημα, όμως χρειάζεται υποστήριξη.

Επισκεφθήκατε τον πρόεδρο του ΣΥΔΙΣΑ Γρηγόρη Αλεξόπουλο. Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι ενέργειες του Συνδέσμου που αφορούν τη διαχείριση των απορριμμάτων για όλο τον νομό; Πού βρίσκεται το θέμα του εργοστασίου;
Από τον Σεπτέμβριο του 2019 μάς απασχόλησε πάρα πολύ το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων σε επίπεδο νομού Αχαΐας, διότι, παρά το γεγονός ότι υπήρχε ο περιφερειακός σχεδιασμός, είχαμε μείνει αρκετά πίσω. Πλέον ο ενιαίος Σύνδεσμος έχει μπει δυναμικά ως προς την διαχείριση των απορριμμάτων και για τους πέντε δήμους της Αχαΐας, δρομολογώντας τις διαδικασίες γι’ αυτό που χρόνια συζητάμε και δεν είναι άλλο από το εργοστάσιο. Το Δ.Σ. του Συνδέσμου λειτουργεί πολύ καλά και άμεσα. Ήδη έχει εγκατασταθεί σε νέα γραφεία με το προσωπικό που χρειάζεται (μηχανικούς, περιβαλλοντολόγους, οικονομολόγους, υπαλλήλους) ώστε να μπορεί να διαχειριστεί το θέμα. Ο δε πρόεδρός του κ. Αξελόπουλος, είναι γνώστης των θεμάτων που επιλαμβάνεται ο Σύνδεσμος από τη θέση του στην αυτοδιοίκηση ενώ αυτοδιοικητικοί είναι και οι υπόλοιποι που απαρτίζουν το Δ.Σ. Διαπίστωσα λοιπόν ότι πηγαίνουμε πολύ καλά και γρήγορα, έχουμε οργανωθεί, έχουν υποβληθεί προτάσεις σε επίπεδο υπουργείου και έχω την αίσθηση ότι είμαστε πλέον σε μία συγκροτημένη διαχείριση. Ευελπιστώ ότι θα επιλύσουμε σύντομα το μείζον θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων με όσα προβλέπονται να γίνουν από τον περιφερειακό σχεδιασμό. Και δεν είναι μόνο το εργοστάσιο, είναι η επεξεργασία αυτών που θα προκύπτουν, η ανακύκλωση, η διαλογή των βιοαποβλήτων από τα άλλα απόβλητα με σκοπό τη μείωση του όγκου των απορριμμάτων.

Από όσο γνωρίζω και ο δήμος Αιγιαλείας πηγαίνει πολύ καλά σε αυτή την προσπάθεια και φαίνεται από την οργάνωση που υπάρχει. Η κυβέρνηση βοηθάει και φαίνεται ότι έχουμε κοντά μας τον γενικό γραμματέα του υπουργείου σε αυτές τις προσπάθειες. Πιστώσεις έχουν εγκριθεί από τα περιφερειακά προγράμματα ώστε να προχωρήσουμε και στο εργοστάσιο και στα υπόλοιπα τα οποία μπορούμε να δρομολογήσουμε και μεμονωμένα σαν δήμοι καθώς υπάρχουν χρηματοδοτικά εργαλεία ώστε αξιοποιώντας τα να αναβαθμίσουμε τον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων και να επιτύχουμε και μείωση των τελών που επιβαρύνουν τους δημότες.

Ποια είναι η συνεργασία σας με τον δήμο Αιγιαλείας και για ποια θέματα καλείστε ή επιθυμείτε να συνεργαστείτε με τον δήμαρχο Δημήτρη Καλογερόπουλο;
Η συνεργασία μας με τον δήμο Αιγιάλειας είναι άψογη. Με τον κ. Καλογερόπουλο γνωριζόμαστε πολλά χρόνια, αλλά και με αρκετούς δημοτικούς συμβούλους που υπηρετούν αυτή την στιγμή στον δήμο. Τα Καλάβρυτα και η Αιγιάλεια είναι «συνδεδεμένα» με δυνατούς και άρρηκτους δεσμούς. Έχουμε άριστες σχέσεις και είμαστε δύο γειτονικοί δήμοι που μπορούμε με μια διαρκή και καλή συνεργασία, να αναπτύξουμε πάρα πολλά πράγματα που μέχρι στιγμής δεν έχουμε κάνει, με πρωταρχικό στόχο τον τουρισμό. Είμαστε από τις μοναδικές περιοχές όλου του κόσμου, που μπορεί κάποιος, να κάνει σκι στην υψηλότερη κορυφή του Χελμού και σε μισή ώρα περίπου να βρίσκεται στην θάλασσα. Τέτοια φυσικά «πλεονεκτήματα» δεν υπάρχουν πουθενά στον πλανήτη και το λέω πολύ συχνά αυτό. Αυτό που στοχεύουμε και εγώ και ο δήμος Καλαβρύτων, είναι μια καλή συνεργασία, να δουλέψουμε μαζί τα χιλιάδες πλεονεκτήματα που έχει ο τόπος που ζούμε. Να αξιοποιήσουμε καλύτερα το «τρενάκι» μας, αφού κατά την γνώμη μου η λειτουργία του δεν είναι αυτή που θα έπρεπε να είναι. Χρειάζεται καλύτερη υποδοχή των επιβατών, με επιπλέον ξενάγηση του εκάστοτε επισκέπτη, κάτι το οποίο είναι και «στα υπ’ όψιν» του διοικητή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το τρένο αυτό, διανύει μια διαδρομή 22 χιλιομέτρων, τα μισά από αυτά είναι Αιγιάλεια, τα άλλα μισά Καλάβρυτα. Αυτό και μόνο, είναι μια «ένωση» αδιάσπαστη και σημαντική. Τα μεγάλα κοινά μας θέματα, είναι η ανάπτυξη και ο τουρισμός. Μας ενώνει επίσης ο δρόμος, ένας δρόμος 32 χιλιομέτρων εκ των οποίων τα 18 είναι στην Αιγιάλεια και τα υπόλοιπα ανήκουν στα Καλάβρυτα. Και μέσω της Νωνάκριδος έχουμε τη δυνατότητα να επικοινωνούμε με το Χιονοδρομικό Κέντρο. Πρέπει να γίνει κοινή προσπάθεια στα αναπτυξιακά έργα. Ορισμένα πράγματα χρειάζονται μεγάλη βελτίωση.

Ο επισκέπτης του μέλλοντος, πρέπει να έχει όλες τις σύγχρονες ανέσεις που μπορεί να έχει, για να απολαμβάνει την ιδιαιτερότητα του «βουνό – θάλασσα» σε πολύ γρήγορο χρόνο, ώστε όχι μόνο να θυμάται το ταξίδι του αυτό, αλλά να το προτιμήσει πάλι και πάλι. Οι σχέσεις μεταξύ των δήμων μας είναι πολύ καλές και οι τεχνικές υπηρεσίες μας δουλεύουν σε ικανοποιητικό βαθμό. Προσωπικά πιστεύω ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια να αναπτυχθούν ακόμα πιο πολλές προοπτικές συνεργασίας μεταξύ των δύο δήμων, σε πολλαπλά επίπεδα, όπως για παράδειγμα στη διαχείριση των απορριμμάτων και των υδάτων. Αυτό που βλέπω είναι μια τεράστια δυνατότητα ανάπτυξης, η οποία με την καλή μας συνεργασία θα μας οδηγήσει στο μέλλον με σταθερά και σίγουρα βήματα.


Διαβάστε περισσότερα:
· · · · ·
Κατηγορίες Άρθρου
ΠΡΟΣΩΠΑ

Τα σχόλια είναι κλειστά.

protionline.gr